14 tipov ako sa pripraviť na hlavnú e-commerce sezónu

14 tipov ako sa pripraviť na hlavnú e-commerce sezónu

Každý ostrieľaný obchodník vie, že koncom leta je ten najvyšší čas zhlboka sa nadýchnuť a naplno sa vrhnúť do top sezóny roka – Black Friday a Vianoc. Ak ste postrehli náš minuloročný checklist, zrejme viete, čo by vás nemalo v žiadnom prípade prekvapiť, ak chcete vo svojom e-shope dosiahnuť čo najlepšie čísla. Pripravili sme pre vás pár tipov aj na rok 2023, ktoré si možete prečítať na tomto odkaze.

Tentokrát sme tipy rozšírili nielen zo všeobecného pohľadu webu, ale taktiež UX, sociálnych sietí, PPC a analytiky. Prečítajte si rady našich špecialistov z one-stop shop agentúry ui42 a získajte z hlavnej sezóny maximum. 

Tipy pre web

#1 Plánujte a predvídajte s dostatočným predstihom

Obdobie, kedy treba byť dokonale pripravený, začína v polovici októbra a končí povianočnými výpredajmi. To sú necelé tri mesiace, ktoré v plnej prevádzke preveria váš web z pohľadu niekoľkých dôležitých uhlov. Mať detailný plán, kde jednotlivé body na seba plynule nadväzujú, je kľúčový pre zvládnutie akejkoľvek situácie. Či už je to plán predaja a na neho nadväzujúce plánovanie ostatných oblastí alebo dodávky tovaru, customer care (zákaznícka podpora) či plán marketingových kampaní a celková komunikácia. Vďaka špecifickému plánu eliminujete riziko, že vás prekvapí nedodaný tovar, neprispôsobivý dodávateľ, meškajúce dopravné služby alebo v konečnom dôsledku aj neefektívny marketing. Určite si preto:

  • aký obrat očakávate, teda aký počet objednávok v akej priemernej hodnote bude pre vás kľúčový,
  • z akých zdrojov chcete, aby prišli zákazníci (Google Ads, SEO, sociálne siete Facebook či Instagram, alebo newsletter),
  • zoznam aktivít pre každý zdroj objednávok a určenie si zodpovedných osôb, 
  • rozpočet na prácu a externé kredity pre jednotlivé zdroje - v tomto prípade však treba myslieť na to, že ak ste doteraz mali napríklad 50 objednávok denne a chcete ich 80, tak tých 30 objednávok navyše nebudete schopný získať s rovnakým PNO (podiel nákladov na obrate).

#2 Nepodceňujte rýchlosť webu

V online prostredí je najčastejším predajným nástrojom web, prípadne jeho ekvivalent – aplikácia. Ak platí, že boj o každého jedného zákazníka naberá čoraz väčšmi na obrátkach, potom nezabúdajte na to, akí sú dnešní milovníci online nákupov nároční. Už prvé sekundy a taktiež rýchlosť načítania stránky rozhoduje o tom, či ju obratom opustia alebo si ponuku prehliadnu a ideálne aj nakúpia. Rýchlosť je napokon už nejakú dobu aj hodnotiacim faktorom Googlu. Preto by malo byť vašim dlhodobým cieľom 3 sekundové načítanie stránky (average page load time). Taktiež odporúčame sledovať rýchlosť odpovede servera (server response time), ktorá by mala byť pod 0,5 sekundy. Pre overenie nezabúdajte na záťažové testy a požadovaný výkon serverov, ktorý by aj v čase maximálnej očakávanej návštevnosti mal fungovať stále len na 50%. 

#3 Zabezpečte si spoľahlivý support. Pre web i svojich zákazníkov

Častým kameňom úrazu, na ktorý e-shoperi nemyslia, je flexibilný technický dohľad a podpora nad prevádzkou e-shopu. Jej význam možno v prípade bezproblémového chodu nevidno, no naplno sa vykryštalizuje, keď treba riešiť nepredvídateľný problém, ako napríklad výpadok e-shopu. Pri podpise zmluvy s prevádzkovateľom služieb si overte dostupnosť helpdesku, priebežný monitoring alebo vopred zadefinované reakčné časy. Nezabúdajte aj na možnosť rýchlej výmeny hardware-u alebo personálne zabezpečenie vlastného zákazníckeho centra.

#4 Zvýšte priemernú hodnotu objednávok vďaka automatizovanému odporúčaniu produktov

Umelá inteligencia v e-shope zvyšuje preklikovosť, priemernú hodnotu objednávky a taktiež čas strávený na stránke. Tento samoučiaci nástroj je ideálny pre e-shopy s množstvom tovarov, ktoré by radi formou up-sellu (aj cross-sellu) zvýšili predaje. Ale taktiež tie, ktorých tovar a služby sa obtiažne párujú na základe klasických príznakov (viacfarebné produkty, vzory a pod.). O tom, ako umelá inteligencia od ui42 navyše aj automatizuje procesy v e-shope, sme písali aj v našom blogu

Tipy pre sociálne siete

#5 Využívajte automatické umiestnenia

Podľa dostupných informácií budú sociálne siete v roku 2022 tvoriť až 33% podielu na reklamných výdavkoch. Po vyhľadávaní sú tak druhým najvýznamnejším priestorom, na ktorý by ste mali sústrediť svoju pozornosť. Prvenstvo v obľúbenosti po Facebooku pomaly preberá Instagram (minimálne na západe) a to naprieč celým vekovým i rodovým spektrom. Neznamená to však, že Facebook upadá. Najlepším riešením sú teda automatické umiestnenia. Vďaka nim môžete v priestore Meta spúšťať svoje reklamy v rámci oboch sietí čo najefektívnejšie.  

#6 Vyťažte zo sietí maximum pomocou všetkých formátov

Vedeli ste, že reklamy v Instagram STORIES prinášajú zhruba jednu štvrtinu čistých príjmov z reklamy v rámci tejto sociálnej siete? Ak ste ich ešte neskúšali, rozhodne nezaháľajte. Vo všeobecnosti možno povedať, že v rámci formátov, ktoré Instagram ponúka, odporúčame využívať všetky (stories, reels aj klasický feed). Podobne, ako je to v prípade zacielenia pri nastavení kampaní. Algoritmus tej-ktorej siete funguje naozaj spoľahlivo. Ak zacielite dostatočne široko, časom pomocou užšieho škálovania nájdete konkrétne publikum, ktoré bude najideálnejšie práve pre vaše produkty/služby.  

#7 Buďte aktívny na sociálnej sieti, kde sú vaši zákazníci

Ak ste tak ešte neurobili, rozhliadnite sa aj po ostatných sociálnych sieťach. Twitter, Tik Tok, Snapchat aj LinkedIn stále expandujú. Patrí vaša cieľová skupina k mladšej generácii? V tom prípade celkom určite trávi svoj voľný čas práve na Tik Tok-u. Skôr, než umiestnite svoju reklamu na Pinterest či Youtube, kde CPM dosahuje stále vyššiu úroveň, zvážte napríklad extrémne lacný Twitter.

#8 Postujte, zdieľajte, odpovedajte na komentáre 

Iným slovom, nespite na vavrínoch. Ak chcete využiť potenciál sociálnych médií naplno a ostať so svojím publikom v interakcii, mali by ste tomuto typu komunikácie vyhradiť čas denne. V rovnakej intenzite sa odporúča vytvárať príspevky práve na tej sieti, ktorú používate najčastejšie. Postovať by ste mali minimálne dva až trikrát do týždňa, na ostatných sieťach, kde máte vytvorený profil, aspoň raz týždenne. 

Tipy pre PPC, analytiku a UX

#9 Venujte čas vášmu Google Analytics účtu

Rozhodujete sa na základe zozbieraných dát, ktoré pravidelne vyhodnocujete? Tie správne argumenty si vyžadujú kvalitné údaje. Nezabúdajte si preto pred hlavnou sezónou urobiť v analytike “poriadok”:

  • nákupný košík - názvy produktov (napr. dámske tričko vs. biele dámske tričko so srdiečkom), mieru odchodov z jednotlivých krokov nákupného košíka, nedokončené objednávky či neúspešné platby online,
  • mikrokonverzie - registrácia na e-shope, prihlásenie či odhlásenie z newslettra alebo recenzie produktu,
  • konto a vernostný program - pomer prihlásených a neprihlásených zákazníkov pri objednávaní, poprípade B2C vs. B2B objednávky,
  • externé služby - zákazník použil vs. nepoužil online chat alebo chatbota, poprípade využil up-sellovú/cross-sellovú službu

Pri plánovaní vezmite v úvahu len relevantné akcie a sezónne produkty. Prezrite si vyhľadávacie dopyty, pridajte nové negatívne kľúčové slová, skontrolujte aktuálnosť reklamných textov a aktualizujte aj rozšírenia. Dáta, ktoré zbierate by ste však mali priebežne kontrolovať počas celého roka. Môže sa totiž stať, že nejaký upgrade pri vývoji webstránky spôsobí zmenu pri zbieraní dát, čím sa obmedzí ich relevancia.

#10 Myslite na UX pri každej zmene webu

Aj tá najmenšia zmena totiž môže negatívne vplývať na používateľskú skúsenosť a spôsobiť neželané odchody návštevníkov, prípadne neukončené nákupy na stránke. Pri každej zmene preto nezabúdajte na názor UX špecialistu alebo UX testovanie spojené s UX auditom, ktoré dokáže odstrániť až 80% chýb na vašich stránkach. Ak ste nič podobné v priebehu roka neriešili, optimalizáciu z pohľadu UX by ste mali absolvovať nárazovo, tesne pred top sezónou roka. Je to dôležité aj z toho dôvodu, že darmo budete mať rýchly a stabilný web či zaujímavé marketingové kampane, no ak nebude pohyb na stránke jednoduchý a intuitívny, tak môžete dosahovať menej konverzií či zvýšený bounce rate. A, samozrejme, pri akýchkoľvek zmenách nezabúdajte na potrebnú optimalizáciu naprieč všetkými typmi zariadení (mobil, desktop, tablet) a na ab testovanie pre overenie efektívnosti uskutočnených zmien. 

#11 Pracujte s dátami z minulého roka

Zanalyzujte si dáta z uplynulých kampaní v štvrtom kvartáli (nezabudnite však brať do úvahy viaceré dáta a faktory) a využite maximum poznatkov z nich. Vyhodnoťte si najpredávanejšie produkty sezóny a najvýkonnejšie reklamy. Poučte sa z nich, a ak boli úspešné, pokojne ich po prípadnej optimalizácii skopírujte. Napokon, možno vás v predošlom roku oslovila práve reklama vašej konkurencie. Neváhajte sa inšpirovať.

#12 Zvýšte rozpočet a vystihnite správne načasovanie

Ak je niekedy vhodný čas, kedy nelimitovať rozpočet kampaní a nedržať ho na uzde, je to práve v tomto období. Využívajte viacero kanálov, merajte, ab testujte a buďte hlavne flexibilný. Napokon, vaša konkurencia taktiež nespí a vynakladá zvýšené výdavky na reklamy. Nielenže narastá počet vyhľadávaní, ale taktiež CPC. Ak nechcete prísť o cenné impresie alebo kliky, ktoré by s veľkou pravdepodobnosťou skončili konverziou, odporúčame zvýšiť nielen jednotlivé ponuky (bidy), ale taktiež aj denné rozpočty kampaní. Nemenej dôležité je aj to, kedy s týmito aktivitami začnete. Dnes sa tradičný termín pre Black Friday tak trocha vytráca a mnohé e-shopy týmto názvom označujú aj niekoľkotýždňové kampane. Pravdou je, že ľudia skutočne riešia vianočné darčeky a nákupy s dostatočným predstihom. Preto nie je na škodu ponúknuť im zľavy aj skôr.

#13 Pracujte s témou a správnym tone of voice

Pri tvorbe kampaní, ale taktiež obsahu, nezabúdajte prispôsobiť rétoriku vianočnej téme. Z vytvorenej kreatívy by malo byť jasné, že ide o Black Friday alebo vianočné kampane. Z pohľadu vhodných nástrojov spoľahlivo funguje napríklad odpočítavanie do začiatku alebo konca akcie. Alternatívou je rozšírenie o propagáciu, v rámci ktorej spomeňte podmienky na uplatnenie kódu alebo platnosť akcie. V potenciálnych zákazníkoch dokážu vyvolať záujem a ten napokon pretaviť v požadovanú konverziu. V rámci kampane môžete využiť napríklad dopravu zdarma, darčekové karty, darčekové balenia a promovať svoje top produkty alebo “súvisiace” v rámci cross-sell aktivít. 

#14 Nezabúdajte na adresný e-mail marketing a účinný remarketing

Pracujte s databázou e-mailových adries a nezabudnite na vytvorenie špeciálneho predvianočného newslettera. V ňom môžete informovať už existujúcich zákazníkov o pripravovaných akciách či kampaniach. Ak ho chcete ešte viac umocniť, umožnite im nakúpiť s benefitmi (zľava, doprava zdarma, atď) ako prvým. Pri kampaniach nezabúdajte na remarketing. Tí, ktorí u vás v minulosti už nakúpili (pokojne aj v horizonte celého predošlého roka), ale taktiež tí, ktorí sa nakoniec z akéhokoľvek dôvodu rozhodli inak, vás stoja menej, než akvizícia nových zákazníkov. 

Tip na záver: Budujte brand a nezabúdajte na offline

I keď je vašou hlavnou sférou online, využite potenciál, ktorý sa vám v reálnom svete naskytá. Ak máte kamennú predajňu, rozhodne ju zahrňte do svojich plánov pre akcie a kampane v období Vianoc. Účinnou metódou, ktorá pomáha budovať brand a udržať si zákazníkov, je omnichannel marketing. Svojmu účinku sa však rozhodne neminú ani podujatia, ako napríklad hudobné festivaly, akcie pre dospievajúcich alebo detské publikum. Dôležité je nájsť vhodnú tému, ktorá s vašim core biznisom korešponduje, prípadne v rámci nej máte čo povedať. Hoci vám podobné aktivity neprinesú zákazníkov okamžite, rozhodne pomáhajú vášmu brand awareness.

Veríme, že naše tipy padnú na úrodnú pôdu a na konci Q4 si spokojne vydýchnete. Ak si však v hociktorom spomínanom bode nie ste istý, kontaktujte nás.

Radi si vám ako one-stop shop pomôžeme. 

Stačí ak nás kontaktujete na sales@ui42.com 

 

O tipoch na hlavnú e-commerce sezónu sa môžete dočítať aj na E-commerce Bridge.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.