10 tipov, ako uspieť na vrchole sezóny 2023

Hlavná sezóna v online prichádza pre väčšinu e-commerce projektov spolu s jeseňou. Majitelia eshopov aj marketéri vedia, že Vianoce a nárazový Black Friday sú jednou nohou tu. A na nápor treba byť pripravený čo najlepšie. Čo sú teda dôležité body, na ktoré by ste mali myslieť vždy dostatočne skoro, ak chcete z tejto sezóny vyťažiť maximum?

10 tipov, ako uspieť na vrchole sezóny 2023

10 tipov, ako uspieť na vrchole sezóny 2023

Hlavná sezóna v online prichádza pre väčšinu e-commerce projektov spolu s jeseňou. Majitelia eshopov aj marketéri vedia, že Vianoce a nárazový Black Friday sú jednou nohou tu. A na nápor treba byť pripravený čo najlepšie. Čo sú teda dôležité body, na ktoré by ste mali myslieť vždy dostatočne skoro, ak chcete z tejto sezóny vyťažiť maximum?

10 tipov, ako uspieť na vrchole sezóny 2023

1. Plánujte s dostatočným predstihom

Mať dobrý plán je základ. V ideálnom prípade už podľa neho postupujete (napokon, Vianoce sa v e-shopoch začínajú skloňovať už na jar). Vďaka nemu vás neprekvapia problémy ako napríklad výpadok skladu, nedorozumenia s dodávateľmi, prílišný nápor na stránke alebo dokonca neustále vyzváňajúci telefón, ktorý nebude mať kto zodvihnúť. Cenné podklady a dôležité čísla vám poskytne analýza minuloročnej sezóny. Okrem toho je dôležité určiť si cieľ pre túto sezónu. Príkladom je cieľový obrat, podľa ktorého následne budete vedieť, aký počet objednávok bude pre vás kľúčový. A taktiež marža, akú potrebujete v rámci tovaru nastaviť. Vždy je však potrebné s číslami pracovať na pozadí cash flow, ktorý budete mať stále pod kontrolou. 

Rozdelené na drobné, bude to chcieť plán pre:

  • sklad,
  • ľudský kapitál (manuálna exekúcia objednávok, administratíva a customer care),
  • dopravu,
  • marketing a kampane (akým spôsobom podporiť biznis),
  • rozpočet (personálne náklady a zvýšené výdavky na skladové zásoby či marketingové aktivity).

UIČKOVSKÝ TIP: Pri plánovaní nákladov nezabudnite na základnú matematiku. Ak na rozdiel od doterajších 30 objednávok denne plánujete v sezóne docieliť 50, nezaobíde sa to bez vyššieho PNO – podielu nákladov na obrate.

2. Urobte svoj web atraktívnejší v organickom vyhľadávaní

Napokon, nemusí to byť len platená kampaň, čo dotiahne nových zákazníkov na web. Preverte si, ako ste na tom čo sa týka organického vyhľadávania (neplatené výsledky vyhľadávania). Možno tak odhalíte slabé miesta, ktoré vás oberajú o nové objednávky. SEO – optimalizácia pre vyhľadávač, zahŕňa okrem technických prvkov (rýchlosť webu, indexácia) aj zapracovanie relevantných kľúčových slov, hodnotný obsah v správnej forme a linkbuilding. Investícia do optimalizácie pre vyhľadávače sa vám napokon vyplatí aj po sezóne. Keďže SEO sa nevypína, pri kontinuálnej optimalizácii budete z neho ťažiť omnoho dlhší čas. 

UIČKOVSKÝ TIP: Výživný článok s tipmi, ako zlepšiť SEO a byť prvý vo vyhľadávaní si môžete prečítať v našom blogu.

3. Nezanedbajte UX a cestu zákazníka webom

UX – používateľská skúsenosť je jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré rozhodujú o tom, či u vás zákazník nakúpi. Kým sa na jednej strane snažíte pomocou platených kampaní a lepšieho SEO dostať na web viac zákazníkov, na strane druhej sa ľahko môže stať, že budete mať väčší nárast opustenia stránky. Prečo? 

Dôvod je jednoduchý:

  • používateľ na stránke nenájde čo hľadá, 
  • zákazník sa nevie zorientovať v kategóriách,
  • formulár, ktorý má vyplniť je zdĺhavý,
  • a podobne. 

Chýb a prešľapov, ktoré weby z pohľadu UX stále nemajú vyladené, je naozaj veľa. Cesta webom (od prvého zobrazenia stránky až po ukončenie nákupného procesu) by mala byť pre zákazníka intuitívna, prívetivá a bez komplikácií.

UIČKOVSKÝ TIP: Naši UX/UI dizajnéri dali dohromady checklist s najčastejšími chybami, ktoré zapríčiňujú, že zákazník opustí košík. Príkladom je chýbajúca podpora počas nákupu (online chat alebo telefonický kontakt), nesprávne nastavené validačné polia alebo potreba vypĺňať kompletné formuláre v prípade chyby stále dookola. Prečítajte si, celý zoznam najčastejších chýb.

4. Vymakajte zákaznícky servis, zlepšíte CX

Používateľská skúsenosť má dokonca svoju nadstavbu. CX (customer experience) – zákaznícka skúsenosť zahŕňa to, aké dojmy váš zákazník nadobudne v rámci všetkých styčných bodov, kedy s vašou spoločnosťou príde do kontaktu. Príkladom je aj kamenná predajňa alebo customer care.

Zákaznícky servis je napokon jedným z významných faktorov pri rozhodovaní o nákupe. Preto je dôležité poskytnúť podporu v každej fáze nákupného procesu. Kanálov je niekoľko. Online chat priamo na webe, vždy viditeľný rýchly kontakt, premyslene prepracované FAQ, svižné reakcie support tímu a dokonca aj starostlivosť o zákazníka po samotnom nákupe (reklamácie, servis a pod.). V záťažovom období určite rátajte s vyšším náporom. V rámci neho zákazníci ocenia, ak:

  • bude zákaznícka podpora dostupná aj v neskorších hodinách (napríklad po 18:00),
  • bude online chat v aktívnom móde, 
  • budú môcť klásť otázky priamo v detaile produktu,
  • dostanú odpoveď na otázku aj v prípade, že to v reálnom čase nie je možné (efektívny manažment dopytov na customer care oddelení).

5. Automatizujte a využívajte AI naplno

Kým na jednej strane potrebujete silnú zákaznícku podporu, na strane druhej je niekedy personálne aj finančne náročné ju zabezpečiť. A to je chvíľa, kedy vám pomôže šikovný chatbot alebo nástroje na báze umelej inteligencie. V oboch prípadoch automatizácia odbremení support, najmä v namáhavej sezóne. Aktuálne nasklonovanejší nástroj Chat GPT vám dokáže pomôcť s vytváraním obsahu a celkovou content stratégiou, analýzou kľúčových slov, PPC reklamou alebo napríklad i pochopením zámeru vyhľadávania vašich potenciálnych zákazníkov. 

Dôkazom, že AI dokáže zvýšiť predaje, sú automatické odporúčania, ktoré návštevníkovi webu ponúknu doplnkový či komplementárny tovar a služby. Bez ručného vyklikávania, zložitého párovania a zásahu administrátora. Zlatým klincom je efektívny upsell a cross-sell v košíku, veľkom detaile produktu alebo v inej časti webu, ktorý zvyšuje konverzný pomer (v priemere 3 – 5 násobne) a následne aj výnosy. V prípade košíka o 4,5 % na jednu návštevu a v prípade veľkého detailu dokonca o 25 %. 

6. Pošlite lákavý newsletter a využite remarketing

Máte databázu kontaktov? Využite ju! E-mail marketing je stále jedným z najsilnejších nástrojov, ako vtiahnuť zákazníkov do víru nákupov. Pripomeňte im  prostredníctvom newslettera nevyužité vernostné body alebo ponúknite špeciálny benefit (napríklad zľavový kód alebo časovo limitované akcie) či prémiový obsah a dajte tak o sebe pred najväčšími nákupnými sviatkami roka vedieť. Toto obdobie je zároveň vhodná príležitosť, ako databázu o nové e-mailové adresy pre odber newslettera rozšíriť.

Podobne je to aj s remarketingovou naháňačkou. Náklady na ňu sú nižšie ako akvizícia nových zákazníkov. Zobrazte ponuku tým, ktorí už u vás nakúpili alebo sa pripomeňte tým, ktorí z nejakého dôvodu nákup nedokončili a zanechali nákupný košík opustený. 

7. Buďte aktívni na sociálnych sieťach 

Podľa toho, ktoré zo sociálnych sietí si zvolíte, vytvárajte zaujímavý obsah pre vašu cieľovú skupinu. Nemusíte byť všade, no minimálne jeden kanál si zvoľte ako dominantný a pravidelne postujte. V rámci priestoru Meta (Facebook a Instagram) môžete využiť aj účinné reklamné kampane, ktoré viete efektívne zacieliť aj podľa záujmov. Dnes už premyslené automatické nástroje dokážu vytvoriť kampaň so zaujímavým výsledkom. 

UIČKOVSKÝ TIP: V ui42 dokážeme našim vybraným klientom spravovať reklamné kampane vďaka nástroju ROI HUNTER s lepšími výsledkami, než dosiaľ. Prečítajte si, ako vytvárame efektívnejšie reklamy s nižšími nákladmi.

Okrem toho nezabudnite na organický dosah Tik-Toku, Twitter s nízkymi nákladmi na reklamu a úzkoprofilový LinkedIn, ak je to v súlade s vašim biznisom. Aktivita však nie je len v tvorbe obsahu. Potenciálni zákazníci ocenia, ak s nimi budete v spojení v komentároch. 

8. Tvorte obsah, ktorý má zmysel 

Unikátny a prínosný obsah, ktorý sa opiera o dobre spracovanú analýzu kľúčových slov je cesta, ako svojim potenciálnym klientom dať pridanú hodnotu. Zaujímavé články, prémiový e-book alebo vyššie spomenuté príspevky na sociálnych sieťach sú presne to, čo vytvára vašu konkurenčnú výhodu. Podeľte sa o svoje know-how, ukážte, že ste vo svojom obore špecialistom alebo ponúknite rady, tipy a riešenia presne na tie problémy, ktoré vašich zákazníkov trápia. Okrem všetkých vyššie spomenutých výhod prispieva content marketing k budovaniu brandu

Podobne, ako v prípade SEO, ide o aktivitu, z ktorej dokážete ťažiť dlhodobo. Ak budete tvoriť zmysluplný obsah podľa premysleného content plánu počas celého roka, pripravujete sa zároveň aj na hlavnú sezónu a nemusíte dobiehať veci na poslednú chvíľu

Okrem klasického obsahu na stránke, môžete vytvoriť aj kategórie či landing pages, ktoré sa zameriavajú na vianočnú tematiku konkrétnejšie. Prípadne doplniť tému Vianoc ako filtre do vyhľadávania (vianočné darčeky, darčeky pre babku a pod). 

9. Pracujte s dátami

Dáta sú najdôležitejšie údaje, podľa ktorých by ste sa mali rozhodovať. Skúsení e-commerce hráči ich preto sledujú, analyzujú a vyhodnocujú na pravidelnej báze. Okrem toho, že dáta presne ukážu, kde nákupný proces na webe zlyháva, poskytujú aj cennú informáciu o správaní zákazníkov kdekoľvek na webe (okamžitá miera odchodov, opustenie košíka). Aby ste s nimi mohli pracovať, nezabudnite si upratať svoj Google Analytics účet. V ideálnom prípade, nástroj na dátovú analýzu, ktorý vám umožňuje dáta aj zbierať a nakladať s nimi vo vašom vlastníctve. Zamerajte sa na sezónne produkty a služby, prípadne tie, ktoré chcete čo najviac pretlačiť. Zopár tipov, na čo nezabudnúť: 

  • skontrolujte reklamné texty, 
  • aktualizujte kľúčové slová,
  •  ideálnom prípade neobmedzujte kampane,
  • porovnávajte výsledky z mobilu a desktopových zariadení,
  • porovnávajte výsledky podľa prehliadačov,
  • sledujte aj Google Ads Microconversions,
  • skontrolujte Facebook API 

Okrem toho sa zamerajte aj na informácie z Cookies lišty, kde si môžete preveriť, koľko zákazníkov neudelí súhlas so spracovaním údajov (aby ste mohli zapracovať na zlepšení). Jednoducho povedané, posvieťte si detailnejšie aj na kanály, ktoré nesledujete tak dôkladne počas celého roka. Práve tam môžete odhaliť chybu, ktorá vás zbytočne oberá o predaje.

10. Testujte a vystavte web záťažovej skúške

Urobili ste na webe nejaké zmeny? Či už so zámerom zlepšiť UX alebo ste nahodili nové fičúrky, nezabudnite ich otestovať, aby v ostrej prevádzke v sezóne nenastal žiaden skrat. Rovnako je to aj v prípade redizajnu webu alebo náročnej migrácii. Testovať môžete na rôznej úrovni – od vlastného preklikania naprieč stránkami cez názor člena rodiny až po testovanie použiteľnosti, ktoré dokáže odhaliť 80 % chybovosť webu. 

Tesne pred sezónou nezabudnite preveriť podstránky s najvyššou návštevnosťou, kde je zároveň vysoká miera odchodov (Bounce Rate) a zistite, kde nastáva problém. Rovnako sa zamerajte aj na “chybovú stránku” 404. Presvedčte sa, že ak sa na ňu zákazník preklikne, stále ho viete nasmerovať naspäť na web (napríklad vyhľadávaním priamo na stránke 404, jasným CTA pre návrat do zoznamu kategórií alebo priamym kontaktom).

Kontrola správnosti, najmä čo sa technických vecí a funkčnosti webstránky týka, sú záťažové testy. Nasimulujte dostatočne vysokú návštevnosť, aby ste vedeli, ako váš web pod náporom zákazníkom obstojí.

V ui42 vám prajeme, aby ste ho spolu s hlavnou sezónou v tomto roku zvládli. Napríklad aj vďaka vyššie spomenutým tipom. Skúsení e-commerce hráči sa mnohými z nich riadia počas celého roka, aby do posledného kvartálu vkročili v plnej sile. Ak máte pocit, že potrebujete s ktorýmkoľvek bodom pomôcť, kontaktujte nás. Ako one-stop shop agentúra vám pomôžeme zvládnuť sezónu bez neočakávaných zakopnutí.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.