Najdôležitejšie, čo e-shop má, sú dáta. Ako ich umelá inteligencia premení na vyšší obrat?

Najdôležitejšie, čo e-shop má, sú dáta. Ako ich umelá inteligencia premení na vyšší obrat?

Len málo e-shopov a webov zbiera a ukladá svoje vlastné dáta. O tom, prečo je zber dát pre e-shop dôležitý, ako vďaka nim a umelej inteligencii môžete dosiahnuť vyššie obraty a aké možnosti majú dnes slovenské e-shopy, sa rozprával náš CEO Andrej Kajan so Štefanom Polgárim z E-commerce Bridge. 

Zistite viac o novom produkte – automatizovaných odporúčaniach, ktoré zvýšia konverzie vo vašom e-shope. Prinášame krátky sumár rozhovoru, ktorý si môžete vypočuť aj celý priamo tu. 

Zbierať dáta je kľúčové, ak chce web využívať AI a podobné technológie 

S umelou inteligenciou sa v ui42 zaoberáme už dlhšie. Hoci dnes už existujú riešenia, ktoré AI nasadzujú v rámci zautomatizovaných nástrojov pre e-commerce sféru, naším cieľom bolo urobiť tieto možnosti dostupné aj pre stredne veľké a menšie e-shopy. Tak vznikli automatizované odporúčania ako nový produkt z dielne ui42. Okrem technológií je tu však ešte jeden kľúčový parameter, bez ktorého inovácie v oblasti umelej inteligencie nie sú použiteľné. Sú ním práve dáta. Ako s nimi nakladáte vy?

Google Analytics dáta len interpretuje, e-shop nie je ich vlastníkom

Používať analytické nástroje na vyhodnocovanie sledovaných metrík v e-shope je základ, bez ktorého sa e-shoper rozhoduje len systémom pokus – omyl. Vedeli ste však, že najpoužívanejší z nich, Google Analytics, vám kontrolu nad dátami neumožňuje

Síce ich vyhodnocuje a vytvára užitočné analýzy, ale prístup k takzvaným surovým dátam nemáte. K tomu, aby ste mohli ich mohli vlastniť, je potrebné ich zbierať a ukladať na inom externom riešení. V ui42 sme vsadili na Matomo Analytics – nezávislý analytický nástroj, vďaka ktorému vieme prevziať kontrolu nad vlastnými dátami a nasadiť nad ne nové technológie, ako napríklad umelú inteligenciu.

Ako funguje umelá inteligencia v e-shope? 

Hoci ešte nehovoríme o plne autonómnom rozhodovaní, umelú inteligenciu od ui42 sme postavili na jednom z jej odvetví. Strojové učenie – machine learning, funguje na báze neurónových sietí, v rámci ktorých prebieha množstvo algoritmov. Na základe aktuálnych dát, ktoré sú k dispozícii, sa umelá inteligencia rozhoduje, aké produkty alebo služby danému používateľovi zobraziť

Automatizované odporúčania vyberú najrelevantnejšiu ponuku 

Kým na pozadí je dôležitý výber vhodných datasetov, modelov či vzorcov a filtrov (podľa konkrétneho riešenia projektu), výsledkom pre návštevníka stránky je zobrazenie vybraných produktov, služieb alebo obsahu. A to práve toho, ktorý ho najpravdepodobnejšie aj zaujme. Keďže umelá inteligencia v rámci recommandera nefunguje plne autonómne, je dôležité z pohľadu marketéra alebo majiteľa e-shopu určiť, kde a čo zobrazovať.

Tak napríklad:

  • personalizovaný obsah na úvodnej stránke
  • podobný tovar na produktovej stránke
  • usporiadanie obsahu na stránke kategórie
  • pop-up okno s ponukou produktov, ktoré by mali návštevnika čo najpravdepodobnejšie osloviť
  • komplementárne produkty a služby v košíku
  • a mnoho iných

Zjednodušene povedané – vo chvíli, kedy váhate, ktoré produkty, služby, články, podcasty, videá alebo akýkoľvek iný obsah zobraziť, vyrieši túto dilemu za vás umelá inteligencia. Nie na základe pocitov alebo domnienok. Ale práve vďaka reálnym dátam a správaniu reálnych návštevníkov stránky.

Dáta verzus dáta 

Kým jedny dáta naberajú na dôležitosti, menej podstatnými sa stávajú údaje o používateľoch, ktoré sme len nedávno riešili z pohľadu GDPR alebo na prvý pohľad zdrvujúcimi zmenami v cookies. Umelá inteligencia žiadne dáta o návštevníkovi nepotrebuje. Personalizovaný a vysoko klikateľný obsah zobrazí i bez toho, aby bol vôbec prihlásený alebo povoľoval súhlas so spracovaním údajov. 

AI zaujíma len správanie používateľa v rámci danej relácie – session. Na základe ich vyhodnotení potom rozhoduje o výbere zobrazených produktov služieb alebo obsahu. Nepracuje s IP adresou ani publikami, ako ich poznáme z analytických nástrojov. Samozrejme platí, že ak sa používateľ prihlási a čím viac údajov o sebe zadá, tým je obsah viac personalizovaný.

Výhody automatizovaných odporúčaní 

Odporúčania nie sú v prostredí e-shopov žiadnou novinkou. Dosiaľ však fungovali na základe vopred naprogramovaných pravidiel (podobná farba, tvar, produkty z rovnakej kategórie atď.) alebo na základe zásahov administrátorov. Nie vždy však potenciálnemu zákazníkovi zobrazili tovar, ktorý by ho oslovil. Výhodou automatizovaných odporúčaní je, že fungujú bez potreby externých zásahov a nastavení. Okrem optimalizácie nákladov na administrátora/programátora však získava e-shoper omnoho viac.

Keďže návštevník webu vidí ponuku produktov, služieb a obsahu o ktorý má čo najpravdepodobnejší záujem, znižuje sa okamžitá miera odchodov zo stránky, predlžuje čas v rámci jednej návštevy, zvyšuje miera preklikovosti, hodnota košíka na jedného zákazníka a taktiež to najpodstatnejšie – zvyšuje sa obrat. Na základe výsledkov jedného z klientov, hovoríme o 10%-nom náraste, v prípade iného dokonca o 20%-nom náraste obratu pri participácii automatizovaných odporúčaní. Z pohľadu čísiel automatizované odporúčania od ui42 dosahujú päť až osempercentný incremental v závislosti od projektu a nasadeného riešenia.

Kde všade možno umelú inteligenciu použiť? 

Hoci sa v uičku zameriavame najmä na e-shopy, možnosti využitia AI v rámci e-commerce sú ešte ďaleko rozsiahlejšie. Umelá inteligencia môže byť prínosná všade, kde je potrebné rozhodovať nad zobrazovaným obsahom. Toto rozhodnutie môže AI riešiť automatizovane v odvetviach ako je gaming, pri zobrazovaní mediálneho obsahu, pri výbere personalizovaného obsahu newsletterov a podobne. 

Hudbou blízkej budúcnosti sú napríklad dynamické ceny produktov v e-shope, ktoré sa budú odlišovať pre rôznych používateľov v závislosti od toho, odkiaľ do e-shopu vstúpia (napríklad v prípade organického prekliku alebo prekliku z PPC reklamy AI sama vypočíta predajnú cenu s výhodnou maržou).


Umelá inteligencia a automatizované odporúčania pre menšie e-shopy 


Veľkí zahraniční konkurenti už nejaký ten čas používajú odporúčače v rôznych miestach na webe. Dokonca i niekoľko v rámci jednej stránky. Tieto riešenia však nie sú z pohľadu investícii pre menšie a stredné online projekty dostupné. Vďaka recommander-u od ui42 majú možnosť efektívnejšie predávať aj slovenské e-shopy, nezávisle od toho, či fungujú na custom riešení, krabicovom e-shope alebo na Wordpresse. K implementácii nástroja, ktorá trvá približne tri hodiny, postačí prístup do Google Tag Managera a napríklad produktový feed.

V uičku máme za cieľ sprístupniť moderné technológie aj v našom zemepisnom pásme tak, aby z nich mohli ťažiť aj priemerne veľké e-shopy. Pretože veríme, že éra umelej inteligencie stojí ešte len na štartovej čiare. Preto pristupujeme ku každému riešeniu individuálne a v súčinnosti s majiteľom e-shopu hľadáme riešenie na mieru, ktoré mu prinesie čo najväčší úžitok. A hoci sú automatizované odporúčania z našej dielne porovnateľné s konkurenčnými riešeniami (na základe ABC testov dokonca miestami i lepšie), dovoliť si ich môže vďaka dynamickému naceneniu aj e-shop so stovkou produktov.

Zaujíma vás viac?

Kontaktujete nás na info@ui42.com a využite implementáciu nástroja a prvý mesiac používania úplne zadarmo.