Automatizované odporúčania pre e-shopy. Prečo ich potrebujete?

Automatizované odporúčania pre e-shopy. Prečo ich potrebujete?

Automatizované odporúčania nahrádzajú vo vašom e-shope predavača. Vďaka umelej inteligencii fungujú bez toho, aby ste ich museli nastavovať, zadávať im pravidlá alebo zisťovať niečo o nakupujúcich. Chcete kráčať s inováciami a byť o krok pred svojou konkurenciou? Zistite, prečo by automatizované odporúčania na vašom webe nemali chýbať.

Výhody automatizovaných odporúčaní 

Recommendation tool – odporúčací nástroj na báze umelej inteligencie prináša benefity pre prevádzkovateľa e-shopu aj návštevníka stránky. Základom celého je automatizácia, ktorá rozväzuje ruky e-shoperom a obsah, o ktorý návštevník stránky prejaví čo najpravdepodobnejšie záujem. 

Ako funguje recommender – odporúčač?

Odporúčania pre produkty, služby alebo obsah, ktoré bežne na weboch nájdeme, sú generované na základe vopred naprogramovaných pravidiel. Odporúčajú doplnkový sortiment alebo to, o čo by návštevník stránky mohol mať záujem. Pri množstve položiek alebo navzájom nesúvisiacom sortimente/obsahu môže byť problém nastaviť ich efektívne. Zároveň často nezohľadňujú to, o čo by používateľ mohol mať reálny záujem. Veľkou nevýhodou klasického odporúčača je, že nefunguje automatizovane a vyžaduje si zásahy programátora alebo administrátora (manuálne nahadzovanie). Automatizované odporúčania tieto chyby krásy odstraňujú.

Čo prinášajú automatizované odporúčania pre e-shop/webstránku? 

  • fungujú bez zásahu administrátora
  • nie je potrebné vytvárať pravidlá pre ich fungovanie
  • vyberajú obsah na základe reálnych dát od používateľov
  • zobrazujú relevantné produkty/služby, o ktoré má návštevník stránky najpravdepodobnejší záujem
  • zvyšujú konverzie na webe (mieru preklikov – CTR)
  • zvyšujú čas strávený na stránke

Čo prinášajú automatizované odporúčania pre používateľa? 

  • prispôsobenie obsahu landing page podľa pravdepodobného záujmu
  • zobrazenie relevantných produktov/služieb
  • personalizovaná ponuka aj v prípade, ak používateľ nie je prihlásený a nezadal o sebe žiadne údaje

Kde všade sa dajú automatizované odporúčania použiť 

Automatizované odporúčania na základe umelej inteligencie môžu byť umiestnené na niekoľkých miestach v rámci webu. Návštevníka stránky môžu dokonca sprevádzať hneď v niekoľkých fázach nákupného procesu – podobne, ako predavač v kamennej predajni. Kde všade ich môžete využiť?

  • detail produktu – produktová stránka
  • nákupný košík
  • vyskakovacie pop-up okno
  • stránka kategórie
  • newsletter
  • prázdne stránky a chybová stránka 404

Produktová stránka 

Vo chvíli, kedy si používateľ prezerá detaily produktu a zvažuje jeho kúpu, prípadne porovnáva s iným produktom, môžu do procesu rozhodovania vstúpiť automatizované odporúčania. Potenciálnemu zákazníkovi zobrazia podobné produkty, ktoré zodpovedajú jeho požiadavkám (zadané parametre ako napríklad veľkosť, typ, farba a podobne). Druhou možnosťou sú odporúčané produkty alebo služby, ktoré s prezeraným súvisia a návštevník o ne môže mať záujem. Pri nákupe vŕtačky si tak môže do košíka rovno pridať vhodné vrtáky, pri objednávke pobytu v saune napríklad relaxačnú masáž.

Nákupný košík 

Vo chvíli, keď sú už vybrané produkty v košíku, nastáva vhodná chvíľa na doplnkový predaj. V e-shope s hračkami to môžu byť nepostrádateľné baterky, v online obuvi impregnačný sprej a v potravinách drobnosti, ktoré bežne nájdete pri pokladni v obchode.

Vyskakovacie/ pop-up okno 

Pozornosť návštevníka môže zaujať vyskakovacie okno v okamihu, keď už nejaký z produktov do košíka vložil. Napríklad ku kozmetike na auto mu môžete formou cross-sell aktivity ponúknuť handričku na čistenie palubovky, k teniskám ponožky alebo iný komplementárny produkt. 

Automatizované verzus klasické odporúčania. Aké sú výsledky?

Výsledky, ktoré umelá inteligencia v rámci automatizovaných odporúčaní dosahuje, zvyšujú sledované konverzie a dôležité metriky na webe. V porovnaní s klasickými odporúčaniami, naprogramovanými podľa určitých pravidiel, sme zaznamenali:

  • vyššiu mieru preklikovosti
  • dlhší čas strávený na webe
  • viac aktivít v rámci jednej návštevy
  • vyššiu hodnotu nákupu
  • vyšší priemerný príjem na zákazníka

Automatizované odporúčania od ui42 

S umelou inteligenciou sa v ui42 pohrávame od roka 2020. Na globálnom trhu existujú dostupné odporúčacie nástroje s využívajú ich veľkí hráči ako Netflix, Amazon, Youtube a podobne. Nás zaujímalo, či je strojové učenie využiteľné aj pre slovenské e-shopy a e-commerce projekty s menším množstvom dát, produktov a napokon aj budgetom. Základom sú nielen dostupné technológie (potreba veľkej výpočtovej kapacity), ale taktiež vhodné dáta, vďaka ktorým môže neurónová sieť vyhodnocovať najrelevantnejšie výsledky. Alfa-omega je správna kombinácia datasetov, algoritmov a modelov, ktoré štatisticky predpokladajú o čo by mohol mať daný človek podľa jeho interakcií s webom záujem. Stále vám to nie je jasné? Pozrite si prezentáciu Martin Krupu, spoluzakladateľa ui42, na tému Automatizácia odporúčania produktov v e-shope ako ďalší efektívny predaj z e-commerce eventu Website Story

Ako funguje implementácia odporúčaní?

Keďže má každý e-shop svoje špecifiká, neexistuje jedno univerzálne riešenie pre všetkých. Automatizované odporúčania nastavujeme tak, aby zodpovedali potrebám každého projektu. Základom je mať nejaký minimálny dataset (postačujúci je napríklad aj produktový feed) a vopred hotové modely môžu začať zautomatizovane odporúčať obsah návštevníkom vášho webu. Platí však, že čím viac dát sa cez neurónovú sieť premelie a čím dlhšie je recommender nasadený, tým viac sa “naučí” a ponúka relevantnejšie výsledky. 

A to je dostatočný dôvod začať už dnes. Umelá inteligencia, strojové učenie a podobné pojmy sa skôr či neskôr stanú súčasťou každého úspešného e-commerce projektu. Okrem toho, že prinášajú automatizáciu, posúvajú vpred aj výsledný zážitok používateľa. Čím relevantnejší obsah mu ponúknete, tým pravdepodobnejšie sa vráti na vaše stránky späť. 

Kontaktujte nás, radi sa pozrieme na to, kde všade môžu automatizované odporúčania pomôcť aj vášmu projektu.

 

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.