Vidieť padajúce čísla v registračnom systéme či v Google Analytics, nenapĺňajúci sa bankový účet a zrušené a neprichádzajúce objednávky, je veľmi skľučujúci pocit. Nezažili sme ho posledných 10 rokov. Slovo kríza sa nám odcudzilo. Teraz je tu a už vieme, že zmení naše firmy a rovnako zmení aj spotrebiteľské správanie.

Keď sa pozrieme na východ a na krajiny ako Čína, Južná Kórea či Japonsko, “kríza” je tam bežná súčasť života. Japonsko zažíva pravidelné zemetrasenia, najhorším bola havária jadrovej elektrárne vo Fukušime, Čína si zažila SARS a Južná Kórea MERS. Stalo sa to súčasťou života. Okrem ľudí uzavretých doma to malo dosah aj na ich ekonomiku. Aj tieto krajiny by mali byť pre nás inšpiráciou, ako sa dá zvládnuť takzvaný “lock-down” ekonomiky.

Nasledovné riadky sú voľným prekladom analýzy konzultačnej spoločnosti Bain & company a blogu Marka Ritsona, doplnené o moje vlastné úvahy na to, ako sa bude chovať trh a čo by slovenské eshopy mali v nasledujúcej kríze robiť.

Tri scenáre ako prebiehali medziročné tržby maloobchodu

Priebeh spomínaných kríz bol rôzny, no koniec mali všetci spoločný. Maloobchod sa do 5 mesiacov zotavil a fungoval v približne rovnakom režime ako pred epidémiami. Veľký vplyv na to malo aj samotné obyvateľstvo, ktoré je disciplinované a dobre reaguje na autority. Druhý vplyv mala vláda, ktorá takéto krízy už zažila a bola pripravená na razantné opatrenia, ako je plošné testovanie veľkej časti populácie (meranie teploty, testovanie v priebehu...), či takmer hermetické uzavretie celých miest so zákazom vychádzania.

Ako sa zachovali rôzne segmenty retailu

V podstate existujú tri scenáre, ako sa chová malobochod počas krízy:

  1. Rapídna stabilizácia: 

Prvý odzrkadľuje predzásobenie základných potravín ako čerstvé potreby, detská výživa a potreby ako plienky. Po krátkej dobe sa tieto segmenty niekoľko mesiacov držia na stabilnej úrovni (veľmi rýchlo sa dostávajú do normálu). 

V našom regióne môžeme vidieť mierne panickejšie nakupovanie, pretože všeobecne nie sme zvyknutí na krízy a byť predzásobený, ako to bolo za čias socializmu, kedy sme mali nedostatok.

  1. Krátkodobé naskladnenie špajze: 

Druhým typom chovania je panické nakupovanie všetkého, čo je potrebné pre "neinfikovanie sa". Začiatkom epidémie nastáva skokové zvýšenie dopytu a nedostatok tovarov. Do normálu sa vracia až po tom, ako sa tovar spotrebúva. To znamená, že po úvodnom brutálnom náraste sa dá očakávať prepad aj niekoľko mesiacov, kým ľudia svoje zásoby pomíňajú a budú tieto produkty potrebovať pre bežnú spotrebu. 

Sem radíme produkty ako dezinfekčné gély, potreby pre dezinfekciu a upratanie domácnosti, či lieky.

  1. Pád a následné oživenie

V úvodnej fáze nastáva prudký pád tržieb spôsobený neistotou z budúcnosti, neistej platobnej schopnosti obyvateľstva, práce či potrebných výdavkov na najbližšie obdobie. Po prvotnom šoku z neistoty a otrasení spotrebiteľov nastáva prudký nadpriemerný rast vďaka uvoľneniu pracovísk a uvoľnení obáv prameniacich zo strachu. Po tejto explózii sa biznis opäť dostáva na svoje štandardné hodnoty a zotavuje sa.

Čo to znamená pre biznis? Ľudia v časoch krízy začínajú meniť svoje návyky. Obracajú sa hlavne na značky, ktoré sú symbolom kvality a spoľahlivosti. Paralelu u nás hľadajme napríklad keď porovnáme správy o tom, ako Alza nestíha vybavovať objednávky v štandardne expresnom čase a na strane druhej menší hráči klesajú z rôznych dôvodov, nad ktorými sa dá špekulovať.

Ako to môže ovplyvniť práve váš biznis v strednej a východnej európe? 

Ak ste budovali svoj brand dlhodobo a koncepčne, zákazníci vás s najväčšou pravdepodobnosťou podržia. Rozhodujúcim faktorom bude "nestúpiť vedľa". Ak budete ďalej jednotne komunikovať svoje hodnoty a udržíte si ich aj v čase krízy, po kríze s veľkou pravdepodobnosťou vzídete ako víťazi. Ešte silnejší ako kedykoľvek predtým.

Ak ste už teraz pocítili rapídny pokles tržieb a nemáte dostatočný finančný vankúš na udržanie svojho biznisu, zoberte to ako príležitosť na zefektívnenie chodu svojej firmy. Ak je marketing značná časť nákladov, úspory sa tu hľadajú veľmi ľahko. No na pokrytie fixných nákladov a zamestnancov odporúčame byť kreatívny. Veľké škrty znamenajú aj odliv obratu. Ako príklad uvádzam krátkodobé prispôsobenie sa trhu, prípadne pomoc celej komunite a svojim zákazníkom.

AKO ZVLÁDNUŤ FINANCIE & MARKETING ESHOPU

Čas pre majstrov podnikateľov

Naši klienti napríklad preorientovali svoj biznis tak, že namiesto objednávky kolekcie oblečenia a doplnkov preorientovali svoj biznis na dodanie šitých rúšok/šatiek na tvár. Rovnako sa začali predávať ochranné okuliare, alebo akékoľvek iné ochrany očí. Ak tovar máte na sklade, je to ďalšia príležitosť.

Ak nemáte túto možnosť, skúste pomôcť komunite. Máte zamestnancov a dvaja z nich môžu ušiť rúška? Môžete ich pribaliť ku každej objednávke? Pomôžte svojim zákazníkom. Ukážte im, že aj v čase krízy, keď vy sami máte nedostatok, sa viete zamerať na to podstatné. Na to, aby sme to všetci prežili a o pár mesiacov sme sa mohli pozerať na vyrovnaný graf vo vašich google analytics. Alebo ich darujte nemocnici, ktorá ich práve teraz tak urgentne potrebuje.

Myslite na svojich ľudí

Ak je vašou primárnou komunikáciu to, ako si vážite svojich zamestnancov, teraz je čas to ukázať. Aké opatrenia ste spravili, aby ste  o pár mesiacov spoločne pili kávu s rovnakým úsmevom na tvári, oveľa silnejší, zocelení faktom, že ste jeden tím? Je to priestor na komunikáciu? Inšpirujte sa Michalom Meškom z Martinusu, ktorý rovno hovorí, že ide urobiť najdrahšiu chybu vo svojom živote. Koľko pozitívneho ide zo slova "najdrahšia chyba v živote.

Ak máte voľné call centrum, môžete pomôcť tak, že svojich ľudí vyťažíte na dobrú vec. Skauti aktuálne hľadajú koordinátorov pomoci pre zasiahnuté skupiny seniorov, ľudí s oslabenou imunitou či ľudí v karanténe, ktorým pomôžu s nákupom.

Ešte väčšia transformácia do online-u

Rovnako je čas na ešte väčšiu transformáciu biznisu do online prostredia. Kríza ako táto s najväčšou pravdepodobnosťou vyústi do dôvery v online nákup a vo väčšom zapojení prepojenia online a offline prostredia. Ak ste mali eshop "len ako doplnok" ku kamenným predajniam, je čas zapracovať na všetkom, čo zákazníkovi uľahčí nákup a zefektívni jeho nákupný proces.

Zoberme si napríklad Bolt. Štát zakázal činnosť taxíkov. A ako sa s tým vysporiadali? Začali voziť jedlo. 

Ste malá reštaurácia v meste, na dedine? Máte kuchyňu? A jedlo voziť viete?

Ste pekáreň? Určite viete, že ste momentálne vo fáze, kedy je najväčší dopyt. Čo tak otvoriť jednoduchý eshop, formulár, telefónne číslo.

My sme lekcie angličtiny presunuli do online formy, čo predtým naši lektori nerobili vôbec. Vďaka nášmu návrhu na online výučbu počas dobrovoľnej karantény teraz rozmýšľajú, ako pre ostatné firmy zabezpečiť vyúčbu online.

Vo fashion je teraz čas na “virtual try-on”. Virtuálna realita môže priblížiť užívateľom, ako bude daný kúsok vyzerať na nich samých. Skúste napríklad virtual try-on na eyerim s konkrétnym modelom. Kliknite na “Vyskúšať cez magic mirror”.

Zbohom dobierka

Situácia, v ktorej sme, môže znamenať koniec najobľúbenejšej platobnej metódy v CEE: dobierky. Kuriérske spoločnosti už prestávajú (alebo prestali) akceptovať hotovosť. Ak váš eshop neponúka platbu kartou online, viete si predstaviť, že by kuriéri prestali akceptovať už aj platbu kartou a len by tovar nechávali pri dverách bez kontaktu so zákazníkom? Platba kartou môže mať jeden pozitívny efekt - ak máte dobrú dohodu s platobnou bránou či bankou, peniaze máte do 24 hodín na účte. Čo pri dobierke v kombinácii s aktuálnymi omeškaniami doručenia tovarov v CEE o 1-3 dni znamená výhodu.

Na záver len odporúčam si sadnúť nad svoj biznis a otočiť kormidlo tak, aby ste o pár mesiacov sedeli pri dobrej whiskey, pive, víne, hocičom a mohli si povedať “bolo to ľahšie ako sme si mysleli”. Myslite pozitívne a hľadajte možnosti. Neexistuje lepší čas na totálne zefektívnenie firmy ako je tento. Postavte sa k tomu čelom. 

Nezabudnite, že sme tu pre vás. Pôvodné ui42 práve oslávilo 23 rokov. Zažilo niekoľko kríz a z každej vzišlo ako silnejšia firma. Práve po konci krízy v 2010 začalo vznikať ui42 digital. Aj to je dôkaz, že kríza prináša práve nové biznis možnosti. 

Všetci sme v tom spoločne.

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás. 

SPOJTE SA S NAMI KVÔLI KONZULTÁCII