Umelá inteligencia v e-commerce. Kde všade ju môžete využiť?

Umelá inteligencia – AI (artificial intelligence) je na pretras v posledných mesiacoch v e-commerce kuloároch takmer denne. Niet sa čomu čudovať. Po chatbotoch, ktorí sú len ťažko rozpoznateľní od pracovníkov zákazníckej podpory, dnes všetci testujú content marketingové nástroje poháňané AI. To však zďaleka nie je všetko. E-shopy a weby, ktoré chcú v konkurenčnom boji obstáť, objavujú možnosti, ako vďaka umelej inteligencii predávať efektívnejšie a dosahovať vyššie konverzie

Umelá inteligencia v e-commerce. Kde všade ju môžete využiť?

Umelá inteligencia v e-commerce. Kde všade ju môžete využiť?

Umelá inteligencia – AI (artificial intelligence) je na pretras v posledných mesiacoch v e-commerce kuloároch takmer denne. Niet sa čomu čudovať. Po chatbotoch, ktorí sú len ťažko rozpoznateľní od pracovníkov zákazníckej podpory, dnes všetci testujú content marketingové nástroje poháňané AI. To však zďaleka nie je všetko. E-shopy a weby, ktoré chcú v konkurenčnom boji obstáť, objavujú možnosti, ako vďaka umelej inteligencii predávať efektívnejšie a dosahovať vyššie konverzie

Umelá inteligencia v e-commerce. Kde všade ju môžete využiť?

Ktorým z nich by ste mali venovať pozornosť, aby ste so svojím online projektom nezaspali dobu?

1. Automatizované odporúčania


Personalizovaný obsah je spôsob, ako sa dostať zákazníkovi pod kožu. Napríklad mu zobraziť produkty/služby, o ktoré má najpravdepodobnejší záujem. Pokojne aj hneď v úvodnej stránke. Počas nákupu ho pop-up oknom upozorniť, že by sa mu mohol páčiť aj iný tovar zo série, ktorú si vložil do košíka. A na konci nákupného procesu pripomenúť, že mu zrejme budú chýbať doplnky na vhodnú starostlivosť. A tak namiesto jedného (alebo dokonca žiadneho) produktu, ocitne sa v košíku okrem topánok aj kabelka v rovnakej farbe a impregnačný sprej. Ilúzia? Nie. 

Vďaka umelej inteligencii v podobe automatizovaných odporúčaní z dielne ui42 je to realita dostupná dokonca aj pre menšie e-shopy. Žiadne hodiny nekonečného programovania ani nový administrátor či zložité pravidlá párovania. Len plne automatizované odporúčania, ktorých výsledkom sú vyššie konverzie pre e-shop a spokojný zákazník, ktorý sa veľmi pravdepodobne vráti nakúpiť opäť. 

2. Chatboty

Podľa štatistík už v roku 2020 odpovedali na požiadavky zákazníkov v rámci zákazníckej podpory až v 85% prípadoch chatboty. Komunikačné nástroje s prvkami umelej inteligencie dokážu účinne odbremeniť administrátorov klientského centra, vyriešiť problémy s reklamáciou alebo vrátením tovaru, sprevádzať zákazníka pri aktualizácii údajov alebo riešení iných požiadaviek na oddelení služieb. A taktiež poradiť aj pri výbere vhodného produktu. Šikovný chatbot je k dispozícii 24/7, nepotrebuje prestávku, ovláda niekoľko jazykov a obslúži viac zákazníkov naraz. Zákaznícke oddelenie dokáže odbremeniť od jednoduchších alebo opakujúcich sa dopytov a tým zložitejším sa môžu venovať zamestnanci podpory bez zbytočného stresu a časovej tiesne.

3. Umelá inteligencia a rozšírená realita

V online prostredí je zákazník ochudobnený o reálny kontakt s produktom. Počas pandémie Covid-19 zažil e-commerce veľký boom, no i napriek tomu bol návrat zákazníkov do kamenných predajní markantný. Nevýhodu, ktorú má e-shop v porovnaní s predajňou, čiastočne pomáha zotierať takzvaná rozšírená realita – Augmented/Extended Reality. Pomocou virtuálnej reality vykresľuje objekty a spája ich so skutočným prostredím v digitálnom rozhraní

Znamená to, že si váš zákazník nemusí viac už len predstavovať, ako by vyzerali okuliare na jeho tvári alebo ako by sa vynímal nový konferenčný stolík v strede jeho obývačky. Prostredníctvom šikovného nástroja/aplikácie vidí výsledok priamo na obrazovke smartfónu bez toho, aby vytiahol päty z domu. Ak sa k tomu pridá umelá inteligencia, personalizovaná ponuka a celkový zážitok z nakupovania rozhodne umocní celkový dojem zákazníka.

4. Hlasové a obrazové vyhľadávanie

Revolúcia v hlasovom vyhľadávaní sa vďaka umelej inteligencii posunula míľovými krokmi. Hlasoví asistenti (Siri, Alexa,...) rozpoznávajú požiadavky s minimálnou chybovosťou a dokážu zastať úlohu nielen pracovného, ale i osobného asistenta. Vďaka strojovému učeniu sa komunikácia s asistentom neustále zdokonaľuje a pre budúcnosť hlasového vyhľadávania znamená relevantnejšie výsledky. I napriek stále lepšej optimalizácii webov a e-shopov na hľadané frázy sa totiž často stáva, že zákazník nenájde to, čo hľadá. Pomocou hlasového vyhľadávania však presnejšie zadefinuje svoje požiadavky, eliminuje chyby a preklepy pri písaní a získa výsledky rýchlejšie a omnoho pohodlnejšie.

Alternatívou je obrazové vyhľadávanie, ktoré funguje na podobnom princípe. Veľké spoločnosti dnes ponúkajú vyhľadávať produkty podľa obrázka, aby svojim zákazníkom poskytli možnosť nájsť v sortimente presne ten produkt, ktorý hľadajú. Pomocou AI dokážu identifikovať ich potreby a nájsť komplementárne produkty, ktoré by ich mohli zaujať.

5. Obsah generovaný umelou inteligenciou

AI dokáže generovať obsah. Text alebo obrázok vám vytvorí v priebehu niekoľkých sekúnd presne podľa požiadaviek, aké programu zadáte. I keď aktuálny model GPT-3 dokáže rozoznať a generovať zrozumiteľné a ucelené vety, na dvere už klope upgrade na model GPT-4, ktorý je až 100 x výkonnejší a pracuje s viac než 100 biliónmi parametrov. Napríklad vám bez problémov vytvorí produktový popis, metapopisy podľa zadaných kľúčových slov, podklady pre infografiku na sociálne siete alebo podklady na článok na blog. 

Aj v tomto prípade však platia určité obmedzenia, pretože umelá inteligencia pracuje len s dostupnými dátami a informáciami. Hoci sú výstupy na výbornej úrovni aj v slovenskom jazyku, je potrebná kontrola, prípadne overenie si informácií v konkrétnych zdrojoch. Ak ako značka máte nastavenú určitú tonalitu, výstupné texty sa úprave nevyhnú. Okrem toho podľa dostupných informácií takýto obsah, ktorý bude skopírovaný 1:1, vyhľadávač ako Google vyhodnotí penalizáciou. Generátor obsahu s umelou inteligenciou je však skvelou pomôckou, ako procesy pri tvorbe obsahu zefektívniť. 





Umelá inteligencia a jej rôzne podoby v e-commerce sú pre e-shopy a weby jednoznačným prínosom. Pomocou automatizovaných odporúčaní, chatbotov, generátorov textu a podobných nástrojov prináša:

  • vyššiu mieru personalizácie
  • lepšiu zákaznícku skúsenosť
  • automatizáciu
  • nižšie náklady na ľudské zdroje
  • vyššie konverzie a s tým súvisiaci nárast revenue
  • nonstop dostupnosť
  • zvýšenú efektivitu predaja a procesov v rámci administrácie online projektu

To všetko je dôvodom, prečo podľa spomenutých štatistík až 80% pracovníkov v retail-e očakáva, že aj ich spoločnosť implementuje umelú inteligenciu v rámci interných procesov najneskôr do roka 2027 a už v najbližšom roku odhadujú hodnotu celosvetového trhu s AI na viac než 190,61 miliardy dolárov. A to je stále len začiatok. Nenechajte si ujsť tento rozbehnutý vlak a implementujte AI do svojho online projektu.

Prečítajte si viac o výhodách automatizovaných odporúčaní alebo nás priamo kontaktujte a vyskúšajte si umelú inteligenciu vo svojom e-shope na mesiac zdarma.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.