Ako môžete využiť rozšírenú realitu vo vašom e-shope?

Ako môžete využiť rozšírenú realitu vo vašom e-shope?

Rozšírená realita (augmented reality), známa pod skratkou AR, ponúka možnosť, ako vniesť do reálneho sveta nové, virtuálne prvky

Počas pandémie koronavírusu zaznamenalo odvetvie e-commerce značný nárast vzniku nových internetových obchodov. Zabrať tak dostali existujúci etablovaní hráči nielen z dôvodu nových situácií, ktoré museli správne v e-shopoch odkomunikovať, ale i neustále narastajúcej konkurencie. Riešením, ako toto všetko ustáť, ba dokonca vyťažiť z toho maximum, je nájsť svoju konkurenčnú výhodu

A tou rozšírená realita rozhodne je.

V článku sa dozviete:

  1. Čo je rozšírená realita
  2. Aký je rozdiel medzi virtuálnou a rozšírenou realitou
  3. Príklady, kde všade sa môžete s rozšírenou realitou stretnúť
  4. Ako môžete AR pretaviť na svoju konkurenčnú výhodu

Rozšírená realita prináša digitálne prvky do reálneho priestoru a času. Kde všade na ňu natrafíte?

Čísla nepustia, trh s rozšírenou realitou naberá na obrátkach

Prvé lastovičky o rozšírenej realite zavítali do sveta aplikácií, vzdelávania, online nakupovania či hier už pred niekoľkými rokmi. Podľa portálu Greenlight Insights prispel k výraznému záujmu o rozšírenú realitu od prvej vlny v roku 2014 najmä cenovo dostupný hardvér a taktiež zariadenia spotrebiteľov, ktoré patria dnes už k bežnej výbave každej domácnosti (smartfóny, tablety). 

Predpovede a prieskumy zohľadňujúce príchod a doterajšie trvania pandémie Covid-19 hovoria navyše jasnou rečou. Trh s rozšírenou realitou naberie prudko na obrátkach. Pre porovnanie s rokom 2017, kedy dosahoval hodnotu 3,5 miliárd dolárov, odhadujú štatistiky pre obdobie 2025 až úctyhodných 198 miliárd amerických dolárov. A to je pre každého majiteľa e-shopu jasný dôvod, prečo zbystriť pozornosť.

AR nie je VR. Aký je rozdiel medzi rozšírenou a virtuálnou realitou?

I v dnešnej dobe sa ešte stáva, že si ľudia pletú pojem rozšírená realita s realitou virtuálnou. Hoci je povedomie o tej druhej rozšírené v laickej verejnosti omnoho viac, reálne sa častejšie môžete stretnúť práve s realitou rozšírenou. Rozdiel medzi nimi je navyše markantný. Kým virtuálna realita vytvára komplet celé prostredie, ktoré používateľ vníma, AR dopĺňa pomocou digitálnych prvkov prostredie reálne

Vyskúšajte čaro rozšírenej reality na vlastnej koži 

Ako sme už spomenuli, výhody, ktoré AR pre firmy pôsobiace v e-commerce prostredí prináša, úspešne využívajú mnohé známe značky, či dokonca lovebrand-y. Príkladom je obľúbený Google, ekvivalent slovenského handmade trhoviska Sashe - www.etsy.com alebo nábytkový gigant IKEA.

Google a lienka z rozšírenej reality na vašej dlani 

Všetko, čo potrebujete k tomu, aby ste si mohli zobraziť niektoré výsledky vyhľadávania pomocou rozšírenej reality, je telefón s operačným systémom Android 7 (a vyššie) alebo iOS 11 (a vyššie). Ak následne priamo v prehliadači alebo v aplikácii Google zadáte výraz napríklad “lienka”, vo výsledkoch vyhľadávania sa vám zobrazí možnosť “Zobraziť v 3D” s ikonou trojrozmernej kocky. 

3D lienku môžete následne nielen pozorovať z každého uhla, ale dokonca ju preniesť aj do reality – vašej rozprestretej dlane, na stôl či na koberec v obývačke. Podobne Google sprostredkováva výsledky vyhľadávania nielen pre zástupcov živočíšnej ríše, ale i rôzne pamiatky, chemické či biologické sústavy, alebo dokonca sústavy ľudského tela. Niekoľko ďalších príkladov a podrobný návod s technologickými požiadavkami na zariadenia nájdete priamo na stránkach vyhľadávača.

Ikea prináša nábytok priamo k vám domov a okuliare v Eyerim si môžete vyskúšať, aj keď práve ležíte vo vani

Silu rozšírenej reality sa rozhodla do svojej aplikácie zahrnúť aj celosvetovo známa Ikea, keď v roku 2017 prezentovala jedinečnú aplikáciu IKEA Place. Pomocou nej si môžete jednotlivé kúsky nábytku zobraziť priamo v reálnom priestore, napríklad u vás doma. Stačí naskenovať svoju spálňu, vybrať si posteľ a potom už len podľa toho, čo vidíte, posúdiť, či bude správnou voľbou.

Rozšírená realita si našla miesto aj niektorých slovenských e-shopoch. Príkladom je predajca okuliarov Eyerim, ktorého nájdete medzi našimi projektami. Pomocou ich zázračného zrkadla s prvkami AR – Magic Mirror, si môžete vyskúšať okuliare bez toho, aby ste vystrčili päty z domu, hoci aj o polnoci. Tento doplnok pomáha zlepšovať používateľskú skúsenosť a premieta výhodu kamennej predajne – zistiť, či sa vám vybrané okuliare hodia, do online priestoru. 

Rozšírená realita a jej možnosti využitia

Čoraz populárnejšia rozšírená realita má skutočne široké využitie. Príkladom sú edukačné karty, ktoré po nasnímaní smartfónom dokážu preniesť vesmírne telesá alebo dinosaurov priamo do priestoru detskej izby. Predstavivosť v procese vzdelávania tak dostáva skvelý impulz, ako prekonať bariéry aj v menej obľúbených predmetoch či študijných odboroch

Inak to nie je ani v prípade špecializovaných odvetví, kedy pomocou AR možno simulovať chirurgický zákrok, vysvetliť jednotlivé časti komplikovaných mechanizmov, chemických procesov, fyzikálnych zákonov a podobne. Svoje uplatnenie si nachádza aj v hernom priemysle, čoho jasným dôkazom je obľúbená hra PokemonGO.

Samozrejme, ako sme demonštrovali vyššie, rozšírená realita čoraz väčšmi preniká aj do oblasti online predaja a marketingu. 

AR pozdvihne úroveň používateľskej skúsenosti a dokáže zmeniť návštevníkov webu na zákazníkov

Hlavným cieľom rozšírenej reality je poskytnúť potenciálnemu zákazníkovi čo najpríjemnejší zážitok z nakupovania. Okrem detailne vyladeného webu podľa pravidiel UX (používateľskej skúsenosti) je to akýsi bonus navyše, ktorý pomôže zodpovedať základné otázky (hodí sa mi to? nebude to príliš veľké? a pod.) a navyše prenesie produkt do reálneho priestoru. 

Akékoľvek pochybnosti a nedostatky predstavivosti, ktoré mohli byť prekážkou v nákupnom rozhodovaní, sú odstránené pomocou niekoľkých klikov z pohodlia domova alebo kancelárie. 

Netýka sa to však len klasického predaja cez internet. Predstavte si, že kráčate po ulici a prekvapí vás neskutočný hlad. V čase obeda oceníte, keď vám postačí, aby ste svoje okolie nasnímali pomocou smartfóna a v momente sa dozviete, aké menu ponúka reštaurácia na druhom konci ulice. Skvelé, všakže. Napokon, už si to predstavovať nemusíte, v niektorých kútoch sveta je to realitou. Rozšírenou, samozrejme.

Rozprúdia aplikácie s rozšírenou realitou krv v žilách social marketingu?

Mnohí online marketéri predpovedajú, že áno. Zábavný a unikátny obsah je totiž presne to, čo používateľov sociálnych sietí oslovuje a dokonca má potenciál stať sa virálnym

Napokon, podľa štatistík plánuje až 67% marketingových agentúr zahrnúť rozšírenú či virtuálnu realitu do online kampaní z dôvodu dosiahnutia vyššej interakcie (klik, like, zdieľanie, nákup). Takmer polovica z nich očakáva, že tento spôsob dokáže napraviť neslávnu reputáciu reklám v online prostredí a znížiť mieru ich blokovania. 

Príkladom, ktorý nachádza v prostredí sociálnych sietí uplatnenie, sú napríklad rôzne filtre s prvkami AR. Používateľ si tak môže vyskúšať nový odtieň farby na vlasy, typ účesu, make-up alebo si zahrať krátku zábavnú hru, kde simuluje pojedanie padajúcich predmetov. 

I keď rozšírená realita ponúka najmä v prípade online nakupovania akúsi pomyselnú barličku pre našu predstavivosť, v konečnom dôsledku ju vďaka nej nemusíme používať. Pre marketérov i majiteľov e-shopov však, naopak, prináša AR podnetné zdroje k predstavivosti, ako ju možno využiť vo svoj prospech. So správnym spracovaním totiž dokáže zvýšiť povedomie o značke, dosah kampaní a dokonca i samotné konverzie

Základom je, myslieť v súvislostiach, ktoré by mohli návštevníkovi stránky uľahčiť nákupný proces, rozhodovanie sa alebo reagovať na problém, ktorý väčšina vašich zákazníkov rieši (zmena účesu a výsledok, ktorý si nedokážu predstaviť). 

V ui42 vám radi pomôžeme s online kampaňami, marketingom vašej značky alebo celkovo e-commerce.

Stačí ak nás kontaktujete na sales@ui42.com