7 UX tipov pre lepšie fazetové vyhľadávanie

7 UX tipov pre lepšie fazetové vyhľadávanie

Fazetové vyhľadávanie je technika, ktorá umožňuje používateľom zúžiť výsledky vyhľadávania. Pomocou filtrovania na základe vlastností ponúkaných produktov (farba, veľkosť, cena, dostupnosť a ďalšie) si môžu vyselektovať presne to, čo by chceli zobraziť.

Pri používateľských testovaniach e-commerce stránok z rôznych odvetví sme v ui42 zistili, že rovnako rýchlo, ako môže fazetové vyhľadávanie prispieť k efektívnemu nákupu, môže používateľovi spôsobiť aj zmätok alebo dokonca frustráciu. Pozrite si 7 tipov, čomu sa vyhnúť, na čo si dať pozor a ako nastaviť vaše fazetové vyhľadávanie v prospech používateľa i vášho e-shopu.

Ako vymyslieť to najlepšie fazetové vyhľadávanie na webe? Spoľahnite sa na používateľskú prívetivosť

Fazetové vyhľadávanie je nepochybne dôležitou súčasťou e-commerce stránok s väčším portfóliom produktov. Umožňuje interakciu s e-shopom, vďaka ktorej si môže používateľ prispôsobiť obsah podľa svojich požiadaviek a predstáv. Jednoduchým príkladom je vyhľadávanie v e-shope s množstvom produktov, kde si návštevník stránky pomocou filtra presne vyselektuje tie, ktoré chce na obrazovke monitoru alebo smartfónu zobraziť. 

Existuje mnoho riešení, pri ktorých môže fazetové vyhľadávanie fungovať správne, základom však je logika vyhľadávania, ktorá musí byť v súlade so zákazníckymi očakávaniami. Na čo by ste teda pri nastavení fazetového vyhľadávania nemali zabúdať?

Tip č. 1: Vyhľadávanie na stránke neschovávajte

Výber správneho miesta pre vaše fazetové vyhľadávanie môže byť kľúčové. Ak ho príliš schováte, je možné, že používateľovi ani nenapadne, aby ho hľadal. Ideálne je umiestnenie vľavo, prípadne hore nad samotnými produktami. Na toto miesto sú totiž návštevníci stránok  najviac zvyknutí. Umiestnite vyhľadávanie tak, aby používateľovi udrelo do očí, ale aby zároveň nezavadzalo pri navigácii. Rozhodne ho však nikam neschovávajte.

Tip č. 2: Dajte si záležať, aby boli fazety vyhľadávania relevantné a úplné

Dbajte o to, aby vyhľadávanie pokrývalo potreby vašich zákazníkov. Inšpirujte sa inými e-shopmi, no taktiež si spravte vlastný prieskum a zistite, podľa akých kritérií majú vaši zákazníci záujem filtrovať produkty vo vašom e-shope. V tomto prípade je relevantnosť viac než množstvo.

Nezabudnite však na štandardné a najčastejšie používané fazety, ako cena alebo dostupnosť, ktoré už dnes vo väčšine prípadov považujú zákazníci za samozrejmé. 

Rovnako, ako sa fazetové vyhľadávanie líši pri e-shope s elektronikou a e-shope s potravinami, líšia sa aj parametre vyhľadávania naprieč jednotlivými kategóriami a podkategóriami v rámci jedného e-shopu. Nastavujte fazety vždy pre konkrétne kategórie a skryte možnosti, ktoré pre danú kategóriu nie sú relevantné. 

Tip č. 3: Fazety nazývajte zrozumiteľne najmä pre zákazníkov

Pri pomenovaní faziet berte na vedomie, že váš zákazník s veľkou pravdepodobnosťou nepozná vaše produkty tak dobre, ako ich poznáte vy sami.  

Ak predávate šperky, a pri náhrdelníkoch uvediete jeden fazet s názvom “typ” a druhý s názvom “štýl”, len máloktorý zákazník bude vedieť, čo si má pod jednotlivými možnosťami predstaviť.

 

V tomto prípade je “typ” to isté, ako rozdelenie podľa dĺžky náhrdelníka, a preto je vhodnejšie zvoliť fazet s názvom “dĺžka náhrdelníka”. Optimálne je uviesť pri jednotlivých možnostiach aj dĺžku náhrdelníka v centimetroch pre zákazníkov, ktorí sa v tejto problematike neorientujú. 

Nebojte sa taktiež použiť jednoduché ilustrácie alebo piktogramy, ktoré môžu používateľovi pomôcť pri výbere toho, čo hľadá.

Tip č. 4: Duplicitné parametre môžu návštevníka stránky zmiasť

Čo sa týka jednotlivých parametrov fazetu, odporúčame zachovávať konzistentnosť a odstraňovať duplicity. S týmto problémom sa často stretávame napríklad pri veľkostiach produktov. Každý výrobca používa iné značenie. Ako príklad si vezmime oblečenie - S, M, L, XL alebo S/M, L/XL, prípadne 36, 38, 40. Ak sa všetky tieto označenia dostanú do jedného fazetu, používateľ ostáva zmätený a nevie, či musí označiť všetky možnosti, alebo stačí jedna z nich, aby získal požadovaný výsledok vyhľadávania. 

Tip č. 5: Intuitívne vyhľadávanie znamená viac zákazníkov, ktorí nájdu to, čo hľadajú

Venujte extra pozornosť používateľskej prívetivosti pri dizajnovaní ovládania. Ak používanie faziet nie je intuitívne, ich prínos sa môže veľmi ľahko zmeniť na frustráciu. Vždy označte, ktoré fazety sú aktívne a ponúknite používateľovi jednoduchú cestu, ako vybrané fazety zrušiť

Odporúčame uvádzať množstvo produktov pri každom parametri vyhľadávania. Toto riešenie jednoducho informuje používateľa o tom, či je nutné vo filtrovaní pokračovať, alebo je výsledné množstvo produktov optimálne pre prezeranie. Taktiež predídete situácii, kedy zákazník aplikuje také množstvo kritérii, že vo výsledku filtrovania nebude ani jeden produkt.

Ak má jedna z vašich faziet veľký počet možností (napr. značky oblečenia, krajiny pôvodu,...), umožnite používateľovi vpisovať vyhľadávaný parameter pomocou našepkávača. Predídete tak dlhému a zbytočnému scrollovaniu.

Tip č. 6: Rýchle a svižné vyhľadávanie a responzívny dizajn sú základ

Správne zvolené technické riešenie pri fazetovom vyhľadávaní je dôležité. Ubezpečte sa, že je vyhľadávanie dostatočne rýchle. Riešenie, kedy sa po aplikovaní fazetu načíta celá stránka odznova, je nevhodné, pôsobí mätúco a používateľa zdržuje. 

Ak vám vaše technické riešenie neumožňuje okamžitú a rýchlu odozvu, nechajte používateľa vybrať viacero faziet. Ich výber následne potvrdí tlačidlom namiesto zdĺhavého načítavania produktov po každom výbere. Nezabúdajte na nutnosť responzívneho vyhľadávania pre všetky typy zariadení. Filtrovanie na mobilných telefónoch by malo mať rovnakú logiku a malo by byť rovnako intuitívne ako filtrovanie na desktope. 

Tip č. 7: Aj výsledky vyhľadávania možno optimalizovať pre vyhľadávače

Pri návrhu fazetového vyhľadávania nezabúdajte na SEO – optimalizáciu pre vyhľadávače. Tvorba unikátnych URL a landing pages s nadpismi úrovne H1 pre konkrétne výsledky vyhľadávania môže byť kľúčová pre SEO vášho e-commerce projektu.

Máte pocit, že vášmu vyhľadávaniu čosi chýba, prípadne vidíte, ako vaše stránky v procese vyhľadávania opúšťajú návštevníci? Veríme, že vám niektorý z našich tipov pomôže vytvoriť efektívne a najmä používateľsky prívetivé fazetové vyhľadávanie. Ak si však neviete rady, pokojne nás kontaktujte, radi vám podáme pomocnú ruku. Zaujímavé informácie o tom, ako môžete, a prečo by ste mali testovaniu podrobiť aj váš web, sa dočítate v článku Testovanie použiteľnosti a jeho význam.

VIAC O UX A TESTOVANÍ