Ženy do e-commerce patria. 3 inšpiratívne príbehy, ktoré búrajú predsudky

Ženy do e-commerce patria. 3 inšpiratívne príbehy, ktoré búrajú predsudky

Uplynulé 2 roky, poznačené pandémiou, presunuli pôsobenie mnohých oblastí bežného života do online rozmerov. E-commerce tak nabral na obrátkach a tí, ktorí boli pripravení, mohli raketovo rásť. Ako sa však situácia podpísala na predsudkoch o ženách biznismenkách práve v online prostredí a aké vyhliadky sa pre nežnejšie pohlavie črtajú? 

Prečítajte si tri jedinečné príbehy, ktoré odzneli na nedávnom online podujatí Website story. Pochádzajú z pozadia úspešných e-commerce projektov, za ktorými stojí práve ženský rukopis. 

Ženy versus muži? Keď rozdiely spájajú, vznikajú unikátne projekty

Ženské a mužské pohľady na svet (nielen ten online), skutočne ovplývajú odlišnou optikou. Avšak, na rozdiel od toho, ako hľadať priepastné rozdiely a vytvárať akúkoľvek segregáciu, vzniká priestor pre tak trochu iný pohľad. Prečo nespojiť pragmatické vlastnosti, ktorými zväčša ovplývajú muži, a dávku empatie a skvele zvládnutého time-managementu, ktoré sú tak príznačné pre ženy, a nevyťažiť z toho maximum? Dôkazom toho, že firmy so ženami na vedúcich pozíciách zdieľajú väčšie úspechy, je aj výskum Petersenovho inštitútu. A, samozrejme, niekoľko skvelých príkladov zo Slovenska. 

Andrea Podstrelencová, HOLOKOLO: Mala som dojem, že je na trhu diera, tak sme ju zaplátali

Andrea pracovala v korporátnej spoločnosti ako HR manažérka v čase, keď jej manžel vymenil sako za tričko a začal sa venovať online biznisu. Presnejšie za cyklo oblečenie. V úspešnom koncepte www.cyklodresy.sk, ktorý rozbiehal, našla Andrea uplatnenie aj pre seba, a tak už čoskoro pracovali bok po boku. Vo chvíli, keď spozorovala, že na trhu v tomto segmente chýba určitý typ produktu, po ktorom sa zákazníci dopytujú, skrsol jej v hlave nápad. 

Pod názvom HOLOKOLO vytvorila značku oblečenia a doplnkov pre cyklistov, ktoré nie sú potlačené značkami a nápismi cyklistických tímov. A to bola skutočne trefa do čierneho. Po cyklo oblečení s brandom Holokolo dnes siahajú vášniví cyklisti na celom Slovensku. Po uplynulom úspešnom období, ktorému dopomohla aj situácia s koronavírusom, stojí Andrea pred novou výzvou v podobe expanzie na zahraničné trhy. Vďaka jej húževnatosti, citu pre detail a bezproblémovo fungujúcom e-shope na spoľahlivom a flexibilnom CMS, v ui42 skromne veštíme, že je táto misia predurčená na úspech. 

“Možno som od začiatku nevedela, kam smerujem. No s HOLOKOLO som nabrala vietor do plachiet. Myslím si, že ženy by sa nemali báť vystúpiť spoza tieňa niekoho iného a riešiť svoj online koncept len popri práci. A starostlivosti o deti, rodinu a domácnosť… Venovať sa svojmu biznisu naplno – to je môj recept na úspech. A taktiež skvelý time-management a optimálna rovnováha medzi obchodnými stretnutiami a inými aktivitami.”

Lucia Komorechová, KOMPAVA: Spolupráca s tímom programátorov v čisto pánskom zložení ma posunula ďalej. A náš projekt tiež

Pandémia zmenila fungovanie mnohých podnikateľských aktivít. Výnimkou nebol ani koncept mamy Želmíry a dcéry Lucie, známy pod značkou KOMPAVA. Od svojho vzniku, v roku 2002, sa orientoval najmä na B2B zákazníkov. S koronavírusom však prišli aj nové výzvy a potreba osloviť a najmä obslúžiť aj B2C – koncových zákazníkov a predstaviť im svoje produkty na prírodnej báze čo najefektívnejšie

Internetový obchod www.kompava.sk si tak vyžiadal redizajn. Lucia však pred spoluprácou na novom webe pocítila značný rešpekt, pretože sa odvíjala od jej komunikácie s tímom programátorov, ktorým zo začiatku nerozumela takmer ani slovo. Namiesto toho, aby túto úlohu na niekoho delegovala, zahryzla sa do neznámeho a pomaly si názvy, ktoré jej po každom stretnutí len tak prelietavali okolo hlavy, doštudovala. 

Výsledkom je úspešný e-shop, aj vďaka ktorému je cestička k úspechu pre Luciu, jej mamu Želmíru (aktuálnu víťazku ankety Slovenka roka 2021 v kategórii Biznis a manažment, a taktiež držiteľku prestížneho ocenenia Absolútna Slovenka roka 2021) a značku KOMPAVA naozaj tvrdo vyšliapaná.

“Mala som šťastie a narazila som na kolegov, ktorí boli vždy ochotní neznáme pojmy a súvislosti vysvetliť. I napriek tomu, že som sa veľa musela doučiť sama, nikdy som nemala pocit, že by so mnou jednali ako s niekým menejcenným. Práve naopak. Konštruktívna diskusia a rovnocenné partnerstvá medzi ženami a mužmi sú to, čo posúva biznis ďalej. Podobne, ako aj v mojom prípade.”

Katarína Bobáková, OBLEČ SA DO ROBOTY: Trpezlivosť, dámy a páni..

Práve tá je totiž podľa Kataríny kľúčovou vlastnosťou, ktorá mení rádový e-commerce projekt na ten úspešný. A tak, ruka v ruke s manželom zareagovali na potreby trhu, ktorému chýbal servis pracovných odevov, a v roku 2013 vytvorili projekt www.oblecsadoroboty.sk

Ich schopnosti a limity mužsko – ženskej spolupráce preverila práve pandémia. Ako jediný e-shop totiž disponovali zásobou respirátorov, ktoré boli v istom momente nedostatkovým tovarom. S telefónom na uchu a značkou dávkou trpezlivosti sa im po nociach podarilo zabezpečiť dostatočnú zásobu pre tých, ktorí ich v prvej línii v boji s neznámym vírusom potrebovali. Recept na úspech, o ktorý sa Katarína Bobáková podelila, má však celkom univerzálne použitie. 

Je dôležité, aby sa úlohy v tíme jasne rozdelili a dotyční za ne niesli aj zodpovednosť. Predsudky voči ženám už dávno nie sú na mieste, treba si rozdeliť úlohy čo najefektívnejšie. To čo, skutočne napredovaniu projektu omnoho viac škodí, je napríklad stres.”

Tri odlišné príbehy, tri úspešné koncepty a najmä tri jasné príklady toho, že ženy do e-commerce skutočne patria. Hoci ešte donedávna platilo, že technológie, veda či inovácie väčšmi priťahovali najmä mužov, dnes sa trend mení. E-commerce totiž ponúka akési rúško anonymity, ktoré neskúma, či je za úspešným projektom muž alebo žena. To najdôležitejšie, na čom skutočne záleží, sú práve schopnosti a šikovnosť jednotlivca. A v nich spomenuté dámy a ich projekty jednoznačne vynikajú. 

My, v ui42 sme hrdí na to, že patria k našim partnerom a naše riešenia mohli prispieť k rozvoju ich online biznisu. Máte aj vy chuť posunúť svoju víziu alebo už fungujúci projekt o krok ďalej? Radi vám podáme pomocnú ruku, stačí, ak nás kontaktujete.

VIAC O RIEŠENIACH NA MIERU