Na Google Analytics 4 by sme si mali zvykať všetci. Čím skôr ho odštartujete, tým skôr zbierate dáta

Na Google Analytics 4 by sme si mali zvykať všetci. Čím skôr ho odštartujete, tým skôr zbierate dáta

V článku sa dozviete:

  1. Čo je Google Analytics 4
  2. Prečo by vás mal tento nástroj zaujímať?
  3. Aké zmeny GA 4 prináša
  4. Prečo odporúčame začať s Google Analytics 4 napríklad... už dnes!

Čo je Google Analytics 4? Alebo ako sa z beta verzie Google Analytics App + Web vykľul nový nástroj

Google Analytics 4 je najnovšia verzia analytického nástroja, dosiaľ dobre známeho ako Google Analytics. Ak sa vám zdalo, že je tých verzií v poslednom čase nejako viac, nie je to len zdanie. Už od roku 2019 testuje Google v beta verzii (Google Analytics App + Web) nové prostredie, ale hlavne nástroje, ktoré v októbri 2020 predstavil pod spomínaným názvom Google Analytics 4. 

Dosiaľ platilo, že pre aplikácie a weby nebolo možné zjednotiť dáta potrebné na analýzu e-commerce projektu. Obe verzie fungovali na odlišnom vlastníctve (Property). Hlavným rozdielom, vďaka ktorému svitá v GA 4 na lepšie časy, sú práve merania naprieč aplikáciami i webmi. A napokon i jedno vlastníctvo, na ktorom celá analytika projektu stojí.

Prečo by Google Analytics 4 mal zaujímať každého, kto svoje online aktivity vyhodnocuje?

Samotný Google avizoval, že nové nástroje, funkcie a vylepšenia sa budú týkať už len GA 4. V kuloároch sa teda oprávnene predpokladá, že je otázkou času (možno roka či dvoch), kedy bude Universal Analytics, dosiaľ používaný dátový nástroj (pre weby), nahradený práve Analytics 4.

Ak sa však domnievate, že stačí jedného dňa jednoducho preklopiť dáta svojho projektu do nového účtu, mali by ste spozornieť. Také ľahké to nebude. Keďže je GA 4 založený na inom modeli a používa iné nástroje, nebude možné dáta zo starého do nového Analytics-u presunúť. A to je jeden z najdôležitejších dôvodov, prečo už včera bolo neskoro Google Analytics 4 rozbehať a začať zbierať každodenné čísla z webu/aplikácie.

Novinky v Google Analytics 4

Ako sme už spomenuli, jednou z najvýraznejších zmien je práve vlastníctvo. Platí teda, že v GA 4 zbierate, triedite a vyhodnocujete dáta z webu i aplikácie do jedného Google Analytics Property (vlastníctva). Platí to aj v prípade, ak ste dosiaľ mobilnú aplikáciu alebo, naopak, web neriešili. Google Analytics 4 síce stojí na platforme Firebase (tak, ako doterajší Analytics pre aplikácie), no plnohodnotne ho môžete použiť aj pre webové rozhranie.

Používateľ – User v centre analýz. Nová dátová schéma ruší zaužívané Sessions

Najpoužívanejší vyhľadávač už dlhšie avizuje, že to, čo je pre jeho fungovanie najdôležitejšie, je používateľ. O tom, ako používateľská skúsenosť pomaly ale isto vplýva aj na samotnú optimalizáciu, sme písali v článku o SEO a UX na našom blogu nedávno. Tieto snahy sa napokon dotkli i analytiky. Ako? 

Ten, kto už GA 4 preklikal, určite zaregistroval úplne novú dátovú schému. Práve ona je výslednou odpoveďou na zmeny v používateľskom správaní sa na weboch či v aplikáciách. Ak sa k tomu navyše pridajú inovácie v oblasti technológií pre vytváraní web stránok a používané frameworky, je to len logické vyústenie, ktoré lepšie reflektuje aktuálnu potrebu práce s dátami.

Po ktorých metrikách by ste v Analytics 4 pátrali zbytočne? Často používaný konverzný pomer či počet stránok na reláciu (PPS) v novej verzii už nemajú miesto. Žiaľ či našťastie? To je uhol pohľadu.

Nová dátová schéma v GA 4 sa zakladá na parametroch a udalostiach (Events). Okrem automaticky zbieraných či odporúčaných udalostí si môžete dokonca vytvoriť udalosti vlastné. A rýchlo zabudnúť na obmedzujúce limity v reláciách (Sessions), ktoré v novom Analytics-e už nenájdete.

Niektoré zaujímavé funkcionality, ktoré uľahčia prácu s dátami v Google Analytics 4

Ten, kto pracuje s Universal Analytics, zažije zrejme po prvom načítaní GA 4 menší šok. Klasické prostredie plné tabuliek a čísel je zrazu preč. Nemajte však obavy. V tomto prípade záleží na používateľovi, ako si prostredie nastaví. Či preferuje zaužívané tabuľky, alebo napríklad grafy a podobne. Keď už sme však pri samotnom používateľskom prostredí, to, čo vás dostane, sú celkom rýchle reakcie a plne responzívne prostredie.

Ak ste dosiaľ zvažovali, či prejsť na platenú verziu Google Analytics 360 kvôli práci so neagregovanými dátami v databáze Big Query, dobrá správa. Aktuálne môžete Google úložisko využívať v GA 4 úplne zdarma. Je možné, že po čase Google nastaví nejaké limity či obmedzenia a export do Big Query spoplatní, no zatiaľ môžete prepájať dáta z rôznych zdrojov bezplatne

Milým prekvapením je možnosť vytvárať si vlastné reporty pomocou nástroja Analysis hub. Či už sa rozhodnete pre klasické tabuľky, grafy alebo diagramy, s Analysis hub sa môžete vyhrať do zbláznenia. Okrem toho si môžete vytvárať vlastné funnely a vďaka upgrade-u nástroja Path Analysis získať relevantnejší obraz používateľov na ceste webom.  

V novej Google Analytics 4 máte na výber dokonca aj zo štyroch rôznych atribučných modelov, ktoré chcete v rámci reportov použiť. Poteší taktiež práca s nesamplovanými dátami, ktorej výhody si mohli dosiaľ užívať len používatelia Google Analytics 360. Posledným šťavnatým sústom, ktoré osvieži prácu s GA 4, je vytváranie publík (Audiences), kde, ako určite správne predpokladáte, stojí v popredí hlavne user.

Zhrnutie a zopár negatív GA 4 na záver

V momente, keď sa tak trochu v novom Google Analytics 4 oťukáte, a zistíte, že vám prácu so zberom, triedením a vyhodnocovaním dát zmení, nadobudnete zrejme pozitívny dojem. Z niektorých nástrojov budete možno i nadšení. Predsa len, prináša väčšiu voľnosť a flexibilitu, a v mnohých smeroch búra obmedzenia, na ktoré sme pri práci s ktoroukoľvek verziou Analytics-u dosiaľ narážali.

Nejaké negatíva sa však nájdu aj v tomto prípade. Okrem toho, že si nemôžete vytvárať vlastne zobrazenia (Views), zrejme budete postrádať aj možnosť vytvárania filtrov pre dáta v reportoch. Treba však podotknúť, že ešte nič nie je isté. To, ako bude vyzerať finálna verzia GA 4 ukáže čas. A Google.

A keďže máme v ui42 analytiku v krvi, riadime sa nasledovným odporučením, ktoré ďalej odovzdávame aj svojim klientom. V tejto chvíli je najlepšou možnosťou, ako pracovať s dátami z webu, e-shopu či aplikácie, riešiť pôvodnú verziu analytického nástroja, a zároveň sa pomaly ale isto zoznamovať s Google Analytics 4. Ako sme už uviedli, dáta nemožno preklopiť. Ak začnete už dnes, máte hneď o niekoľko dát navyše a v momente, keď sa zruší Universal Analytics, nebudete začínať v bode nula. Napokon, otvára sa vám nový nástroj, ktorý vás donúti zamýšľať sa nad údajmi tak trochu inak a spoznať správanie sa návštevníkov vašej stránky skutočne do hĺbky. 

Neviete si s novým Analytics-om rady? Kontaktujte nás, radi vám pomôžeme s jeho nasadením alebo sa na vaše čísla pozrieme komplexne. 

POTREBUJEM POMÔCŤ S DÁTAMI