Čo majú spoločné najnovšia detektívka Dominika Dána a moja prvá kniha o e-shopoch?

Dátum vydania. V piatok 15.júna 2018 vyšla dvadsiatašiesta detektívka od Dominika Dána a v tesnom závese za ňou moja prvá kniha E-shop od nápadu po úspech: Kompletný sprievodca pre návrh, vývoj, rozbeh, rast a export úspešného internetového obchodu. Tento dátum je náhoda, no Dominika Dána čítam rád. Jeho prvá kniha Popol všetkých zarovná bola podľa mňa najlepšia. Som zvedavý, ako dopadne moja prvá kniha.

Autentický záber, fotený len pár minút pred publikovaním tohto článku, kedy Martin rozbalil prvú várku kníh a prvýkrát svoju knihu uvidel a vzal do rúk :-) 

Nápad napísať knihu o e-shopoch vznikol pred tromi rokmi. Nikdy som nemal ambíciu napísať knihu, no ľudia z vydavateľstva a hlavne kolegovia ma primäli, aby som to skúsil.

Začalo to slovami: Na Slovensku neexistuje kniha o e-shopoch. Malo by ísť o praktickú príručku pre ľudí, ktorí nevedia, kde začať a čo robiť, aby boli v tejto oblasti úspešní.

Samotné písanie mi trvalo dva roky a bolo to náročnejšie, než som očakával. Naposledy som dlhý súvislý text napísal pred 25 rokmi, keď som dokončil svoju diplomovú prácu (na tému Efektívna implementácia ekvacionálneho výpočtu). Medzitým som preložil zopár detských knižiek a napísal len niekoľko blogov.

Pre koho som knihu písal?

Na začiatok som si po úvodných rozhovoroch určil niekoľko čitateľov, pre ktorých som knihu písal (pre UXákov sú to persóny):

  • Pani redaktorka z vydavateľstva.
  • Podnikateľ/majiteľ, ktorý prevádzkuje kamenný obchod a zvažuje aj online predaj.
  • Manažér/pracovník, ktorý má na starosti rozbehnúť online predaj vo firme.
  • Pracovník z online agentúry, ktorý sa chce dozvedieť o aktivitách, v ktorých nie je odborníkom.
  • Študent.

Čo je v knihe?

Knihu sme po dlhých debatách s kolegami rozdelili (pre UXákov je to cardsorting, viď. obr. nižšie) do štyroch častí podľa zvyčajných etáp vývoja e-shopu:

  1. Plánovanie e-shopu: Prieskum dopytu a konkurencie / Ciele a plán
  2. Výroba e-shopu: E-commerce manažér čiže vedúci predajne / Informačná architektúra e-shopu vrátane kategorizácie a navigácie / Katalóg produktov / Logistika vrátane dopravy a skladu / Platby / E-commerce CMS  / Právne záležitosti e-shopu / Meranie cez webovú analytiku
  3. Rozbeh e-shopu: Online marketing s podrobnými kapitolami PPC, Cenové porovnávače, SEO, Google AdWords, Facebook, Instagram a Remarketing) / Akcie a zľavy / Uzavretie obchodu / Vybavenie objednávky / Zinkasovanie peňazí
  4. Rast e-shopu: UX a rast e-shopu s kapitolami Použiteľnosť, Responzívnosť, Testovanie použiteľnosti, Prístupnosť a Fazetové vyhľadávanie / Online marketing a rast e-shopu s kapitolami Lojalita, Značka, Provízny marketing a Automatizácia / Internetové technológie a rast e-shopu s kapitolami Rýchlosť, Bezpečnosť, Cloud a Umelá inteligencia

Obrázok: Návrh štruktúry knihy (cardsorting).

Ak ešte e-shop nemáte, no rozmýšľate o jeho založení, odporúčam vám prečítať si prvé tri kapitoly tejto publikácie. Ak už e-shop máte, môžete prvé tri kapitoly preskočiť a venujte sa štvrtej kapitole, v ktorej nájdete aj aktuálne doplnkové témy. Potom si prípadne prečítajte aj prvé tri kapitoly, možno v nich nájdete nové informácie, na základe ktorých získate iný pohľad na danú problematiku.

Dokopy som napísal 300 strán (uff, narýchlo ani už neviem, koľko je to normovaných strán...), v knihe je 250 screenshotov s príkladmi zo slovenských e-shopov a 100 internetových odkazov na užitočné online nástroje. Detaily o knihe, stručný obsah, recenzie a odkazy na kníhkupectvá nájdete na https://www.ui42.sk/eshop-kniha. Budú tam aj texty, čo sa do knihy nevošli, a aktuálne informácie, keďže e-commerce sa vyvíja rýchlo.

Ako som knihu písal?

Takmer celú knihu som napísal postojačky v pracovni doma, najmä ráno resp. predpoludním. Pri písani som sedel akurát v Hanušovciach v podkroví rodičovského domu. Moje písanie bolo produktívne vždy len zopár hodín, maximálne štyri. Potom som venoval svojej bežnej práci v ui42.

V rytme ma udržiavalo písanie denníka, kde som zaznamenával progres, otázky, plány aj svoje pocity. V záverečných mesiacoch a týždňoch som mal povinný jeden voľna týždenne, keď som sa knihe vôbec nevenoval, zvyčajne v sobotu.

Podstatnou časťou pri písaní boli rozhovory s kolegami a ďalšími odborníkmi, ktoré som si nahrával a potom ich spracoval do textu.

Čo bolo najťažšie?

Najťažší bol pri tvorbe knihy začiatok a záver. Na začiatku bolo náročné stanoviť obsah a určiť poradie. Na konci to boli korektúry, na ktoré som bol už z čias prekladania zvyknutý, no zaskočila ma tvorba názvu knihy a obálky knihy.

Počas písania bolo náročné trafiť hĺbku, do akej sa jednotlivým témam venovať, čo vynechať a ako spracovať témy, v ktorých som bol nováčikom. Dali mi zabrať aj všetky návrhy a pripomienky ľudí, čo knihu čítali počas jej písania.

Záver z knihy E-shop od nápadu po úspech

Príspevok o knihe ukončím záverečnými odstavcami z knihy,  kde som sa snažil zhrnúť môj pohľad na internetové technológie vrátane e-shopov:

Informačné a komunikačné technológie postupne menia tradičný svet. Moderné počítače vznikli pred 70 rokmi, ich rozmach nastal pred 30 rokmi. Internet a web používame 25 rokov. S mobilnými telefónmi sme začali pred 20 rokmi. Rozvoj mobilného internetu a wi-fi prišiel pred 15 rokmi. Smartfóny máme posledných 10 rokov. Zhruba v rovnakej dobe sme si začali zvykať na Facebook a iné sociálne siete. Len o niečo neskôr sme začali platiť bitcoinmi. A za rohom sú ďalšie technológie, ktoré patrili ešte nedávno do sveta sci-fi.

Mnohí ľudia sú zaskočení týmto rýchlym vývojom. Viacerí vnímajú nové technológie negatívne, pretože majú aj nepriaznivé dôsledky a narušujú, na čo sme zvyknutí. Zvyčajne však nemáme na výber a žijeme so všetkým, čo moderná doba prináša. Vtedy je lepšie technológiám porozumieť, aby sme vedeli oceniť pozitívne stránky ich využívania a lepšie odhadnúť ich negatíva. Technológie sú len nástroje a záleží na nás, ako ich využijeme.

Verím, že táto kniha pomôže tým, ktorí sa chcú dozvedieť viacej o tom, ako fungujú e-shopy. Internetové obchody sú totiž jednou z oblastí života, ktorá sa veľmi mení pod vplyvom nových trendov. Každá zo spomenutých technológií mení nakupovanie. Ak tieto technológie pochopíte, môžete ich využiť nielen na vybudovanie úspešného e-shopu, ale aj v ostatných oblastiach života.