E-shop od nápadu po úspech: Pripravte svoj e-shop na sezónu! Testovanie použiteľnosti krok za krokom

Prinášame vám prvý článok zo série blogových príspevkov inšpirovaných najnovšou knihou, E-shop od nápadu po úspech: Kompletný sprievodca pre návrh, vývoj, rozbeh, rast a export úspešného internetového obchodu. Pravidelne sa môžete tešiť na aktuálne e-commerce témy.

Áno, vieme, leto práve vrcholí a pre mnohých z nás to znamená lenivé dni plné vody, vysedávania na terasách kaviarní či pikniky v parku. Ak však chcete zabezpečiť vysokú konverziu svojho e-shopu, nemali by ste zaspať na vavrínoch. Podľa našich dlhoročných skúseností je práve teraz ideálny čas začať s prípravou na vianočnú sezónu. Prečítajte si ako na to.

Súčasťou prípravy na sezónu nákupných horúčok je bez debaty testovanie použiteľnosti e-shopu so skutočnými zákazníkmi, vďaka ktorému získate prehľad o ich správaní na vašom webe a jednoducho odhalíte prekážky, na ktoré počas nakupovania na e-shope narazia.

Testovanie použiteľnosti e-shopu so skutočnými zákazníkmi

Údaje o použiteľnosti e-shopu môžno získať viacerými spôsobmi, ako napríklad expertným auditom, online dotazníkmi, pomocou webovej analytiky alebo cez skupinové diskusie (angl. focus groups). Testovanie použiteľnosti je ďalšou možnosťou, ktorá v porovnaní s ostatnými ponúka jedinečný pohľad na správanie zákazníka.

Obrázok: Testovanie použiteľnosti e-shopu

Priebeh testovania použiteľnosti

Testovanie použiteľnosti e-shopu zahŕňa sledovanie používateľa pri práci s e-shopom za účelom zistiť, čo v e-shope zákazníkom pomáha a najmä, čo im prekáža pri nakupovaní. Pri testovaní použiteľnosti sa používateľ  snaží splniť zadané úlohy. Vedľa používateľa sedíte len vy. Vysvetlíte mu priebeh a ciele testovania ako aj zadanie, v žiadnom prípade mu nepomáhate s vykonávaním úloh.

Počas testovania si zapisujete poznámky, ich cieľom je identifikovať slabé miesta e-shopu. Je to výnimočná situácia, keď môžete vidieť naživo skutočného používateľa, ako nakupuje na vašom e-shope.

Začnite najprv jednoduchšími úlohami “na zahriatie,” potom nasledujú najdôležitejšie úlohy. Ak používateľ nevie úlohu splniť v očakávanom čase, pokračujte ďalšou úlohou. Neponáhľajte sa však, nemusíte s každým absolvovať všetky úlohy, nevynechajte tie dôležité. Ak používateľ prirodzene prechádza úlohami, nechajte ho, aj keď ich plní v inom poradí.

Testovanie s jedným používateľov trvá zhruba hodinu. Na získanie relevantných výsledkov stačia piati používatelia. Takéto testovanie sa dá stihnúť v priebehu jedného pracovného dňa. Na druhý deň je vhodné čerstvé poznámky spracovať do výsledných zistení vo forme krátkeho reportu.

Testovanie by malo byť zaznamenané vo forme videozáznamu1 aj s komentárom používateľa a záznamom obrazovky. Umožní to vrátiť sa k problematickým miestam v testovaní a pripraviť podrobný report so zostrihaným videozáznamom s ilustračnými momentami z viacerých sedení.

Obrázok: Testovanie použiteľnosti e-shopu v UX labe2

Regrutácia participantov

Hľadanie účastníkov na testovanie alebo regrutácia sa pri testovaní použiteľnosti e-shopov niekedy podceňuje. Veď v e-shopoch nakupuje každý a tak sa zdá, že stačí osloviť na Facebooku známych a z nich si vybrať. Uvedomte si, že predpokladom testovania použiteľnosti je mať používateľov z vašej cieľovej skupiny, t.j. tých ktorí vyhovujú personám vášho e-shopu. Bez nich sa nedopracujte k správnym zisteniam.

Pri regrutácii používateľov preto odporúčame využiť služby profesionálnych prieskumných agentúr. Ušetrí vám to veľa času a môžete si byť istý, že kvalita participantov bude zabezpečená.

Používateľom za účasť na testovaní patrí odmena, v prípade e-shopov je možné im poskytnúť vybraný tovar alebo zľavový kupón. Ináč je bežná odmena 20 – 60€ za hodinu testovania.

Obrázok: Jakob Nielsen, 2000

+5 odporúčaní pre testovanie použiteľnosti e-shopov

  • Pri testovaní použiteľnosti nezisťujte, či e-shop funguje. To je predmetom funkčného testovanie alebo QA (angl. quality assurance) testovania.
  • Netestujte si e-shop sami.
  • Testujte naraz len s jedným používateľom.
  • Používateľa neškoľte ani mu nevysvetľujte, ako e-shop funguje.
  • Ak máte k dispozícii na testovanie laboratórium, pozvite do pozorovacej miestnosti čo najviac ľudí z tímu e-shopu. Je to výnimočná situácia, aby zažili naživo používateľa nakupovať v e-shope.

UX laboratórium

Na testovanie použiteľnosti stačí akákoľvek miestnosť, kde môžete byť aj s partipantom nerušení. Existuje však možnosť sprístupniť testovanie ďalším kolegom. V inej miestnosti môžete na obrazovke sledovať priamy prenos z testovania vrátane záznamu tváre a komentárov participanta.

V ideálnom prípade sú miestnosti vedľa seba oddelené polopriehľadným zrkadlom, čo zážitok z testovania ešte viac umocní. Jednoducho viacerí vidíte používateľa aj naživo priamo pri práci nielen sprostredkovane cez obrazovku. Takto pripravené miestnosti sa nazývajú laboratóriom na testovanie použiteľnosti a sú k dispozícii aj u nás.

Obrázok: Testovanie použiteľnosti v UX laboratóriu

UX agentúry vedia pripraviť celé testovanie použiteľnosti na mieru. Využite túto možnosť a zverte svoj eshop do rúk odborníkom. Súčasťou testovania môže byť aj školenie, vďaka ktorému sa naučíte ako neskôr testovať použiteľnosť e-shopu vo vlastnej réžií.

Ak máte k dispozícii UX laboratórium alebo viete priebeh testovanie sledovať vzdialene, rozdeľte prácu pri testovaní na moderátora, ktorý sedí s participantom, a na pozorovateľa, ktorý zapisuje poznámky a je v miestnosti oddelenej polopriehľadným zrkadlom tak, aby nerušil. V pozorovacej miestnosti môžu byť ďalší, ideálne priamo tím prevádzkujúci e-shop.

Úlohy na testovanie použiteľnosti e-shopu

Uvádzame zoznam úloh na testovanie použiteľnosti online lekárne:

  • Videli ste reklamu na kozmetiku Bioderma Matriciane, ktorá vás zaujala. Nájdite ju v e-shope.
  • Kúpte šampón Bioderma proti vypadávaniu vlasov.
  • Chystáte sa na ples. Potrebujete si kúpiť make-up. Nájdite ho v e-shope.
  • Chcete schudnúť a hľadáte doplnok výživy, ktorý vám to uľahčí. Nájdite ho.
  • V školách hrozí chrípkova epidémia. Ktoré produkty by ste kúpili pre vaše deti v rámci prevencie? Vyberte si ich.
  • Vaše dieťa ma chrípku, kúpte mu potrebné lieky.
  • Vášmu partnerovi kupujete kozmetiku radšej vy. Urobte tento nákup v e-shope.
  • Potrebujete kúpiť vitamíny, prípadne iné lieky pre starých rodičov, ktoré kupujete pravidelne. Kde a ako by ste ich hľadali?
  • V e-shope sú veľmi dobré ceny produktov, chcete preto dostávať informácie o nových produktoch, zľavách atď. Čo spravíte?

Na základe týchto otázok si môžete navrhnúť úlohy pre svoj e-shop.

Záver

Naše skúsenosti s testovaním použiteľnosti vychádzajú z dlhoročnej praxe. Doteraz sme v ui42 venovali testovaniu vyše 110 dní a otestovali sme viac ako 550 používateľov. Testovali sme e-shopy, weby, internet bankingy, mobilné aplikácie a iný softvér. Našimi klientami sú aj malé e-shopy ako aj veľké nadnárodné firmy.

Máme tím vlastných školených moderátorov a overenú regrutáciu participantov. Od roku 2010 máme vlastné UX laboratórium, v ktorom sme v roku 2011 zorganizovali prvé testovanie mobilných webov na Slovensku. Máme skúsenosti s UX testovaním vzdialene cez internet (remote usability testing) aj s používateľmi v USA a vo Veľkej Británii.

Aby ste vedeli, ako spraviť UX testovanie e-shopu vo vlastnej réžii alebo s UX agentúrou, prečítajte si kapitolu z čerstvej knihy E-shop od nápadu po úspech: Kompletný sprievodca pre návrh, vývoj, rozbeh, rast a export úspešného internetového obchodu.

---------------------------

1 Napríklad Camtasia - https://www.techsmith.com/video-editor.html

2 Na https://youtu.be/CWPAIeW-Lqw je videozáznam z testovania použiteľnosti