E-shop od nápadu po úspech: CMS a úspešný skok do vôd e-commerce

Máte nápad, odhodlanie a za sebou prvé kroky potrebné pre vstup do e-commerce vôd, no chýba vám vhodné technické riešenie pre váš začínajúci eshop? Tak potom ste na správnej adrese! Poradíme vám ako si vybrať vyhovujúci softvér pre vytvorenie eshopu, tzv. e-commerce CMS (angl. Content Management System).

7 otázok, ktoré by ste si mali položiť pri výbere e-commerce CMS, a ktoré sú zároveň kľúčom k výberu správneho CMS 

Skôr ako začnete je potrebné uvedomiť si, že na každý e-shop zaberá iné riešenie. Pred samotným výberom je preto dôležité mať jasne zadefinovanú vašu víziu, potreby a očakávania. Zamyslite sa nad tým aké funkčné a biznis požiadavky jednotlivé CMS systémy spĺňajú a čo všetko by mali ideálne poskytovať. Už máte? Tak potom môžete voľbu e-commerce CMS systému odštartovať pokojne tradičným porovnaním plusov a mínusov jednotlivých technických riešení a zodpovedaním si nasledujúcich otázok:
  1. Ako je časovo náročné prvotné nasadenie a koľko trvá následné pridávanie novej funkčnosti?
  2. Koľko zvyčajne stojí mesačne prevádzka vrátane webhostingu, licencií a podpory?
  3. Budú pracovníci v e-shope vedieť používať zvažovaný e-commerce CMS a kto im pomôže?
  4. Aké konverzie (tzn. koľko návštevníkov naozaj nakúpi) dosahujú e-shopy postavené na zvažovanej e-commerce platforme?
  5. Na akej technológii beží e-commerce CMS? Je na našom trhu práce dostatok programátorov, ktorí ju ovládajú?
  6. Môžem si e-shop spravovať sám vrátane programovania?
  7. Dá sa presunúť e-shop k inému dodávateľovi, prípadne aj na iné CMS?

Pozor! Niektoré požiadavky kladené na funkčnosť a vlastnosti môže zabezpečiť aj externý nástroj, ktorý na CMS napojíte. Práve schopnosť prepájať e-commerce CMS s inými systémami je kľúčová. Čo všetko by mal ešte e-commerce CMS systém obsahovať sa dočítate v našom poslednom článku.

Bonusová otázka: Open-source alebo platený e-commerce CMS?

Začínajúci eshopisti sa zvyčajne prikláňajú k open source riešeniam, pretože by mali byť lacnejšie a nemali by sa zaviazať k jednému dodávateľovi. Neurobte rovnakú chybu aj vy! Ani jedno z uvedeného totiž nemusí byť pravda.

Pri výbere CMS systému si nevyberáte len platformu, ktorú rozbalíte z krabice, ale aj dodávateľa, ktorý vám ju prispôsobí na mieru a dlhodobo s ním budete spolupracovať na ďalších úpravách. Úspešný e-shop sa musí neustále rozvíjať. Investícia do prvotného vývoja nestačí. Ak zaspíte na vavrínoch a nebudete pravidelne optimalizovať košík, zjednodušovať navigáciu, zlepšovať vyhľadávanie, pridávať marketingové akcie a podobne, konkurencia Vás prevalcuje. Dokonca aj online obchody, ktoré majú na prvý pohľad menej vyvinutý web,  no ustavične ho zlepšujú na základe podnetov získaných od zákazníkov, webovej analytiky, výsledkov z testovania použiteľnosti a odporúčaní od skúsených e-commerce manažérov.
Namiesto ceny licencie sa pýtajte na celkovú cenu vlastníctva (angl. Total Cost of Ownership - TCO). To sú jednak všetky peniaze, ktoré zaplatíte dodávateľovi (licencia, cena kompletného nasadenia a prispôsobenia na mieru pre vás, školenia a zákaznícka podpora, mesačný webhosting, náklady na ďalšie úpravy v priebehu života e-shopu...), ale tiež cena vášho času, ktorý venujete správe e-shopu. Ak napríklad potrebujete pridať 500 produktov, musíte to zdĺhavo robiť sami alebo vám dodávateľ e-commerce CMS pripraví nástroj, s ktorým za pár minút naimportujete údaje z veľkoobchodného cenníka.

Pri open source systémoch si dávajte pozor na licencovanie rôznych verzií. Tie, ktoré stačia na rozbeh (často označované Community edition), sú zadarmo. No verzie, ktoré sú potrebné v reálnej prevádzke s rastúcim množstvom zákazníkov (často označované Enterprise edition), stoja často niekoľko desaťtisíc Eur ročne.

Zamerajte sa na taký e-commerce CMS, ktorý spĺňa vaše aktuálne požiadavky a zároveň umožní rozvoj vášho eshopu minimálne na najbližšie roky. Ak hľadáte inšpiráciu a máte hlavu plnú otázok, siahnite po knihe E-shop od nápadu po úspech: Kompletný sprievodca pre návrh, vývoj, rozbeh, rast a export úspešného internetového obchodu.

Ďakujeme, že ste ďalší náš článok dočítali až sem. Vážime si to. A ak sme vás naviac aj zaujali, neváhajte nás v prípade otázok kontaktovať