Ako dokáže UX pomôcť e-commerce?

E-commerce zažil v období pandémie raketový skok smerom nahor. V rokoch, kedy bol online obchod takmer jediným spôsobom, ako sprostredkovať predaj tovarov, vzniklo veľké množstvo e-shopov a online projektov. Mnohé sú tu dodnes a v množstve konkurencie sa snažia o jeden jediný cieľ – osloviť a udržať si zákazníka. 

Kým na jednej strane pomáha s akvizíciou zákazníkov v e-commerce marketing, vo chvíli, keď sa dostanú na web, nastupuje UX – používateľská skúsenosť (user experience). Ako spolu súvisia?

Ako dokáže UX pomôcť e-commerce?

Ako dokáže UX pomôcť e-commerce?

E-commerce zažil v období pandémie raketový skok smerom nahor. V rokoch, kedy bol online obchod takmer jediným spôsobom, ako sprostredkovať predaj tovarov, vzniklo veľké množstvo e-shopov a online projektov. Mnohé sú tu dodnes a v množstve konkurencie sa snažia o jeden jediný cieľ – osloviť a udržať si zákazníka. 

Kým na jednej strane pomáha s akvizíciou zákazníkov v e-commerce marketing, vo chvíli, keď sa dostanú na web, nastupuje UX – používateľská skúsenosť (user experience). Ako spolu súvisia?

Ako dokáže UX pomôcť e-commerce?

Čo je e-commerce? 

E-commerce je označením pre elektronický obchod. Inými slovami ide o online obchodovanie cez internet, v rámci ktorého obchodník a zákazník realizujú všetky transakcie prostredníctvom určitej elektronickej platformy. E-commerce tak zahŕňa predaj produktov, tovaru a výrobkov či ponuku a sprostredkovanie služieb.

Výhody e-commerce 

Výhodou e-commerce je využitie všetkých digitálnych a online nástrojov, ktoré robia obchodovanie rýchlejšie, dostupnejšie a transparentnejšie. Okrem toho ide o spôsob predaja a ponuky služieb, kde nie je potrebný osobný kontakt a prostredníctvom jedného predajného kanála (napríklad e-shop alebo webstránka) možno osloviť veľké množstvo zákazníkov. V čom spočívajú najväčšie benefity ecommerce?

Neobmedzený dosah a veľký zásah 

V rámci elektronického obchodovania nie je obmedzený počet zákazníkov, ktorý dokáže napríklad e-shop v jednom momente obslúžiť. Okrem toho nie je potrebné viazať sa k nejakej územnej pôsobnosti. Ak sú k tomu prispôsobené podmienky, môže v gruzínskom e-shope s počítačmi pokojne nakúpiť zákazník z Nového Zélandu.

E-commerce nepozná otváracie hodiny 

Obmedzenia s otvorenou a zatvorenou prevádzkou sa na online obchodovanie nevzťahujú. Znamená to, že zákazníci môžu nakupovať z pohodlia svojho domova pokojne aj o polnoci, ak im to vyhovuje. 

Nižšie náklady na prevádzku 

V prípade e-shopu nie je potrebné platiť prenájom za kamennú prevádzku. Síce platí, že sú potrebné skladové priestory (avšak to aj pri predajni), no ušetriť možno na nákladoch na zamestnancov alebo prevádzkových nákladoch, ako napríklad energie a pod.

Automatizácia a digitalizácia 

V prípade e-commerce funguje takmer všetko online. Znamená to menej papierovania a taktiež menej tradičných procesov (zalistovanie produktov, preceňovanie a pod.). Proces predaja a distribúcie urýchľuje elektronická správa, flexibilné CMS, šikovné ERP a taktiež mnoho noviniek v oblasti automatizácie

UIČKOVSKÝ TIP: Vedeli ste, že automatizácia dokáže výrazne ušetriť mzdové náklady a zjednodušiť procesy v podniku? Viac o tom, ako to celé môže fungovať, sme zhrnuli v článku v našom blogu.

Personalizovaný e-commerce 

Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že je online obchod príliš neosobný, opak je pravdou. Dnes, vďaka umelej inteligencii, vznikajú personalizované ponuky produktov a služieb, o ktoré má konkrétny návštevník stránky čo najpravdepodobnejší záujem. Dokonca bez toho, aby o sebe zadal nejaké údaje. Podobne, ako predavač v kamennej predajni, pomocou automatizovaných odporúčaní dokáže aj e-shop odporučiť relevantné súvisiace produkty alebo doplnkový predaj. Prečítajte si, kde všade môžete umelú inteligenciu vo svojom e-commerce projekte využiť aj vy. 

UX a e-commerce: Akú úlohu zohráva UX dizajn? 

Čo je UX? 

UX (user experience) – používateľská skúsenosť v rámci e-commerce rieši to, aký dojem nadobudne používateľ v interakcii s webstránkou alebo aplikáciou. Ak chcete vedieť, či je skúsenosť používateľov s vaším e-commerce projektom pozitívna alebo, naopak, má nejaké muchy, ľahko to zistíte pomocou UX testovania. K tomu, aby návštevník stránky získal pozitívnu skúsenosť, je potrebné zapracovať pravidlá UX dizajnu a vytvoriť prostredie s funkciami, ktoré budú použiteľné, prívetivé, intuitívne a bez prekážok. 

Prečo riešiť UX v e-shope alebo webstránke?  

Vyladený web alebo iný e-commerce projekt pomocou UX zvyšuje spokojnosť zákazníka, množstvo dokončených konverzií (ziskovosť a efektivitu), pomáha budovať lojalitu a brand a taktiež odľahčuje zákaznícku podporu. Viac o výhodách UX si môžete prečítať v článku s názvom Prečo riešiť UX? v našom blogu. Odporúčania v rámci user experience možno zapracovať v jednotlivých krokoch nákupnej cesty, ktoré návštevník webu pri interakcii so stránkou absolvuje. Zhrnuli sme niekoľko príkladov, ako vylepšiť používateľskú skúsenosť v konkrétnych fázach cesty zákazníka naprieč webom.

UX tipy pre vstupné stránky 

Či už návštevníka priviedol na vstupnú stránku online marketing a jeho nástroje, alebo ide o priamu návštevu, prvý dojem si urobí v priebehu niekoľkých sekúnd. Prehľadný a prívetivý vizuál, v súvislosti s brandom, je preto z pohľadu UX dôležitý. 

V rámci významných prvkov UX dizajnu sú to ďalej CTA (call-to-action) prvky. Cieľom je ich zreteľné a vhodne umiestnené zobrazenie, ktoré nabáda k akcii – konverzii. CTA tlačidlo by malo obsahovať krátky text, z ktorého je jasné, kam bude návštevník stránky presmerovaný. 

V súvislosti s optimalizáciou pre vyhľadávače nie je jedno, na akú stránku sa používateľ preklikne. Preto je dôležité na vybrané relevantné kľúčové slová vytvoriť konkrétne vstupné stránky, kde presne nájde produkt, ktorý zadal do vyhľadávača. Ak sa, naopak, má používateľ preklikávať cez desiatky podstránok, je skúsenosť naberá negatívny spád.

UX tipy pre vyhľadávanie a ponuku produktov 

Vyhľadávanie na weboch nie je stále v mnohých prípadoch z pohľadu UX ideálne. Buď na stránke chýba, alebo sú jeho možnosti značne obmedzené. Vyhľadať si konkrétny produkt v e-shope namiesto preklikávania ponuky, je pre používateľa rýchlejšou a jednoduchšou cestou. Veľkou pomocou je napríklad obľúbený autocomplete, ktorý ponúka vyhľadávacie dopyty už počas písania do vyhľadávacieho poľa. Vyhľadávanie na základe konkrétnych parametrov zatriedených do fazetov, je o krok bližšie k tomu, aby si zákazník vyfiltroval len tie produkty a služby, o ktoré má záujem a zúžil tak ponuku, z ktorej si vyberie.

UIČKOVSKÝ TIP: Vyhľadávanie na stránke by malo byť jasne viditeľné, svižné a v prípade fazetového vyhľadávania so zrozumiteľne pomenovanými fazetami. Viac tipov, ako na to, sme zhrnuli v článku 7 UX tipov pre lepšie fazetové vyhľadávanie.

Platí však, že nie všetci zákazníci presne vedia, čo hľadajú. Ich obzory môžete vhodne doplniť personalizovanou ponukou alebo doplnkovým predajom hneď v niekoľkých miestach počas ich nákupnej cesty. Ponuka produktov, o ktoré by mohol mať návštevník webu pravdepodobne záujem, je taktiež formou, ako zlepšiť používateľskú skúsenosť so stránkou. 

Ideálne riešenie, ako ju vytvoriť a zobraziť napríklad pomocou vyskakovacieho okna, vo veľkom detaile produktu alebo v košíku, sú automatizované odporúčania. Vďaka na mieru vystavanej ponuke zvyšujú čas strávený na stránke, ale i konverzie a celkovú hodnotu košíka. Prečítajte si, prípadovú štúdiu, kde sme pomocou automatizovaných odporúčaní vygenerovali 8,7% podiel obratu pre nášho klienta už v prvom mesiaci po nasadení odporúčacieho nástroja z dielne ui42.

UX tipy pre produktovú stránku 

Produktová stránka by mala z pohľadu UX umožniť používateľovi čo najzreteľnejšiu možnosť, ako produkt vložiť do košíka. Bez toho, aby musel hľadať potrebné tlačidlo alebo vôbec skúmať, ako si môže produkt kúpiť. Riešením je vizuálne jasný CTA button s textom KÚPIŤ, OBJEDNAŤ, VLOŽIŤ DO KOŠÍKA. 

Okrem neho by sa vo veľkom detaile produktu mali nachádzať všetky potrebné informácie, ktoré ku kúpe potrebuje. Technické informácie, rozmery, špecifiká, návody a podobne. Cieľom však nie je návštevníka stránky zahltiť. UX odporúčania v tomto smere navrhujú rozdeliť informácie pomocou prehľadnej štruktúry alebo ich roztriediť do rozbaľovacej lišty. Aby zákazník zároveň vedel, že je na dôveryhodnom webe, nemali by chýbať informácie o dodaní, možnosti dopravy a vrátenia produktu.

Skvelým tipom, ako posunúť produktovú stránku na novú úroveň, je zakomponovať recenzie od iných zákazníkov. Vďaka ich prítomnosti nemusí používateľ stránku vôbec opúšťať a hľadať takéto informácie na iných weboch. 

UX tipy pre košík 

V rámci samotného nákupného procesu by mal mať používateľ možnosť kedykoľvek vidieť súhrn svojej objednávky. Možnosť upraviť obsah košíka, prípadne množstvo produktov a zreteľná výsledná cena aj s dopravou eliminuje množstvo opustení košíka v posledných fázach nákupného procesu. 

Na používateľskú skúsenosť zároveň pozitívne vplýva aj doplnková ponuka produktov, vďaka ktorej môže používateľ vyriešiť kompletný nákup na jednom mieste, hoci o tom možno ani nevie. Koľkí zákazníci by uvítali, keby im e-shop skôr, než ukončia objednávku pripomenul, že môžu k hračke rovno dokúpiť aj baterky, bez ktorých inak fungovať nebude? 

Na týchto a mnohých iných príkladoch z oblasti UX je zreteľné, ako veľmi dokáže používateľská skúsenosť pomôcť e-commerce projektu. Premeniť návštevníkov webu na loajálnych a verných zákazníkov nie je v rámci e-commerce výlučne úlohou marketingu, ale najmä lepšej používateľskej skúsenosti – UX. 

Potrebovali by ste zistiť, ako je na tom váš web, e-shop alebo iný e-commerce projekt? Kontaktujte nás, v ui42 máme jedných z najväčších UX odborníkov a vlastné laboratórium na UX testovanie.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečim pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.