Cookie lišta po roku. Ako narábate s dátami?

O novinkách v oblasti cookies a cookie lište sme písali v našom minuloročnom blogu. Smernica Európskej únie ePrivacy jasne zadefinovala, ako by mala cookie lišta – nástroj na vyslovenie aktívneho súhlasu, vyzerať a čo by mala obsahovať. Porovnajte si preto, či spĺňa váš web všetky požiadavky na cookie lištu a inšpirujte sa, ako môžete s cookies efektívne pracovať ďalej.

Cookie lišta po roku. Ako narábate s dátami?

Cookie lišta po roku. Ako narábate s dátami?

O novinkách v oblasti cookies a cookie lište sme písali v našom minuloročnom blogu. Smernica Európskej únie ePrivacy jasne zadefinovala, ako by mala cookie lišta – nástroj na vyslovenie aktívneho súhlasu, vyzerať a čo by mala obsahovať. Porovnajte si preto, či spĺňa váš web všetky požiadavky na cookie lištu a inšpirujte sa, ako môžete s cookies efektívne pracovať ďalej.

Cookie lišta po roku. Ako narábate s dátami?

Cookie je malý súbor, ktorý v sebe nesie podstatné informácie o konkrétnom návštevníkovi webu. Webové stránky pomocou cookies ukladajú a spracovávajú dáta, ako napríklad prihlasovacie údaje. 

Podľa cookies následne webová stránka rozlišuje používateľov a ponúka im benefity (zapamätanie si hesla alebo rôzny personalizovaný obsah). Pre webovú stránku predstavujú zase cookies dôležité dáta, ktoré môže využívať na rôzne marketingové účely. Na reguláciu toho, či používateľ so zbieraním dát a ich následnom použití súhlasí, existuje niekoľko pravidiel. Základom je cookie lišta alebo inak povedané cookie banner.

Cookie lišta je informácia, väčšinou pripomínajúca banner alebo vyskakovacie okno, ktorá by sa vám mala zobraziť v momente, ako sa na webstránke ocitnete. V nej sa nachádza informácia o tom, že webstránka cookies zbiera a najmä možnosť pre používateľa súhlasiť alebo nesúhlasiť s touto skutočnosťou.

Samotný dizajn cookie lišty – to, ako vyzerá, je súčasťou výberu constent management nástroja (CookieBot, CookieScript a podobne). Konkrétne znenie informácie je vo väčšine prípadov možné personalizovať a ponúknuť používateľovi napríklad aj možnosť dozvedieť sa o nakladaní s cookies na webe viac. 

Okrem vyššie spomínanej smernice Európskeho parlamentu 2002/58/EC je tu niekoľko právnych úprav, platných pre Slovensko, ktorými sa riadiť. Členské štáty EU si totiž nariadenia upravujú vo vlastnej jurisdikcii. 

Kým do 31.1.2022 platil Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách, od začiatku februára minulého roka je tu nový zákon – Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách. Ten v časti § 109 ods. 8 hovorí, že: „každý, kto ukladá alebo získava prístup k informáciám uloženým v koncovom zariadení užívateľa, je na to oprávnený iba ak dotknutý užívateľ udelil preukázateľný súhlas.” Zmena v porovnaní s predošlým zákonom spočíva v tom, že sa za súhlas nepovažuje aj vyslovenie súhlasu formou nastavenia webového prehliadača. Až do tejto zmeny totiž postačovalo, ak mal používateľ v rámci nastavení svojho prehliadača zvolený automatický súhlas so zbieraním a spracovaním údajov. A to bol kameň úrazu s výkladom cookies pravidiel v súlade s GDPR aj smernicou ePrivacy.

Dizajn nie je tak kľúčový ako funkcionalita a slová, ktoré prostredníctvom cookie lišty používateľovi nasmerujete. Cieľom je získanie súhlasu so spracovaním dát na ich ďalšie účely. Avšak, pozor. Ak sa používateľ rozhodne, že webstránke súhlas neudelí, nemal by byť za svoje rozhodnutie sankcionovaný.

Okrem toho je potrebné zabezpečiť:

  • aby bol súhlas konkrétny (používateľ vie, na aké účely cookies schvaľuje),
  • informovaný v čo najvyššej miere (komu dáva používateľ súhlas, aké druhy dát a na aké účely budú použité),
  • a taktiež ako ho možno jednoducho odvolať.

Aj dnes však môžete natrafiť na niekoľko nie príliš vhodných cookie líšt a bannerov, ktoré s usmerneniami ruka v ruke nekráčajú.

Najčastejšie chyby na cookie lište 

Informácia o používaní cookies bez možnosti vyjadriť sa 

Ešte stále horúca téma, hoci je GDPR, smernica a taktiež vyššie spomínaný zákon už nejaký ten čas v obehu. Klasické znenie alebo informácia v štýle “tento web používa cookies” rozhodne nie je v poriadku. Dôležitý je takzvaný opt-in súhlas. Ten zabezpečuje, že pokiaľ používateľ cookies nepovolí, nebude webstránka jeho údaje zbierať a ďalej s nimi nakladať.

Kto neodsúhlasí “povoliť cookie”, nie je na webe vítaný 

Niektoré webstránky majú cookie lištu nastavenú tak, že prekrýva celú obrazovku, prípadne sa jej obsah zahmlí. A to až do chvíle, kým používateľ čarovné povoliť cookies neodkikne. Toto je však v rozpore s uvedenými nariadeniami. Stránka by používateľov, ktorí nechcú, aby niekto ich údajmi nakladal, rozhodne vylučovať nemala. 

Málo dôrazná alebo neviditeľná cookie lišta 

Kým na jednej strane platí, že používateľovi neodmietneme prístup k obsahu, ak nám neudelí súhlas s cookies, na druhej strane by sme mali trvať na tom, aby sa vyjadril. Znamená to, že cookie lišta by mala byť dôrazná a viditeľná, aby sme zistili, či s údajmi môže web pracovať. Aj záporná odpoveď je totiž lepšia, ako žiadna.

Nepriame nabádanie k voľbe povoliť cookies 

Pre niekoho kozmetický detail, no v rámci pravidiel, ako by mala vyzerať cookie lišta, je to fail. O čom hovoríme? V lepšom prípade ponúkne stránka používateľovi možnosť prijať aj odmietnuť cookies. Avšak nepriamo podsúva k tomu, aby si vybral práve možnosť schválenia. Napríklad výraznejšou farbou alebo dizajnom celého tlačidla. Správnym prevedením je, ak sú všetky možnosti na rovnakej úrovni.

Vopred schválené rôzne typy cookies 

Niektoré bannery alebo consent management nástroje ponúkajú používateľovi konkrétny výber z rôznych typov cookies (technické, marketingové, používateľské). Na jednej strane je vhodné, ak môže už v rámci cookie lišty svoju voľbu bližšie definovať. Avšak nie v takom prípade, ak sú tieto všetky už automaticky odškrtnuté ako odsúhlasené. 

Ako môže web ďalej pracovať s cookies? 

V ui42 zastávame názor, že dáta sú to najdôležitejšie, čo webstránka má. Je preto veľmi dôležité nielen s nimi pracovať, ale aj ich získavať spôsobom, ktorý je legálny a v zmysle pravidiel či nariadení. Vďaka takto nadobudnutým údajom môžete výrazne zlepšiť efektivitu celého svojho online biznisu. Ako napríklad?

UIČKOVSKÝ TIP: Ako pracujete s dátami z webu vy? Ak sa rozhliadate po novom nástroji alebo s dátami len pracovať začínate, prebehnite si očami náš článok s porovnaním Google Analytics a Matomo. Dozviete sa v ňom nielen o zásadných rozdieloch medzi nimi, ale taktiež o tom, prečo sú dáta v dobe umelej inteligencie tak dôležité.

Pomocou cookies sa zlepšuje používateľská skúsenosť 

Odsúhlasením cookies sa môžu ukladať preferencie návštevníka webu (nastavenie jazyka, vzhľadu stránky alebo obsahu, o ktorý má záujem). Ak sa na stránku vráti neskôr opäť, už nemusí nastavenia opätovne vyklikávať a zobrazia sa mu preferované informácie/obsah. Výsledný dojem, ktorý po interakcii so stránkou nadobudnepoužívateľská skúsenosť (user experience – UX), tak nadobudne pozitívny smer. A to je veľký predpoklad, že sa z návštevníka stane stály zákazník alebo stránku ďalej odporučí.

Cookies sú cestou, ako poznať svojich zákazníkov 

Štatistiky a analýzy získane z dát zo stránky vám pomôžu zistiť, ako sa správajú používatelia vášho webu, odkiaľ prichádzajú či koľko času strávia na jednotlivých podstránkach. To je dôležitým zdrojom poznatkov, ak napríklad premýšľate nad vylepšením stránok alebo sa snažíte prísť na to, prečo na vašom webe nie je toľko konverzií, ako by ste chceli.

Čím viac používateľov povolí cookie, tým efektívnejšia je reklama 

Ak využívate platené kampane, napríklad PPC alebo reklamu na sociálnych sieťach, zrejme sa pozastavíte nad ich cielením. Informácie z cookies sú skvelým zdrojom, ako získať poznatky o preferenciách návštevníkov vašej stránky a taktiež ich správaní. Vďaka tomu môžete na konkrétnu skupinu používateľov nasmerovať určitý typ kampaní a celkovo reklamu účinne segmentovať podľa vašich potrieb. Lepšie zacielenie = vyššia pravdepodobnosť zásahu a následne i konverzie = efektívnejšia reklamná kampaň.

Sledovanie konverzií a vyhodnocovanie marketingových aktivít 

Vďaka cookies môžete jednoducho sledovať, ako používatelia s webom interagujú. To znamená, akým spôsobom vykonávajú rôzne konverzie alebo mikrokonverzie. Neoddeliteľnou súčasťou performance marketingu je pravidelné vyhodnocovanie rôznych aktivít, vďaka ktorému zistíte, nakoľko sú napríklad kampane efektívne. Taktiež je dôležité zistiť, kde je ich slabé miesto a potenciál zlepšiť ho. 

UIČKOVSKÝ TIP: Viete, čo všetko je konverzia? Ak chcete svoje kampane vyhodnocovať správne, nevynechajte náš článok o konverzii a konverznom pomere, kde vám poradíme aj to, ako ho efektívne merať.

Aj po roku je teda cookie na internete témou, ktorá z pohľadu správne vyzerajúcej cookie lišty nie je na každom webe dokonale zvládnutá. Zdá sa vám, že aj vy by ste z pohľadu cookies mali niečo vylepšiť alebo hľadáte to najlepšie riešenie na consent management pre svoj web? Ozvite sa nám, radi vám ho implementujeme a nastavíme.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.