WebExpo 2012

Sobotný program bol rovnako nabitý ako piatkový.

Tomáš Procházka, Moje zápisky z designu

Priznám sa, zaspali sme. Nie pre ponocovanie, zlyhal ľudský faktor. Môj budík vo výbornej Motorole Defy mám nastavený od pondelka do piatku, sobotu nezvonil...Takže som stihol len koniec tejto prednášky. Bolo to o dizajne z rôznych pohľadov...

Tomáš Jukin, Ekosystém. Tak se tvoří weby

Ruby on Rails. Open source webový framework, ktorý je optimalizovaný pre radosť a produktivitu. To píšu na jeho oficiálnej stránke a Tomáš sa nás snažil presvedčiť, že to naozaj tak je. Jeho prednáška bola energická, zvyšoval hlas, snažil sa to hrať. Ok, možno to nepatrí do Dev Hall, ale bolo to vytrhnutie zo všednosti. Ruby on Rails funguje v úvode projektu veľmi silne z príkazovej riadky. Nageneruje adresárovú štruktúru, nakonfigurujete prístup do databázy a za 10 minút máte login, registráciu a správu užívateľov s admin rozhraním. Hmm, efektné. Samozrejme, že nebol čas na ďalšiu debatu o tom, že čo s tým generovaným kódom, ako zložito sa to upravuje a tak.

Ono čoraz častejšie vídam trend, že programátor viac konfiguruje rôzne XML, YAML, píše do konzoly, reštartuje server ako programuje samotný kód. Tomáš neustále zdôraznňoval, že RoR je naozaj ekosystém, teda ucelená množina nástrojov, ktoré navzájom spolupracujú od návrhu cez výrobu až po deployment aplikácie.

Bola to dobrá prednáška. Škoda, že nemám čas si niečo v RoR skúsiť.

Jan Šrůtek, Malá kognitivní psychologie pro velký interakční design

Tento názov som si musel skopírovať z webu WebExpo. Prednášajúceho som si pametal z minulého roku, bol dobrý. Tak ako tentoraz. Bol veľmi konkrétny v radách, ako spraviť interakciu a dizajn lepším. A ako teda?

  • Používajte inline validáciu pri formulároch.
  • Formuláre by mali byť v úvode čo najjednoduchšie. Nájdite spôsob ako vizuálne neodradiť užívateľa od ich vyplnenia.
  • Spojte na webe relevanciu, emotívnosť, zábavu, humor. Aj na eshope sa to dá.
  • Rešpektujte pravidlá použiteľnosti. Testujte vaše weby, čítajte Nielsena. Aj 20 rokov staré pravidlá sú relevatné.
  • Inšpirujte sa v počítačových hrách. Ukážte funkcionalitu, až keď je potrebná. Neponúkajte všetko naraz.
  • Rozlišujte medzi rozpoznaním a vybavením. Rozpoznanie charakterizuje napr. autocomplete. Neviete presne čo hľadáte, ale autocomplete napovie. Keby tam nebol, musíte si presne vybaviť napr. meno autora či názov produktu.A to je často práve to, čo nevieme.

Bola to dobrá prednáška, obsahovo aj prezentačne.

Jiří Knesl, Souboj frameworků

Aký framework zvoliť, to je otázka! Jirka nadefinoval 16 úloh a do súboja vybral tieto nástroje: Ruby On Rails, Yii, čisté PHP (programoval Jakub Vrána), Symfony a Nette. Každý zástupca platformy vypracoval samostatne nadefinované úlohy. A záver? Ak môžete, najmite si Jakuba Vránu! To teda znamená, že čisté PHP zvládlo úlohy najrýchlejšie zo všetkých. Zo začiatku je to prekvapujúce, ale vyplýva z toho niekoľko zásadných vecí:

  • PHP vyhráva, ale musíte ho vedieť tak, ako Jakub Vrána. Všeobecné pravidlo znie, že akýkoľvek framework idete použiť, mali by ste dokonale zvládať jazyk, v ktorom je napísaný.
  • Frameworky, ktoré generujú kód (RoR, Yii) sú zo začiatku veľmi efektívne, dokážu vygenerovať administráciu, CRUD operácie (tzv. scaffolding). Ak ale treba kód ďalej upravovať, náskok sa znižuje.
  • Kódovať bez nutnosti zdieľať kód je naozaj najrýchlejšie v PHP. Výsledok je síce klasický PHP „spagethi“ kód, ale je to efektívne. Na takomto kóde však nemôže pracovať viac ľudí, rozumie mu len jeho tvorca.
  • V Nette su veľmi dobre urobené formuláre. Ak ich potrebujete vo svojej aplikácii, vyskúšate ho.
  • Validácia formulárových prvkov je najmenej „ukecaná“ v RoR. Netreba písať riadky kódu.

Na túto prednášku som sa už vopred tešil a ak Aaron Walter bol naj v Design Hall, Jiří bol pre mňa najlepší v Dev Hall. Bolo to praktické zhrnutie, testované na reálnych úlohách. Nepomohlo mi určiť favorita medzi frameworkami, ale určite mi pomôže s výberom v budúcnosti.

Lukáš Kokoška, Responsive je jen začátek

Lukáš pracuje v seznam.cz a má na starosti vývoj mobilnej verzie ich portálu. To je zárukou množstva informácií, získaných na veľkej vzorke zákazníkov. V úvode sa venoval mobilným zariadeniam. Na trhu je ich teraz obrovské množstvo s veľkým rozptylom výkonu a rozlíšenia obrazovky. Len malé percento ľudí si kupuje mobil pre jeho nabité funkcie, v globále rozhodujú tak „trápne“ parametre ako farba či vzhľad. Pri návrhu mobilného webu je preto treba:

  • Nepredpokladať, že užívateľ má poslednú mobilnú pecku za 600 evri. Otestujte stránky aj na bežných smartfónoch  a pozorujte ako sa to celé správa.
  • Rýchlosť je najdôležitejšia. Mobilné stránky musia byť rýchle.
  • S rýchlosťou súvisí optimalizácia. Nainštalujte si pluginy na spomalenie internetového pripojenia na úroveň EDGE či slabšieho 3G, optimalizujte počet requestov, obrázkov. Nie je všade WIFI alebo rýchle mobilné pripojenie.
  • Responsive design nie je liek na všetko. Predpokladajte, že niektorí užívatelia neuvidia všetko a sledujte, čo sa vtedy stane.
  • Že vraj na mobilných stránkach užívatelia nehľadajú, nepotrebujú kategórie a zložité delenie. Niečo na tom bude.

Prednáška veľmi dobrá, dýchali z toho skúsenosti z praxe.

Radek Pavlíček, Přístupnost není charita

Radka si dobre pametám z minulého WebExpa, kde jeho nevidiaci kolega predvádzal ovládanie iPadu. Tentokrát to bolo ale o inom. Už tu bolo dosť prednášok o tom, ako robiť prístupný web, teraz Radek vysvetľovaľ doslova „kde su v tom prachy“. Na príklade Tesco UK demonštroval, že má zmysel robiť prístupný web. Tesco svojho času urobilo špeciálny web Tesco ACCESS, ktorý bol prispôsobený pre čo najlepšiu použiteľnosť. Časom na ňom začali nakupovali aj nijako nehendikepovaný návštevníci, lebo bol jednoduchý na používanie a z okrajového projektu sa stal hlavný eshop. Investícia v desiatkach tisíc libier sa zmenila na miliónový obchod.

Čo z toho vyplýva? Že prístupný web nie je len pre hendikepovaných a že pravidlá pre jeho tvorbu majú veľký presah.

Lukáš Linhart, Node.js: zápisky z fronty

Javascript na serveri aj na klientovi, jeden jazyk na všetko. To je základná informácia. Hype okolo Node.js silnie a preto má vždy zmysel dozvedieť sa o ňom viac. Lukáš vysvetlil, ako sa historicky vyvíjalo programovanie web aplikácií od HTML cez iframe, PHP, šablóny, CMS až po Ruby on Rails. Situácia sa však mení. Dnes je bežné, že projekt využíva dve, tri rôzne databázy a objektom dochádza dych. Tie sú dobre nad riadkom tabuľky, no nie až tak celkom sedia na viac-zdrojové modely. Tu sa dobre hodí práve node.js. A tiež je veľmi vhodný na jednostránkové AJAX aplikácie, príkladom nech je Gmail.

Bola to slušná prednáška, autor sa síce trochu navážal do PHP, ale dobre to robil. Chce nás len vyprovokovať sa pozrieť aj na niečo iné.

Michal Bachman, Úvod do grafové databáze Neo4j

Neo4j je databáza. NoSQL databáza. Grafová databáza. Nepoznaná databáza. Na otázku Michala, kto už niečo v Neo4j skúšal sa zdvihlo pár rúk z celej haly a na ďalšiu, že kto z ňou reálne pracoval sa zodvihli dve. A jedna bola moja, pretože túto skvelú vec používame na jednom z našich projektov!

Ale k veci. Grafová databáza je vo svojej podstate veľmi jednoduchá vec. Nakreslíte si vrcholy (užívateľov), medzi nimi nejaké tie vzťahy (followeri, priatelia) a máte Facebook. No, také jednoduché to nie je, ale podľa mňa čaká tento projekt veľký úspech. Grafy sú všade. Užívateľské práva sú graf, stránky v CMS môžu byť graf, súvisiace produkty sú graf. Ak vo svojom projekte nájdete graf, použite Neo4j, veľmi Vám pomôže.

Bola to výborná prednáška. Keďže to bol úvod a niečo už som s Neo4j robil, trochu som sa zo začiatku nudil, ale za ten čas som si pripravil pár otázok. Po prednáške Michal ešte minimálne hodinu odpovedal na otázky, čo len potvrdilo veľký záujem o túto tému.

Sebastian Bergmann, PHPUnit Best Practices

No, kontroverzný kúsok. Tešil som sa na túto prednášku ako minulý rok na Rasmusa Lerdorfa. Prišiel som trochu neskôr a kolegovia tam znudene sedeli a snažili sa chytiť. Po piatich minútach (nezmenil sa ani jeden slide) som odišiel. Bolo to nudné, bez zápalu. Išiel som si pozrieť výsledky Startup show, kde vyhral projekt BigLauncher.

Aké to teda celé bolo

Tohtoročné WebExpo bolo iné ako minuloročné. Začalo to tým, že sme cestovali vlakom namiesto autom, pokračovalo naozaj netradičným ubytovaním a skončilo Sebastianom Bergmannom. Celá konferencia bola viac o tom, ako byť efektívnejší, ako viac pracovať s návštevníkom/používateľom a ako Váš projekt urobiť lepším bez ohľadu na technológiu. Niektoré prednášky by sa na pohľad zdali ako „prázdne reči“, ale v súčasnosti nerozhoduje to, kto ako vie rýchlo klepkať super čistý objektový kód. Treba počúvať užívateľov, sledovať ich návyky, testovať, vyhodnocovať kampane a až podľa toho upravovať aplikáciu.

No a ešte pár poznámok:

  • Nepáčilo sa mi nedodržiavanie harmonogramu v Dev hall. Pauzy medzi prednáškami boli nulové, počas diskusie nastával chaos, lebo ľudia sa rýchlo presúvali.
  • Funkcionalita Vlastný program bola spustená myslím štvrtok, deň pred konaním konferencie. To je neskoro.
  • Obedy boli studené, ale catering bol inak skvelý. Kulinárske hody sme mali v skvelej reštaurácii Kopyto, naozaj odporúčam.
  • MacBook Air je naozaj štýlový kus hardware. Malo ho množstvo ľudí, veľa z nich som špehoval pri práci.
  • Neboli sme ani na jednej párty. A mrzí nás to:(