Dobrá architektúra a poctivá stavba

Obchodovanie medzi ľuďmi funguje od nepamäti. V priebehu tisícročí pribúdali nové formy a predajné kanály – trhovisko, kamenný obchod, podomový predaj, zásielkový predaj, e-shop. Každý zo spôsobov obchodovania má svoje špecifiká, preto vyžaduje iný prístup. Dobrý návrh e-shopu a fungujúci hosting sú pre úspech internetového obchodu rovnako dôležité ako sú pre kamennú predajňu dobrý architektonický návrh, jej stavebno-remeselné prevedenie a náležitý facility manažment.

Pre e-shop aj pre kamenný obchod platí, že ak sú nevkusné a návštevníkom sa v nich nepáči, alebo sa v predajniach nevedia zorientovať, zrejme v nich nenakúpia a ani ich v budúcnosti nenavštívia. Ak má obchod úžasnú architektúru, ale stavebná firma postavaní kamennú predajňu tak, že steny a police padajú, respektíve ak IT firma vytvorí web tak, že namiesto stránok sa zobrazujú chyby, tiež nikto nemôže čakať prevratné tržby. Ak architekt, aj stavbár či softvérový dom odvedú perfektnú prácu, avšak v kamennom obchode vypadáva elektrina a webový je nedostupný, obidva takisto prichádzajú o zákazníkov.

Kamenný obchod aj e-shop skrátka potrebujú byť náležite vytvorené a technicky prevádzkované. To je však iba základný predpoklad pre úspech. Pekný a prehľadný obchod je fajn, ale sám o sebe nepredáva. Takisto ako nestačí iba postaviť kamenný obchod a viac sa oň nestarať, nestačí ani naprogramovať úžasný e-shop a čakať, že bude predávať dlhodobo sám. Potrebuje správny eCommerce prístup:

Sedem vecí pre úspešný internetový obchod

1. Kvalitné produkty s dobrou cenou.
2. Prehľadný katalóg tovaru s perfektnými fotografiami.
3. Spoľahlivé vyhľadávanie.
4. Fundovaná online podpora pri výbere produktu.
5. Jednoduchý a pohodlný nákupný košík.
6. Rýchla dodávka tovaru vo vhodnom čase na vhodnom mieste.
7. Otvorená a rýchla komunikácia pri vybavovaní objednávky, aj v prípade problémov.

Sedem aktuálnych tipov pre on-line marketéra

1. Viackanálové zúženia v Google Analytics odhalia, kto do vášho e-shopu skutočne zákazníka priviedol.
2. Mobilné reklamné PPC kampane fungujú. Ľudia čoraz viac surfujú na smartfónoch.
3. Sponzorované príbehy na Facebooku znásobujú efekt každého vášho príspevku.
4. Optimalizujte reklamu od ceny za kliknutie až po cenu za jednu konverziu.
5. Ak ste vo vyhľadávaní na top pozíciách, ste v očiach zákazníkov líder.
6. Kreatívna reklama je bez používateľsky prívetivej stránky nanič, preto testujte.
7. Aj s online marketingom viete propagovať brand a osloviť ľudí v každej fáze nákupného procesu.

(Texty boli použité vo vydaní týždenníka Trend Číslo 26/2012, 5. júla 2012)