Rozbehnutá a fungujúca obchodná firma na Slovensku býva zvyčajne výsledkom práce a rozhodnutí tvrdohlavého majiteľa, ktorý verí v prvom rade sám sebe. Jeho myšlienkové pochody poháňané egom vyzerajú približne takto: „Ja som túto firmu vybudoval, tak najlepšie viem, čo a ako treba robiť.“ Presvedčiť ho o nových aktivitách a potrebných investíciách býva ťažké, niekedy nemožné. Najmä ak ide o nevyskúšané veci, ako je napríklad internetový obchod.

Odvaha a pokora

Opatrný majiteľ fungujúceho “kamenného biznisu” má vnútornú obavu investovať do rozbehnutia a prevádzky e-shopu toľko peňazí, ako do otvorenia ďalšej kamennej predajne. Niet div, keď zvyčajne nerozumie tomu, ako internetový biznis funguje, čo všetko vytvorenie a prevádzka e-shopu zahŕňa a na čo si treba dávať pozor. Niektorí podnikatelia majú dokonca s internetovým obchodovaním negatívnu skúsenosť. V minulosti sa nechali na e-shop nahovoriť, do projektu sa však pustili s niekým, kto vedel iba o málo viac ako oni, no stále nie dosť na to, aby sa biznis v online svete úspešne rozbehol.

Nájsť odvahu, ale aj potrebnú pokoru, byť predvídavý a vedieť rozlíšiť, že návod na úspech tradičných kamenných predajní sa nedá jednoducho skopírovať do internetového sveta – to všetko je prvý nevyhnutný krok pre podnikateľov, ktorí uvažujú o tom, že rozbehnú biznis vo virtuálnom svete. Prirodzene, týmto cesta za vysnenými internetovými tržbami iba začína. Čo všetko je treba zabezpečiť, aby sa e-shop rozbehol píšem v ďalších blogových príspevkoch: Vzťah softvéru a marketingu a Tri piliere pre rozbehnutie e-shopu.

Ak na všetky tie veci nemáte experta a nechcete sa ich naučiť sami, treba nájsť niekoho, kto to už vie, má s tým skúsenosti a viete ho motivovať, aby to práve pre vás robil čo najlepšie.

eCommerce partnerstvo

Riziko investície do e-shopu sa dá znížiť spoluprácou s e-commerce partnerom, ktorý vo vlastnej réžii a na svoje náklady zabezpečí technologické zriadenie a prevádzku, online marketing a neustále zlepšovanie webovej predajne. Odmenou by mu mal byť férový podiel na profite z toho, čo spoluvybudoval.

Samozrejme, v takomto prípade už nejde o tradičný dodávateľsko-odberateľský vzťah. Je to spoločný biznis, joint venture, v ktorom majiteľ kamennej prevádzky zabezpečí obchod a logistiku a webový partner zabezpečí tvorbu webu, technologické aspekty a e-marketing. Obaja partneri sú závislí od toho druhého, pretože jednému to nemôže fungovať bez fungovania oboch súčasne.

Keďže obaja partneri zdieľajú riziká a od oboch závisí úspešnosť e-shopu, aj o profit z predaja sa delia.

E-commerce partner sa však v takomto prípade musí vedieť zmeniť z roly dodávateľa služieb, ktorý urobí iba to, čo mu zákazníci povedia, a za to dostane aj zaplatené, do roly vodcu eCommerce projektu, ktorý povie čo a ako sa má urobiť. A potom to aj urobí a zaplatené dostane iba vtedy, ak prinesie výsledky.

(Texty boli použité vo vydaní týždenníka Trend Číslo 26/2012, 5. júla 2012)