UX review nového internet bankingu George od Slovenskej sporiteľne

UX review nového internet bankingu George od Slovenskej sporiteľne

Získal si nás takmer na prvý pohľad. Od účastníkov testovania sa najskôr ozývali odozvy plné prekvapenia: “Čo znamená ten George? Prečo práve George? Prečo nie, Juraj :-) " – V ďalšom momente sa to však zmenilo na radostné "Jéééj, to je pekné."  :-D

O to, aby to bolo pekné, sa postarala materská Erste bank. My sme prispeli k tomu, aby sa to dalo jednoducho používať. Nehovoríme pritom o ničom inom, ako novom internetovom bankovníctve Slovenskej sporiteľne, ktoré dostalo názov George.

Testovanie použiteľnosti

Prvú verziu desktopovej aplikácie internet bankingu sme podrobili UX testovaniu klientmi Slovenskej sporiteľne. Eye tracker pritom zaznamenával smer ich pohľadu.

Zariadenie nám pomohlo priblížiť, ako by mohol reagovať na úplne nové prostredie klient, ktorý bol zvyknutý na používanie starého internet bankingu. Zároveň sme získali podrobnejšie informácie o tom, kde všade vyhľadáva konkrétne informácie a ako si dokáže pospájať nové prvky so starými, ktoré doteraz používal. Zaujímalo nás to najmä z toho dôvodu, že si uvedomujeme všeobecnú platnosť starých pranostík ako zvyk je železná košeľa či starého psa novým kúskom nenaučíš.

Nové šikovné bankovanie, ako ho SLSP po novom nazýva, prináša používateľom množstvo rôznych pozitívnych zmien, ktoré by však v prvom momente mohli zaskočiť verných klientov. Banke záleží na ich názore. Chcela preto vedieť, či sa im novinka bude páčiť a či splní svoj účel aj v tom, že používanie internet bankingu sa zjednoduší a zefektívni. Erste bank aj v šúasnosti usilovne pracuje na jeho ďalších vylepšeniach a postupne bude pridávať aj iné užitočné funkcie. 

O všetkých novinkách si môžete prečítať na stránke SLSP.

Workshop - efektívny spôsob pre hľadanie riešení 

Výsledky z testovania hrali dôležitú úlohu aj v ďalšom prispôsobovaní aplikácie potrebám slovenských používateľov. Zorganizovaný follow-up UX workshop bol súhrou úprimnej snahy všetkých zúčastnených o čo najlepší finálny výsledok. Pod jednou strechou sa zišli odborníci všetkých zúčastnených strán. Vďaka tomu sme boli schopní vo veľmi krátkom čase vyriešiť množstvo rôznych výziev. Široká účasť zainteresovaných zástupcov nám tak pomohla zrýchliť celý proces a zefektívniť komunikáciu.

Aj vďaka uvedenému prístupu sa nám pripravovaná aplikácia menila "priamo pred očami". Mali sme pritom až taký pocit, že v ďalšom kole testovania sa už pozeráme na úplne inú appku :-D

Mobil

Tretie kolo testovania sme venovali len mobilnej aplikácii George Go. Potešilo nás, že úvodné obrazovky  vyvolali u všetkých participantov dojem niečoho krásneho, čo im ihneď prinieslo chuť vyskúšať celú aplikáciu. Musím sa tiež priznať, že grafické spracovanie vstupu do aplikácie sa veľmi páčilo aj nám :)

Horšie na tom bolo zopár ďalších funkcií, ktoré slovenský používateľ hľadá na úplne inom mieste, ako ten rakúsky. Vďaka eye trackingu sme však dokázali získať argumenty podporujúce uvedené tvrdenie tak povediac "čierne na bielom".

Samostatne sme testovali Android a iPhone používateľov, vďaka čomu sme získali presnejšie informácie. Ako príklad možno uviesť nasledovné:

  • Kopírovanie prvkov z iných aplikácií, hoci aj často a bežne používaných, ešte nie je zárukou, že budú fungovať všade :). Jednoduchá aplikácia internet bankingu tak nepredstavuje miesto, kde by klient banky takéto prvky ocenil alebo priamo vyhľadával. Zrejme aj z tohto dôvodu ostali nepovšimnuté. Ku každej aplikácii je preto vždy nevyhnutné pristupovať individuálne a pozerať sa na ňu z rôznych pohľadov samotných užívateľov.
  • Iným príkladom sú mladí ľudia, zbehlí používatelia nových mobilných technológií, ktorí často robia "veľké ramená" a nechcú pripustiť, že by s niečím v mobile mohli mať problém.

Vďaka eye trackingu sme tu mohli konfrontovať ich subjektívne hodnotenie so skutočnosťou.

Výsledkom tohto postupu bolo, že buď majú príliš veľké sebavedomie, alebo vzniknuté ťažkosti nevnímajú až tak tragicky ako starší ľudia. Zároveň sa nám potvrdilo, že rýchlosť vládne svetom. Množstvo obrazoviek preleteli rýchlosťou blesku, pričom však neboli až takí pozorní, ako v klasickom prostredí na desktope. Z praktického hľadiska je tak nie je vhodné umiestňovať na stránku dve na prvý pohľad rovnako významné tlačidlá, z ktorých si následne používateľ nedokáže vybrať to správne.

Čo je eye tracking

Eye tracker je technologické zariadenie, ktoré sníma pohyb očí účastníka pri testovaní. Výsledok sa zobrazuje na obrazovke v podobe farebných krúžkov označujúcich miesta, na ktoré sa tento človek pozeral. Špeciálny softvér, ktorý je súčasťou zariadenia, dokáže zo získaných údajov exportovať rôzne výstupy potrebné pre danú analýzu. Eye tracker nám tak okrem iného pomáha vytvárať nové užívateľské skúsenosti a inovatívne rozhrania, ktoré sú viac intuitívne, prirodzenejšie i efektívnejšie v porovnaní s bežne využívanými metódami.

Testovanie prebiehalo za asistencie profesionálneho eyetrackera Tobii Pro X2-60.

Neváhajte nás osloviť, ak vás táto UX téma zaujala. 

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.