SEO v roku 2022: Ako na linkbuilding

SEO v roku 2022: Ako na linkbuilding

K dobrému SEO (search engine optimization) nepochybne patrí aj kvalitný linkbuilding a aktivity spojené s ním pre posilnenie organických pozícií. Linkbuilding je vlastne súbor aktivít, pomocou ktorých získavame portfólio rôznych spätných odkazov za účelom zvýšenia “autority” stránok. V SEO svete je známe, že odkazy patria k jedným z hlavných hodnotiacich faktorov na Google. 

To, že stránky s viac spätnými odkazmi majú aj vyššie organické pozície dokazuje aj štúdia od Ahrefs. Na viac ako miliarde stránok sledovali vplyv spätných odkazov na návštevnosť stránok.

Aké spätné odkazy sú kvalitné?

Samozrejme treba myslieť aj na to, že tieto spätné odkazy nemôžu byť len tak hocijaké a je treba dbať aj na určité faktory, ktoré vplývajú na ohodnotenie takýchto odkazov. Pri posudzovaní aký spätný odkaz je pre nás vlastne vhodný, musíme posúdiť aj kvalitu a obsah webu, umiestnenie a anchor text odkazu.

Kvalita webu

Nechceme, aby na nás odkazovali zdroje, ktoré pôsobia pre vyhľadávače ako farmy na linky. Naopak, chceme samozrejme docieliť, aby na nás odkazovali čo najviac autoritatívne a kvalitné weby. Tým však netvrdíme, že do portfólia spätných odkazov nepatria aj “slabšie” weby, ale portfólio skladajúce sa iba z odkazov takýchto webov nepridajú na samotnom výsledku. Samozrejme aj novovzniknutý web, ktorý má dnes nízku autoritu môže mať o pár rokov vyššiu a tým môže potiahnúť aj váš web. Je vhodné však zachovať zdravý pomer silnejších a slabších webov a sledovať aj rôzne trendy. Napríklad kedysi stačilo, aby sa weby zaregistrovali do rôznych katalógov, z ktorých mnohé boli pochybné. Dnes sa už takéto spätné odkazy z katalógov neodporúčajú, resp. mali by sa využiť možo 3-4 známe slovenské online katalógy.

Obsah webu

Samozrejme Google a iné vyhľadávače hladia aj na to, z akých tematických zdrojov sú na nás odkazy smerované. Takéto spätné odkazy s podobným obsahom ako váš web, či už sa bavíme o webe ako celku, prípadne konkrétnom článku, majú pre nás vysokú cenu a vyhľadávače to patrične ohodnotia ako kvalitný odkaz. Takýto odkaz navyše nemusí byť vhodný len pre lepšie ohodnotenie webu, ale aj pre získanie relevantných potenciálnych zákazníkov. Určite to však v prípade, že vlastníte eshop s výživovými doplnkami dosiahnete skôr prepojením z  média, ktorý sa venuje fitness oblasti, než s médiom venujúci sa obchodovaniu s akciami na burzách. 

Anchor text

Ak ste sa s týmto výrazom ešte nestretli, tak je to klikateľná časť textu, ktorá obsahuje odkaz na inú stránku. Mal by teda popisovať, čo prepojená stránka obsahuje zvyčajne aj za pomoci kľúčových slov. Netreba sa však pri týchto slovách snažiť o manipuláciu, pretože to Google môže vyhodnotiť zle a výsledkom tejto aktivity môže byť kľudne aj penalizácia. Spätné odkazy by mali preto byť čo najviac prirodzené a nesnažiť sa odkazovať len cez ten istý anchor text.

Umiestnenie spätného odkazu

Pre umiestnenie odkazu tiež platia isté odporúčania a sú celkom logické. Odkaz je vhodné umiestniť čo možno najviac na začiatku obsahu (ide teda najmä o články). Je tak z toho dôvodu, že je väčšia pravdepodobnosť všimnutia si tohto odkazu čitateľom na začiatku článku, ako na jeho konci. Neodporúča sa mať príliš veľa odkazov v rámci jedného obsahu. Je tak z toho dôvodu, že odkazy medzi sebou súťažia o kliknutia, čo oslabuje samotnú autoritu, ktorá by mohla poškodiť ďalšie stránky. Vyhnúť by sa tiež malo umiestneniam v perexe či nadpisoch, resp. podnadpisoch.

Aké linkbuilding taktiky použiť?

Povedali sme si ako majú vyzerať kvalitné spätné odkazy. Ale kde ich je možné vlastne získať? Sú rôzne možnosti získavania spätných odkazov, niektoré stoja “iba” čas a prácu, za niektoré si však musíte priplatiť aj nemalé sumy samotným portálom alebo blogom. 

Tvorenie kvalitného obsahu

Najprirodzenejším získaným odkazom je ten, ktorý sa šíri sám a taký získate vďaka kvalitnému obsahu na vašom webe. Píšte preto pravidelne články aj na vašom webe a snažte sa osloviť svojim obsahom, aby sa o vás písalo a zdieľalo vo virtuálnom svete. Ak nie ste dostatočne kreatívny, pozrite sa aké články tvoria iné vám podobné weby a skúste napísať ešte kvalitnejší obsah ako majú oni. 

Nákup spätných odkazov

Asi najbežnejší typ linkbuildingových aktivít. Spätné odkazy dnes už len tak zadarmo niekde nezískate. Existuje množstvo portálov a blogov, odkiaľ si z existujúcich článkov môžete kúpiť spätné odkazy. Prípadne môžete web osloviť o pulibkovanie alebo aj napísanie PR článku spolu s vašimi spätnými odkazmi, ktorý však už vyjde drahšie. Podľa odporúčaní Googlu je však takýto typ plateného spätného odkazu potreba označiť tagom v HTML kóde hlavičky ako sponzorovaný.

Guest blogy

Existujú portály, resp. blogy, kde môžete uverejniť článok s obsahom pre ich web. A čo tým získate? Nielen, že si čitatelia prečítajú váš článok a môžete tak osloviť aj ich publikum, ale získate možnosť zanechať spätný odkaz na váš web. Určite sa viac oplatí takýto odkaz zanechať priamo v obsahu článku ako v podpise. Vo väčšine prípadov však musí ísť o originálny článok, ktorý sa inde nemôže nachádzať. 

Sociálne siete a fóra

Aj keď tento spôsob odkazovania na váš web nemá takú hodnotu z hľadiska SEO, ako tomu je pri predošlých akitivitách, tak zdieľanie obsahu cez sociálne siete je už dnes takpovediac povinnosťou. Je to vynikajúci spôsob ako propagovať svoj web a získať tak nových návštevníkov. Netýka sa to len priamo pre váš biznis profil, ale môžete skúsiť osloviť aj iné tematicky podobné profily, ktoré by mali záujem propagovať váš web.

Blogové komenty sú na tom podobne. Je to určite dobrý spôsob ako zviditeľniť web, avšak uverejňovať odkazy len za jediným účelom a to získania čo najväčšieho množstva odkazov sa určite nevyplatí. 

Hľadanie poškodených odkazov

Ak ste šikovný a na cudzom webe nájdete poškodený odkaz, tak môžete správcu webu osloviť s adekvátnou alternatívou na odkaz z vášho webu. Za poškodený odkaz považujeme taký, z ktorého sa nie je možné dostať na existujúcu stránku a naopak zobrazí sa len nenájdená, tzv. 404 stránka. Toto je tiež cesta k získaniu lacného odkazu, avšak treba vedieť takéto poškodené odkazy nájsť. 

Sledovanie konkurencie

Ak vám dochádzajú nápady ako získať ďalšie relevantné spätné odkazy, tak sa skúste pozrieť na portfólio vašej konkurencie za pomoci rôznych online nástrojov pre linkbuilding. Práve u vašej konkurencie môžete nájsť skvelú inšpiráciu pre vaše ďalšie aktivity a navyše využijete to, čo už za vás spravili oni. 

V článku sme si predstavili najvyužívanejšie linkbuilding aktivity a ako taký kvalitný spätný odkaz má vyzerať. Treba mať však na pamäti, že aj keď kvalitný linkbuilding vám môže priniesť zlepšenie terajších organických pozícií vašich stránok, tak bez dobrej technickej a obsahovej SEO optimalizácie to tak ľahko nepôjde. 

Potrebujete pomôcť pri SEO optimalizácii?

Kontaktujte nás na sales@ui42.com