Vážený pracovníci Magistrátu hlavného mesta Bratislava a Bratislavského dopravného podniku,

a ďalší zúčastnení, čo ste BMK venovali veľa svojho pracovného času zaplateného z našich daní, a isto aj zaplatili veľa z našich peňazí dodávateľom!

Nikde na webe BMK ani webe DPB ani na webe banky ani od bankového úradníka, ani pri pokuse o online objednávku električenky som sa nedozvedel, že BMK treba pred online kúpou ePCL aktivovať osobne v predajni DPB, že to stojí 3,2€ na 3 roky a že VÚB BMK sa momentálne aktivovať nedajú.

Túto jednu stručnú, no veľmi dôležitú vetu mi napísalo až infocentrum e-mailom. ‪Používam stredný rod, lebo infocentrum sa mi nepodpísalo, čo je tiež prejav neosobnej komunikácie úradníkov Mesta.

Nepíšte mi, prosím vás, URL stránok, kde uvedenú informáciu nájdem. Ja som ju nenašiel vtedy, keď som to potreboval! Hlavne som nevedel, že také niečo mám vôbec hľadať! Začal som na webe, potom som bol som s tromi deťmi dvakrát v banke a nakoniec som skončil na webe pri pokuse o online zaplatenie ePCL. Na webe ePCL mi vypísalo chybovú hlášku "Karta nebola nájdená." To bola posledná možnosť, kde mi mali napísať viacej.

ePCL na BMK

V odbornej terminológii sa aktivite, čo som absolvoval, hovorí "usability testovanie" alebo "testovanie použiteľnosti." Pri príprave sa produkt/služba otestuje na vybraných používateľoch. POZOR! Vybraní používatelia nesmú byť z prostredia, kde sa produkt pripravuje, a musia to byť typickí používatelia. Testujú sa rôzne scenáre atď. Lepšie výsledky dosiahnete vždy s odborníkmi, no lepšie je spraviť zopár amatérskych testovaní než žiadne. Zvyčajne je takéto testovanie súčasťou ďalších usability aktivít a stojí len malý zlomok z celkovej ceny projektu.

Nie ste jediní, čo zabúdate na koncového používateľa, vo vašom prípade občana Bratislavy, ktorého rodina chce používať MHD, a z ktorého daní ste čiastočne platení aj vy. Zmeňte to!

Ja som vám takéto používateľské testovanie spravil sám vo svojom voľnom čase. Verím tomu, že som nebol prvý ani jediný. Očakávam, že výsledky mojho testovania vezmete vážne a produkt opravíte, aby ste nemali ďalších frustrovaných začínajúcich používateľov, a uľaví sa vám aj na infocentre.

Odporúčanie je: 1. Všetky webové stránky, ktoré spravujete a ktoré informujú o BMK, doplňte o uvedené informácie. 2. Pošlite obežník partnerským bankám, nech pri vystavovaní BMK informujú záujemcov o uvedenej skutočnosti. Hlavne VÚB nech informuje, že momentálne sa na nimi vystavené BMK nedá aktivovať ePCL. 3. Požadujte, aby dodávateľská firma, ktorá spravuje eshop.dopravnakarta.sk/DPB, zabezpečila, aby bol web použiteľný. Sú to jednoduché kroky, verím, že ich zvládnete rýchlo. Napíšte mi, keď to bude hotové.

O tom, že by BMK boli už aktivované pre DBP pri preberaní v banke, asi môžeme len snívať. Pozrite si však počet majiteľov BMK, ktorí si ju neaktivovali pre DPB - tipujem, že ich je minimum.

Prajem príjemný deň,
Martin Krupa
krupa@ui42.sk

P.S. Ďakujem za všetky skratky, čo ste ma chceli naučiť: SNR, PCL, ePCL, DPB aj BMK. Ivan Mládek má ďalšiu inšpiráciu, no pre mňa to bol zbytočný informačný šum, čo ma miatol. Vy, čo s tým robíte denne, tomu rozumiete, my ostatní žijeme svoje vlastné životy a pre nás ste len jedna z bežných každodenných služieb. Vysvetlím to ostatným čitateľom aj Googlu: BMK je Bratislavská mestská karta, PCL je predplatený cestovný lístok, ePCL je elektronický PCL, DPB je Dopravný podnik Bratislava. Ozaj, čo je SNR?