Twitter a Seattle

Počas rodinnej dovolenky v meste Seattle ma prekvapilo, ako je tam veľmi rozšírený Twitter. Na väčšine reklám je tam nejaký hashtag. Miestna polícia upozorňuje ľudí, aby počas policajných akcií netweetovali fotky policajných jednotiek a nepomáhali tak zločincom. Twitterové “Follow us” je dokonca aj na krabici s broskyňami.

Spomenul som si, keď som pred 5 rokmi v Británii na každej reklame videl facebookové Like us. Odvtedy sa Facebook u nás slušne rozbehol, no s Twitterom to vyzerá biedne.

Pohoda vs. Guča

Po návrate domov som si povedal, že sa skúsim pozrieť na aktivitu Slovákov na Twitteri. Vybral som si hudobný festival Pohoda, kde to zjavne žilo, no na Twitteri to nebolo vidno. Mal som, čo robiť, aby som našiel správne tweety, väčšinou to boli len správy usporiadateľov, novinárov, kapiel a stánkarov, minimum obsahu od návštevníkov, veď skúste #pohoda2014.

Pozrel som sa na srbský hudobný festival Guča a tam to žilo aj na Twitteri - plno fotiek a videí - pozrite #guca a #guca2014. Z nejakého dôvodu tam Twittter čulo používajú. Počtom obyvateľstva to nebude, Srbsko má len o tretinu viacej obyvateľov než Slovensko.

Twitter je lepší než Facebook aj Google!

Facebook je na Slovensku obľúbený na komunikáciu medzi kamarátmi a príbuznými. Tiež som ho počas cestovania čulo používal. Žiaľ, Facebook je čoraz viacej blný balastu a obsah, čo sa k vám dostane, je obmedzený na vašich “priateľov” a ich aktivitu. O Pohode sa cez Facebook dozviete len vtedy, ak “followujte” ich fanpage alebo ak vaši facebookoví “kamaráti” na Pohode boli, niečo o nej napísali resp. zdieľali info od svojich “kamarátov” a zároveň máte šťastie, že ste Facebook pozreli v správny čas a informácia vám ešte nezmizla v záplave iných statusov a reklám. Vyhľadávať sa na Facebooku takmer nedá.

Na Twitteri je to ľahšie, stačí vyhľadať správne kľúčové slová (hashtagy), čo väčšinou po zopár pokusoch nie je problém. Na rozdiel od Facebooku si pozriete správy, obrázky a videá od hocikoho, kto o tom publikuje, nielen od tých, ktorých oficiálne sledujete (ste ich followermi). Cez Twitter sa o festivale v Guči dozviete aj vtedy, ak tam nikto z vašich kamarátov nebol a nikoho “nesledujete.” Stačí sa prihlásiť a chvíľu hľadať.

Hľadať v čerstvých informáciach mimo správ z veľkých médii sa nedá ani cez Google.

Slovenský Twitter je stále v plienkach

Pokiaľ viem, tak pre slovenské online agentúry je Twitter len doplnkový kanál online komunikácie. Po vytvorení účtu sa tam zvyčajne len kopírujú informácie. Niektoré dokonca svojich klientov od využívania Twittera odrádzajú. Niet sa čomu diviť, aj podľa Matejovho príspevku na blogu ui42 z februára 2014 je slovenský Twitter ešte stále v plienkach. Chýba tam publikum, teda zaregistrovaní používatelia, ktorí by sledovali príspevky na Twitteri alebo aj prispievali.

Kde začať na Twitteri?

Ako dostať Slovákov na Twitter? Našťastie máme zopár slovenských športovcov, ktorí sú populárni v zahraničí a tak tweetujú, pretože v zahraničí to od nich fanúšikovia očakávajú. Skúste pozrieť @petosagan, @Trto90, @dhantuchova, @MGaborik10, @kopy82, kde sa dozviete, čo mali práve na raňajky, uvidíte fotku z cesty na ranný tréning alebo inú drobnosť z ich bežného života, ktorá sa do médii nedostane.

Ak vás zaujíma aktuálne info a fotky priamo z miest, kde sa udalosti odohrávajú, skúste #california #earthquake, #GazaUnderFire, #icelandicvolcano, #donetsk resp. #doneck, #EbolaOutbreak.

Zlá správa na záver

Než som stihol zverejniť tento príspevok, dozvedel som sa, že Twitter práve rozšíril svoje reklamné produkty do ďalších 12 európskych krajín. Slovensko tam nie je. Srbsko aj Česko áno. Kde nie je publikum, nie je ani reklama.

Twitter tweet

@martinkrupa

P.S. Pred týždňom som si všimol medzi tweetmi aj komentáre môjho trinásťročného syna priamo z tribúny zo zápasu juniorov Michaloviec a Realu Madrid. Snáď sa Twitter u nás už rozbieha.