Tento článok je zhrnutím niekoľkých zistení Lukáša Fittla, ktoré prezentoval na konferencii WebExpo 2013 v Prahe s názvom “We built it, and they didn’t come”. Z prezentácie Lukáša F. som si vybrala 2 body, ktoré by som rada posunula ďalej.

1. Team

Lukáš Fittl sa pokúšal zistiť, prečo sa jeden z jeho projektov neuchytil na trhu. Jednalo sa o cloudovú službu Efficient Cloud. Prečo táto služba neoslovila ľudí?

Začal teda viac študovať samotný tím, ktorí pracoval na projekte. Na obrázku v jednoduchosti zhrnul zameranie troch ôsob podieľajúcich sa na projekte, ktorý neuspel. V projekte Efficient Cloud prevládali developerské schopnosti v tíme. Sales and Marketing nebrali na ťažkú váhu.

Zaujímavé to začína byť, keď tento graf porovnáte s grafom schopností troch ľudí, ktorí pracovali na úspešnom projekte Spark59.

Častým problémom mnohých startupov je to, že na ňom pracuje šikovná skupina developerov, ktorí spravia projekt programátorsky dokonalým, ale podceňujú marketing. Občas majú pocit, že funkcionalita zaručuje úspech a keď je niečo super, tak sa to bude samo predávať. To, že to funguje "na 120%", ešte neznamená, že sa to bude predávať. Predávajú predajcovia a marketéri.

Po porovnaní obidvoch startupov (jeden úspešný, jeden neúspešný) vidno, že funkcionalita ešte neznamená úspech a do projektu treba zahrnúť aj marketing:

Záver: Váš produkt môže byť prepracovaný zo všetkých strán, môže byť najdokonalejší na celom svete. Pokiaľ ho ale neviete predať, neuspejete na trhu.

 

2. Release, release, release

Viem. Chcete to zverejniť, až keď to bude celé hotové, otestované, na 100% a dokonalé. Ale zvyšujete si tým riziko. Riziko, že ste sa netrafili do záujmov zákazníka. Že ste robili produkt podľa svojich predstáv, a nie podľa toho, čo chcú zákazníci.

Ak chcete vystúpiť na svetlo sveta až s hotovým projektom, je to buď, alebo. Buď sa vám náklady na programátorov, manažérov a grafikov vrátia v dohľadnom čase alebo budete pozerať na špecifikáciu a klásť si otázku: Kde je chyba?

Nebojte sa dať von niečo, čo nie je dokonalé, aj keď nemáte dokončenú hlavnú funkciu. Čo tým získate?

  • zistíte, či je to naozaj to, čo zákazník chce
  • dostanete feedback od potenciálnych zákazníkov
  • zistíte, aký je potenciálny záujem o vašu službu

Lukáš F. hovoril o službe, ktorá bola releasnutá skôr ako bola funkčná. Potenciálny klient si ju mohol pozrieť, a keď prišiel na niečo, čo ešte nefungovalo, dostal správu v zmysle: "Na nasadení tejto funkcie pracujeme. Chcete byť informovaný emailom, keď bude táto funkcia spustená? Boli by ste ochotný za takúto službu platiť?"

Záver: Ubuntu Edge (http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge) získalo od ľudí $12,814,196 a to mali v ruke len plány! Áno, neuspeli. Chceli 32 miliónov. ALE ľudia sú ochotní platiť vám za vaše nápady, ktoré za ich peniaze zrealizujete.

 

Toto samozrejme neboli jediné dva body v prezentácii Lukáša Fittla. Celú prezentáciu si môžete pozrieť na stránke http://www.slideshare.net/lfittl/we-built-itandtheydidntcome.

Lukáš Fittl na twittri: https://twitter.com/LukasFittl

Želám vám veľa úspešných startupov.