Minulý rok som prvý krát šiel na WebExpo, pretože to tam vraj dýcha inšpiráciou a človek sa veľa nového dozvie. Bol som sklamaný. Váhal som, ale nakoniec som šiel znovu. A bol som nadšený! 

  • Presun do viacerých miest v centre Prahy bol osviežujúci.
  • Redukovaný catering vôbec nevadil - hamburgery zo stánku Chefparade boli vynikajúce.
  • Program bol kvalitný.
  • Prednášky boli kratšie, na dodržanie času sa prísne dbalo.
  • Výborný nápad bol, že diskusie sa presunuli do menšieho sálu, kde skalní záujemci mohli diskutovať kľudne i ďalšiu hodinu. Týmto ďakujem @appeltauer za pár skvelých tipov.

Motivačné predjedlo

Prednáška: Jak zavést velkou změnu - Berka BerkaUX

Veľa vecí vo svete / štáte / vlastnom živote / projekte / firme treba zmeniť. Čo keď poznáte problém aj riešenie ale neviete ako ho zaviesť? To rieši change management a prednáška od BerkaUX.

Každá zmena je zmena k lepšiemu (aspoň v niečom). Vtĺkajte sebe a ostatným tento postoj.

  • Nenechajte sa vystrašiť veľkým plánovaním veľkej zmeny. Máte víziu, poznáte cieľ, teraz si stanovte prvé kroky. Nič viac netreba. Takto BerkaUX budoval UX tím - vedel čo spraví ako prvé, ďalej netušil, ale nezľakol sa toho.
  • Odpor k zmene je často z neznalosti. Vysvetľujte dôvody a zmysel. Nezabudnite, že ľudia zabúdajú. Podľa potreby opakujte a buďte trpezlivý.
  • Sústreďte sa na to, čo môžete spraviť vy, tu a teraz. Nie, čo sa môže zlepšiť na iných odvetviach, ale čo môžem hneď spraviť ja. Konkrétne: Neposťažujem sa, že "dokumentácia je zlá" (zodpovednosť iného oddelenia), ale spíšem 10 vecí, ktoré sú chybné v dokumentácii a ponúknem tomu oddeleniu, že to s nimi prejdem.

Kam ďalej? BerkaUX odporúča Knihu Proměna (Heath & Heath) a prednášku @adamhruby 
Vlastne ak si chcete na chvíľu oddýchnuť do čítania, pustite si ju teraz od cca 2:30 na 5 minút.

Prepečený výskum a skvelý PR nápad na strane

Jak poznat, co je špatně na nákupním procesu e-shopu - Lukáš Hurych 


Česká platobná brána/služba Twisto.cz vymyslela originálny PR projekt. Spravili viac ako 800 usability testovaní českých e-shopov a výsledky spracovali do analýz a grafov, ktoré zverejnili. Aby sa ich obsah ešte lepšie šíril, zabrnkali aj na súťaživú strunu - určili kritéria hodnotenia, porotu a vznikla anketa CeskyKosikRoku.cz. Ohodnotili 110 eshopov a vybrali tie najlepšie.

71% užívateľom vadí, keď musia zadávať dáta v presnom formáte +421904123456

Páčilo sa mi:

  • Dobre zvládnutá prednáška - okrem zaujímavých dát Lukáš vysvetľoval dôležitosť ich prezentácie aby zaujali a presvedčili tých správnych ľudí - to aj v praxi úspešne ukazoval - namiesto zložitých grafov použil video, stručné a úderné slidy, vygradovanú osnovu.
  • Popularizácia usability testovania - Dodám, že nie je testovanie ako testovanie - dá sa spraviť úplne minimalisticky (developer posadí za svoj výtvor kamaráta a sleduje čo bude robiť), veľmi podrobne (UX labák, aspoň 2 zástupci z agentúry, ľudia od klienta, premyslené scenáre, respondenti vyhľadaní cez profi agentúru a max 5 testov za deň) alebo niečo medzi tým (pre CeskyKosikRoku realizovali 872 testov za 2 mesiace) a každé má svoj význam je vhodné pre iný typ projektu / rozpočtu.
  • Výborne zacielená PR kampaň pre Twisto.cz - Kto sú potenciálni klienti pre Twisto? Presne tí, ktorých zaujme CeskyKosikRoku. Som zvedavý na prínos a ROI tejto kampane, @Lukáš Hurych - bude o rok prednáška na WebExpe? :)
  • Lokálne a podrobné dáta. Škoda, že na webe zverejňujú len časť, ale zase ako inak by Twisto motivovalo 110 potencionálnych zákazníkov aby sa im sami ozvali?

Kam ďalej? Ceskykosikroku.cz pre časť dát a potom choďte presvedčiť @lukashurych - nech časom zverejnia aj zvyšok.

Technická chuťovka

Prednáška: Krmení GA v pavilonu B2B - Filip Ambrož, Miloš Kriššák

Na zahraničných webov ma už dávnejšie zaujala služba, ktorá umožňuje vidieť vo webovej analytike údaje o firme, z ktorej sú vaši návštevníci. Leady.cz podobnú službu prinášajú do ČR a dáta zaujímavé pre B2B šikovne integrujú priamo do Google Analytics. Pri tuzemskom B2B webe, ktorý nepredáva tisíce produktov ale len generuje leady sa konverzie často počítajú v desiatkach / stovkách mesačne. To môže byť štatisticky príliš malé číslo na to aby ste vyhodnotili efektivitu kampaní.

Leady.cz ukážu, ktoré kampane priviedli kvalifikovanú návštevnosť - či priviedli ľudí z firiem, ich obor, obrat a počet zamestnancov.

Znelo to všetko zaujímavo, ale zostali mi 3 otázky.

  • Cena a návratnosť. Od akej veľkosti klienta sa to oplatí?
  • Spoľahlivosť. Je to založené na IP adresách takže to bude z XY percent nespoľahlivé. Koľko je XY a akú veľkú návštevnosť treba, aby boli absolútne odchýlky tolerovateľné?
  • Kedy to bude na Slovensku? Teraz majú databázu českých a nemeckých firiem.

Bonusový nápad. Chcete založiť podobnú službu na Slovenku a neviete ako získať firemné IP? Zožeňte firemné emaily (Určite sa dajú kúpiť / kreatívne získať). Pošlite každému neodolateľnú ponuku s odklikom na web - môže to byť čokoľvek len nech klikne na vašu špeciálnu landing page so separátnym trackovaním pre každú firmu. Cez Piwik otrackujte ich IP adresy. Uložte do DB. Viac krát zopakujte. Porovnajte. Očistite DB. (Ak chcete Piwik vám radi vysvetlíme, nastavíme, prevádzkujeme v ui42.)

Kam ďalej? http://leady.cz ak ste v CZ / DE alebo káva v ui42 ak s tým chcete niečo vymyslieť v SK.

PS: Stavím sa, že ak ste si pustili prednášku Adama Hrubého tak ste to po 5 minútach nedokázali zastaviť a pozreli ste si to až do konca a potom ešte ten začiatok, ktorý ste preskočili. Výborná prednáška.