Sviatky sa nenávratne blížia. Nedávno sme jedli veľkonočné čokoládové zajace a už sa môžme pozvoľna chystať na čokoládových Mikulášov, čertov, anjelov a pod.

Toto je “5 nákupných trendov” spoza veľkej mláky, ktoré by ste rozhodne prehliadnuť nemali pri tvorbe marketingovej stratégie počas obdobia prichádzajúcich sviatkov ani na Slovensku. A že tie sú ešte ďaleko? Omyl. Grafy návštevnosti nám pozvoľne rastú, ani sa nenazdáme a bude tu nákupná horúčka, kedy od vás ľudia očavávajú tie najlepšie a najoriginálnejšie akcie.

 

  1. Mobily ovplyvňujú spôsob akým ľudia nakupujú

Nárast prepojenia mobilného telefónu a nákupu je čím ďalej tým vyšší a nebude tomu inak ani najbližšiu dobu. Z nákupného výskumu za rok 2013 vyplynulo viacero zaujímavých, avšak viac menej očakávaných faktov:

  • počas štvrtého kvartálu v roku 2013 tvorili mobily 35% online návštevnosti, čo bol medziročný nárast až 40% ( IBM Digital Analytics Benchmarks, 2014)

  • decembrové predaje smartfónov a tabletov vzrástli od roku 2011 trojnásobne (IBM ExperienceOne 2014)

  • v roku 2013 použilo počas sviatkov až 50% spotrebiteľov pri nákupe svoj smartphone. (Google and Ipsos MediaCT 2014)

 

  1. Ľudia na mobiloch chcú nákup hneď uskutočniť

Internet hrá zásadnú úlohu už nie len pre prieskum a vyhľadanie informácii, ale pre celý nákupny proces. Tu sú očakávania podľa Google/Nielsen štúdie, ktorá očakáva sa, že tento trend bude stále narastať:

  • zákazníci trávia v priemere viac ako 15 hodín týždenne vyhľadaním na mobilných stránkach a aplikáciách.

  • 93% z týchto zákazníkov svoje hľadanie ukončia nákupom tovaru alebo služby, väčšina tak ale urobí v kamennom obchode.

  • 71% z týchto nakupujúcich hľadá obchod vo svojom okolí

  • viac ako polovica zákazníkov týchto mobilných nakupujúcich chce svoj nákup uskutočniť do hodiny (83% do jedného dňa)

 

  1. Kedy to vypukne?

  • 29% nakupujúcich začínajú nakupovať ešte pred 31. októbrom (čísla z USA, Haloween:)

  • november býva už spravidla silný na vianočné nákupy, ale až 48% si necháva nákupy na december

  • tu aktuálne zbierame lokálne dáta z minulého roka a vypustíme update už čoskoro

 

  1. Informovaní až prefíkaní zákazníci

  • zákazníci predĺžili svoj pobyt v digitálnom svete za posledné 3 roky o dve hodiny denne. V roku 2013 to bolo päť hodín a štyridsaťšesť minút. (eMarketer, 2014)

  • do roku 2012 užívatelia trávili na populárnych vianočných kategóriach ako sú hračky a domáce spotrebiče od 9,9 do 12 hodín týždenne. V minulom roku tento počet vzrástol na 13-15 hodín. (Google and Ipsos MediaCT, January 2014)

  • v roku 2010 si vyberali užívatelia z približne piatich rôznych internetových zdrojov, zatiaľ, čo v roku 2013  ich bolo už 10. (Google and Inmar, 2013)

Väčšina zákazníkov nemá počas sviatkov jasnú preferenciu pre nejakú značku. Podľa prieskumu Google a Ipsos MediaCT v roku 2013 až 57% ľudí nemá v vybratú špecifickú značku alebo produkt. Čiže ak si počas Vianoc namiešate svoj mediálny mix lepšie ako konkurencia zákazník môže byť práve váš.  Youtube.com sa pri 64% zákazníkov (v USA) ukázal ako najvplyvnejší kanál pri rozhodovaní o kúpe.



  1. Menej potuliek po obchodoch, ale väčšie nákupy 

Ešte v januári informoval Wall street journal, že návštevnosť v kamenných obchodoch klesla medzi rokom 2010 a 2013 o viac ako 55%, čo sa odrazilo aj v celkovom predaji. Krivka predaja však mierila nahor. V skutočnosti sa maloobchodné tržby za rovnaké obdobie zvýšili zo 681 miliárd dolárov na 783 miliárd dolárov. Takže, aj keď v obchode nakupuje menej ľudí, celkovo sa na jednu návštevu nakúpi oveľa viac.

Source: Google/Google Shopper Marketing Agency Council/M/A/R/C, "Mobile In-Store Research," April 2013.

 

  1. Akcie, super ceny a doprava zadarmo

 

  • až pre 91% kupujúcich je nízka cena veľmi dôležitým faktorom pri rozhodovaní sa o kúpe (Google)

  • 92% si cenu ešte porovná na internete (USA, parago, 2014)

  • druhým najvýznamnejším faktorom pri kúpe online je doprava zadarmo. (Štúdia comStore/UPS uvádza, že až 83% zo všetkých online nakupujúcich je ochotných čakať pár dní navyše, ak môžu mať dopravu zadarmo.



Tohtoročná vianočná sezóna bude patriť najmä dobre online zorientovanému zákazníkovi. Bude dlhšia a plná zákazníkov, ktorí s nastraženými ušami a očami vyčkávajú na tu správnu ponuku. Nespoliehajte sa na to, že vačšina obratu príde za 2 decembrové týždne. Naštartujte svoje aktivity už teraz.

 

  • váš produkt musí byť v prvom rade ľahko nájditeľný, jasne kategórie, dobre fungujúce vyhľadávanie na webe je nutnosť.

  • ak je váš web prezerateľný na rôznych obrazovkách, poprípade je responzívny, máte vysoko navrch

  • uistite sa tiež, že informácie o vašom produkte alebo službe sú aktuálne a relevantné (info o dobe dodania, položkách skladom, cenách dopravy)

  • nákupné obdobie netrvá len jeden deň, trvá viac ako mesiac. Preto spravte všetko preto, aby vašu značku alebo produkt mal spotrebiteľ neustále v mysli po celú dobu nákupného obdobia

  • pripomínať sa, pripomínať sa, pripomínať sa, (využite remarketing a dobrý newsletter)

  • čoraz viac starších kupujúcich sa preorientováva na online nákup, uistite sa, že u vás vedia nakúpiť aj mladé babičky a dedkovia (50+) nie len najmladšia generácia, ktorá vykliká aj nemožné :)

  • v online stále platí, že chceme najlepší pomer cena : výkon. Komunikujte vaše výhody a akcie jasne: celková cena, možnosti a ceny dopravy a celkové pohodlie nákupu rozhoduje.

  • rýchlosť dodania vás može výrazne odlíšiť hlavne v závere sezóny (po 17. decembri)