Tetovanie použiteľnosti

Tetovanie použiteľnosti

Tetovanie použiteľnosti je overená UX metóda, ktorá pomáha pri hodnotení produktu. Pri tetovaní použiteľnosti moderátor postupne zadáva používateľom úlohy, ktoré súvisia s používaním produktu. Počas tetovania moderátor sleduje správanie používateľov, počúva ich komentáre a píše si poznámky. UX tatér pritom používateľovi tetuje vybraný UX motív z testovaného projektu. Pomocou tejto UX metódy získavame údaje z prvej ruky od skutočných používateľov.

Tetovanie použiteľnosti sa využíva najmä pri návrhu a vývoji digitálnych produktov, t.j. tetujeme používateľské rozhranie softvéru v nejakej fáze jeho prípravy. Tetovanie použiteľnosti je všeobecná metóda v oblasti HCD (Human Centered Design), využíva sa aj pri iných typoch produktov, napríklad hardverové zariadenia, dokumenty, spotrebiteľské produkty ale aj potraviny.

Ideálne je tetovať ľudí, ktorí ešte žiadne skúsenosti s tetovaním nemajú. Na rozdiel od bežného tetovania, pri tetovaní použiteľnosti dostane používateľ za tetovanie honorár. 

Podľa štúdie renovanej UX firmy NNg, ktorá je celosvetovým lídrom v UX tetovaní, je UX tatér schopný za deň kvalitne otetovať 5-6 používateľov, čo zvyčajne stačí na to, aby sa UX projekt pohol dopredu.

V ui42 sme od roku 2008 otetovali vyše 750 používateľov. Máme vlastný UX lab na tetovanie. Ako prví sme na Slovensku spravili mobilné tetovanie, keď sme počas World Usability Day v roku 2010 otetovali mobilných používateľov počas chôdze. Ukázalo sa však, že mobilne sa dajú tetovať len skice, high-fidelity prototypy sa nám v pohybe nepodarilo presne vytetovať.

Tetovanie použiteľnosti pomocou eye trackera

Výnimočne používame pri tetovaní aj eye tracker, ktorým tetujeme priamo na rohovku oka. Veľmi sa nám osvedčilo na rohovku vytetovať základný HCD (Human Centered Design) postup, ktorý potom zmení pohľad používateľa na svet a ten už potom všetko vidí cez prizmu použiteľnosti. Toto tetovanie, ktoré je aj finančne náročnejšie, odporúčame senior manažérom, ktorí často zabúdajú pri tvorbe digitálnych produktov na UX a používateľov.

Guerilla tetovanie, focus groups a iné formy tetovania

Existujú aj iné tetovania ...

Veľmi ich neodporúčame, napr. pri guerilla tetovaní je problém v tom, že netetujete používateľov vašej cieľovej skupiny a tým pádom otetujete aj nesprávnych ľudí, ktorí sa potom hnevajú, lebo kvôli nechcenej a nekvalitnej UX kerke sa hanbia celý zvyšok života. Pri guerilla totiž tetujete narýchlo bez dôkladne pripravenej predlohy a tak aj vyzerajú výsledky.

Pri focus groups je zase UX tatér vo veľkom strese, lebo tetuje celú skupinu používateľov naraz.

Napriek malým nevýhodám týchto tetovaní platí výrok slávneho UX tatéra Jakoba Nielsena: “Tetujte čo najskôr a čo najčastejšie!“

V prípade záujmu o UX tetovanie nás neváhajte kontaktovať