V poslednej relácii Lampáreň (20. februára 2011 - Drahý odborník) na Markíze som sa vyjadril k sťažnosti prevádzkovateľa e-shopu, ktorý nedostal od dodávateľa (nebolo to ui42) e-shop podľa očakávania. Z právneho a vecného pohľadu bol problém zrejmý - zmluva bola veľmi všeobecná. Predmetom zmluvy bolo: “Naprogramovanie kompletného internetového obchodu za použitia HTML, CSS, PHP, MySQL.” A nič viac.

Podľa mňa je to však bežná situácia, keďže prevádzkovať e-shop napadne hocikoho a odborníkov, ktorí e-shop vedia spraviť, je prekvapivo veľa.

Je to podobné, ako keby sa niekto dohodol so stavebnou firmou, že mu postaví rodinný dom z tehál, malty a betónu a strechu spravia plechovú. To celé za vopred dohodnutú cenu. Mnohým to pripadá smiešne, no v prípade webu sa s takýmto zadaním bežne stretávame v ui42 už od začiatku a neubúda ich.

V čom je problém?

Web a softvér je nová technológia a väčšina ľudí s ňou má len málo skúseností

Domy staviame tisíce rokov. “Kamenné” obchody prevádzkujeme stovky rokov. Mnohé veci sú nám jasné, máme skúsenosti generácii. V prípade webu a softvéru sme na začiatku, verím, že o 500 rokov sa na zmienenej nezhode zasmejeme, ak jej vôbec bude niekto rozumieť.

Web a softvér celkovo je abstraktný, sú to nejaké 0 a 1 a väčšina ľudí netuší, čo e-shop vyžaduje

Tým pádom si ten, čo nikdy neprogramoval (čo je takmer každý), nevie predstaviť, čo všetko práca na príprave e-shopu obnáša. Navyše príprava e-shopu objednávateľa nijako fyzicky neobmedzuje. Vysvetlím.

Ak sa vám prestane počas lyžovačky na aute fungovať zatváranie okna, namiesto lyžovačky s deťmi hľadáte najbližšieho majstra, aby to rýchlo fixol a po dovolenke namiesto do práce idete do servisu, kde necháte auto na celý deň. Po oprave dostanete do rúk pokazený diel a faktúru, ktorú bez reptania zaplatíte. Ste radi, že okno funguje ako predtým, aj keď vás to stálo niekoľko otravných hodín vybavovania (namiesto lyžovačky a práce v zamestnaní) a peniaze za opravu a možno aj taxík. Vďaka výsledku zabudnete na celú otravnú skúsenosť a vyhodené peniaze.

Ak sa pustíte do prerábky časti bytu, skúsenejší sa radšej odsťahujú k svokrovcom. Napriek tomu, že máte pripravený projekt a dobre vybranú partiu, venujete prerábke každodenne zopár hodín namiesto práce. Buď kontrolujete, riešite nečakané situácie, alebo kupujete nejaký materiál. Ste tam každý deň a je vám jasné, prečo prerábka mešká o niekoľko týždňov a stojí viac. Už vám to lezie na nervy, rovnako ako bývanie u svokrovcov. Po prerábke ste v novej kuchyni spokojní a radi zabudnete na meškanie aj vyššiu cenu.

Ak po importe nového cenníka do e-shopu sú zrazu na webe zlé ceny a poprehadzované kategórie produktov, hneď zavoláte dodávateľovi alebo mu pošlete e-mail. Zvyčajne ako reklamáciu s požiadavkou na urgentnú opravu. Nikam nemusíte chodiť, zmätok na webe vás nijako fyzicky neobmedzuje. Ak dodávateľ nereaguje, znovu ho vyzývate na rýchlu opravu. Nakoniec sú ceny aj kategórie v e-shope v poriadku, v e-maili príde vysvetlenie, že problém je vyriešený, chyba bola v  XLS, ktoré malo trochu inú štruktúru ako doteraz. Programátor XLS upravil, znovu naimportoval a dodávateľ požaduje zaplatiť 3 hodiny práce. Vám sa to zdá byť veľa, tak im to aj napíšete e-mailom, spomeniete aj neskorú reakciu, keďže to opravili až ďalší deň. Znovu, nikam nemusíte chodiť, problém je vyriešený a vás to zatiaľ okrem času stráveného napísaním 2-3 e-mailov nestálo nič viac.

Cítite ten rozdiel? Ak pre nápravu musíte niečo spraviť (odstaviť vodu a zháňať vodoinštalatéra), niekam ísť (do servisu), vidíte hmatateľný výsledok (vybúranú stenu alebo hrdzavý výfuk) aj so sprievodnými javmi (zaprášený celý byt), tak si výsledok zrejme vážite a ste radi, že je to hotové. Ak k výsledku dospejete ľahko, bez vlastného pričinenia a bez ujmy, neviete ho oceniť. Neviem to správne pomenovať, možno by mi s tým pomohli psychológovia.

Ako sa problémom vyhnúť?

V ui42 neustále omieľame, že základom dobrého webu je dobrá špecifikácia

Špecifikácia je pre web ako projekt pre stavbu. Najprv architekt navrhne v spolupráci so stavebníkom plán rodinného domu a potom sa k nemu dorobia projekty pre konkrétne profesie (elektrina, kúrenie, ...). Robo to veľmi dobre opísal v 2. bode svojho príspevku 15 základných kameňov pre úspešný web

Štandardom pre dobrú špecifikáciu medzi  webovými profesionálmi je už veľa rokov Informačná Architektúra.

Ak si necháte obchod na webe vyrobiť na mieru, okrem očakávaného prínosu by ste mali by počítať aj s rizikom, že to nebude podľa vašich predstáv a niektoré veci budú výsledkom kompromisu.

Šancu na úspech zvýšite výberom dôveryhodného dodávateľa

Hľadajte ho cez rodinu, priateľov a známych, cez Facebook. Potom s ním preberte osobne už jeho hotové weby a podrobne vašu predstavu alebo projekt, ak ho už máte.

V tom sa podľa mňa naše podnikanie nelíši od inej zákazkovej výroby na mieru.

Ak si chcete niečo len vyskúšať, na internete je k dispozícii veľa "konfekčných" e-shopov, mnohé aj zadarmo. Stačí hľadať vo vyhľadávačoch "e-shop zadarmo." Ak máte obmedzený rozpočet, vyberiete si katalógový projekt domu. Ak chcete viacej, v prípade webu rovnako hľadajte renomovanú firmu s aktuálnymi referenciami.

Aj pri výrobe webu platí: Dostanete to, čo si zaplatíte (na čo máte)!

Na záver ešte info o režisérovi príspevku v Lampárni. Je ním Mišo Veselský, ktorý pre SME natáča skvelý seriál dokumentov Nehaňte ľud môj - Relácia o slovenskom folklóre. Odtiaľ aj inšpirácia pre názov môjho príspevku.