Tendencia v používaní mobilných telefónov je jednoznačná - rastie prístup na internet cez mobily a zvyšuje sa podiel mobilov (napr. HTC alebo iPhone), nazývaných smartphone (slovenský preklad ešte neviem). Smartphone je telefón, ktorý umožňuje viac než telefonovať, má väčšiu obrazovku a majiteľ ho tak aj skutočne využíva. Údaje zo sveta z minulého roka hovoria o tom, že každý piaty predaný mobil bol smartphone. Čísla zo Slovenska sú podobné, podiel smartfónov na konci roka 2011 by mal byť 20%. Ďalšou novinkou posledného roka z podobnej kategórie s novým prístupom k využívaniu internetu sú tablety (napr. iPad).

Ako spraviť prvý krok smerom k majiteľom smartfónov a tabletov?

  1. Cesta mobilných aplikácií, vyvinutých pre konkrétne mobilné operačné systémy. Aplikáciu si používateľ stiahne na niektorom mobilnom "trhu."
  2. Cesta mobilného webu, vyvinutého tak, aby sa dal dobre používať na väčšine mobilov typu smartphone alebo na tabletoch.

Cesta mobilných aplikácii

Majiteľ smartphone:

“Už nechcem ďalšiu ikonu pre weby, ktoré navštevujem len občas. Čas, keď sme si ukladali záložky (bookmark) na weby do prehliadačov je už dávno za nami. Prečo by sme to mali robiť na mobilných telefónoch? Nepotrebujem plochu telefónu zapratať 30-40 ikonkami webových stránok. Na mobile rovnako používam Google a ani ma nenapadne, aby som hľadal niečo najprv v Google a potom separátne v Apple AppStore. Očakávam od Google, že pri hľadaní cez mobil bude preferovať vo výsledkoch weby s mobilnou verziou. Už na tom pracujú.”

Vývojár/programátor:

“Každý z nás je v princípe nadšenec nových technológií, radi sa učíme a experimentujeme s novinkami. Mobilné aplikácie sú niečo nové, je to cool. Preto aj na Slovensku nastal boom mobilných aplikácií. Navyše v prípade mobilnej aplikácie je lákavá aj ľahká možnosť, ako zarobiť - “stačí” spoplatniť aplikáciu a získať veľa klientov.”

Mobilné aplikácie sú však náročnejšie na vývoj a najmä na údržbu než weby. Doteraz nerád spomínam, keď sme pred 10 rokmi vyvýjali softvér pre Windows a kvôli chybám, ktoré sme nevedeli nasimulovať u nás, sme lietali (doslovne) za klientami. Náročnosť na vývoj pre viaceré platformy, údržbu a upgrade rapídne zvyšuju cenu softvéru.
Mobile OS
V prípade mobilných aplikácií ich musíte vyvinúť pre niekoľko rôznych operačných systémov (Android, iOS, Windows Phone 7, Symbian, RIM Blackberry). Áno, existujú platformy, ktoré zjednodušujú vývoj súčasne pre viaceré mobilné OS (dokonca na Slovensku vyvinutý Mobile Enabler od Enprovia). Jeden OS však funguje na viacerých hardvéroch a musíte to na nich aj otestovať.

A nakoniec musíte prejsť cez schvaľovací proces, aby vašu aplikáciu zaradili do “trhov” pre jednotlivé OS (App Store, Android Market, Ovi Store, Windows Phone Marketplace), čo je ďalšie úskalie, ktoré zaberie dosť času.

Cesta mobilných webov

Profesia mobilny web screenshot select boxDruhá možnosť je vyvinúť web, ktorý je navrhnutý pre nižšie rozlíšenie a rozmery obrazovky smartfóne. Používateľ na ne pristupuje štandardne cez webový prehliadač na svojom mobile. Mobilné weby nevyžadujú žiadne schvaľovanie. Fungujú len cez internet.

Pri mobilnom webe je obmedzení viacej než pri štandardnom webe a preto musí byť jeho návrh dôslednejší. Ak zabudnete na návštevníka svojho webu a jeho skutočné potreby pri práci s mobilných telefónom, a mobilnú verziu spravíte len tak, bez rozmýšľania (ako napr. pilotná verzia mobilného webu Profesie, vľavo je screenshot s veľmi vtipným select boxom), tak to radšej nerobte vôbec. Podľa mňa sú mobilné weby dobrým testom kvality webového dodávateľa alebo interného webového tímu. Prekonať obmedzenia a zároveň uspokojiť používateľa (a samozrejme zadávateľa) je tvrdý oriešok.

Ako zvyčajne, aj pre mobilné weby existuje množstvo odporúčaní, aj čo sa týka použiteľnosti mobilných webov a najnovšie aj ďalších aspektov, ako napríklad SEO mobilných webov. Je najvyšší čas sa im začať venovať.

Mobilná aplikácia alebo mobilný web? Overte u používateľa

Pri rozhodovaní v prvom rade myslite na skutočné potreby mobilného používateľa. Ukazuje sa, že mobilný web je vhodný pre nakupovanie, bankovanie, zábavu a cestovanie. Mobilné aplikácie zase pre sociálne média, hudbu a mapové služby, keďže ich chceme mať poruke všade aj bez internetu a mnohé si vyžadujú komfortnejšie ovládanie, ktoré momentálne ponúkajú len webové aplikácie.

Opýtajte sa svojich klientov na spôsob využitia smartphonu. Mobil využijem, keď rýchlo niečo potrebujem (som v meste, hľadám najbližšie hodinárstvo) alebo “zabíjam čas” (čakám u lekára a napadol mi darček pre syna). Každá potreba vyžaduje iný web/aplikáciu.

Mobily na podporu pri rozhodovaní než na samotný nákup

V obchode si na poslednú chvíľu ešte pozriem zopár recenzií na výrobok, čo mi predavač odporučil (niečo drahšie, napr. skialpové lyže alebo kosačku) a skontrolujem aj cenu, či inde na internete nie je výrazne lacnejšia (odfotím mobilom čiarový kód a vyhľadám výrobok v e-shopoch).

Neočakávam v mobilnom e-shope štandardný konverzný pomer nákupov okolo 2%, no mal by mať zmysel ako ďalší kanál na podporu predaja - ako ten darček pre syna, skúsim ho mobilom nájsť na webe a uložiť do svojho wishlistu.

Pozor! Neodhováram vás od vývoja aplikácii

Ak navrhujete z gruntu novú službu pre majiteľov mobilných telefónov, tak vám kľudne môže z analýzy vyplynúť, že potrebujete práve aplikáciu alebo kombináciu aplikácie prepojenej s webom (napr. Facebook).

Určite zvážte, či aplikácia nie spôsob ako obohatiť váš web o čerstvý obsah (používateľ odfotí, napíše komentár a uploadne cez aplikáciu na váš web, kde to uvidia aj ne-mobilní návštevníci webu)?

Pri rozhodovaní berte do úvahy aj HTML5, čo je nový štandard HTML, ktorý okrem iného umožní web obohatiť o ovládacie prvky, na ktoré sme doteraz boli zvyknutí len u ne-webových aplikácii. Očakávania HTML5 sú veľké, zatiaľ sme na začiatku.  

Mobilné weby a ui42

V ui42 sa snažíme o triezvy pohľad založený na kombinácii: potreby používateľa vs. možnosti slovenského internetového trhu vs. možnosti klienta (najmä finančné). Z tohto pohľadu je vývoj aplikácii určených len pre Slovensko, ku ktorým existuje rovnocenná alternatíva vo forme mobilného webu, zbytočným luxusom.

Stále hovorím o weboch a aplikáciach určených pre bežného používateľa, nemám na mysli B2B weby a aplikácie, kde je ľahšie obmedziť typ mobilu a finančný prínos sa ľahšie vypočíta.
Po prvých skúsenostiach v ui42 s mobilných webmi pokračujeme ďalej: testujeme mobilné rozhranie pre našu helpdesk aplikáciu Taskman a v priebehu roka pripravíme mobilné rozhranie pre náš CMS Buxus. A ako som už spomínal, najmä sa teším na prvý e-shop v mobile.

Konferencie o mobilných aplikáciach a marketingu

Ešte info o dvoch májových konferenciách, aj keď mobilné weby v ich programoch nie sú, len mobilné aplikácie a mobilný marketing, asi je to málo cool  :-(

Mobilný web Majstrovstiev sveta v hokeji

Nakoniec mobilná aktualita aj z čerstvých Majstrovstiev sveta v hokeji. Po dvoch týždňoch čakania sa mi podarilo vypátrať linku na toľko sľubovaný mobilný web pre Majstrovstvá sveta. Nech sa páči, okúste “majstrovský kúsok” www.mobiguide.mobi a dajte mi vedieť, čo si o tom myslíte. Pochybujem, že pri jeho príprave mysleli na potreby zahraničného fanúšika. Pre neho je určená mobilná aplikácia (pozrite na smartphone), ktorú propaguje na svojom webe aj IIHF, je žiaľ len pre iPhone. Kľudne to mohol byť dobrý mobilný web :-)


Poznáte užitočnejšie a lepšie mobilné weby na Slovensku? Sem s nimi, radi ich zverejníme.

P.S. Doplnok po 3 týždňoch:

  • V májovom čísle časopisu WIRED je zaujímavý článok o tom ako Google s Androidom postupne valcuje Apple s iPhonom. Zopár údajov, ak sa vám to nechce čítať celé:
    • V októbri 2010 bolo denne 300 tisíc aktivácii mobilov s Adroidom vs. 275 tisíc s iOS.
    • Počet smartphonov, na ktorých beží Android: 170 vs. 5, ktorých beží iOS (iPhone 3GS, iPhone 4, iPad, iPad 2, iPod touch)
    • V poslednom kvartáli 2010 predaj smatfónov prevýšil predaj PC a notebookov.
    • Podľa autora to pripomína súboj z 80-tych rokov medzi Apple a Microsoftom, akurát teraz Apple súperí s Google.
  • V júnovom čísle časopisu .netzopár zaujímavých vecí k webom na mobiloch:
    • Článok "Adapt web images for mobile" - snáď bude časom aj free.
    • Info o tom, že 37signals svoj vlajkový produkt Basecamp sprístupnili pre mobily nie ako aplikáciu ale ako mobilný web. Citujem: "Všetky naše produkty sú webové aplikácie, žijeme, dýchame a hovoríme HTML. HTML5 nám umožňuje spraviť použiteľnejšie mobilné weby pre väčší počet zákazníkov než mobilné aplikácie. Náš tím používa nástroje na vývoj webov, ktoré pozná. Zmeny vieme nasadiť okamžite bez čakania na schvaľovací proces v App Store. HTML5 na mobilných zariadeniach je obzvlásť zaujímavé pre každého s webovou aplikáciou."
    • Článok "How important is mobile search for you?" o náraste vyhľadávania cez smartphony. Zatiaľ výsledky vyhľadávanie cez mobilný Google search sú rovnaké, no na indexáciu už Google používa separátny robot Googlebot-Mobile, ktorý ocení XLS sitemap pre mobilné weby. Špeciálne SEO techniky pre mobilné weby zatiaľ nie sú, dôležité je, aby sa váš web zobrazil v mobile správne a návštevník našiel, čo potrebuje.