WebExpo 2023 pohľadom UX-áka

Už 16 rokov sa v stovežatej Prahe koná konferencia WebExpo. Posledné roky sa profesionáli a profesionálky v obore webového biznisu, vývoja a dizajnu stretávajú v centre Prahy, v Paláci Lucerna, kde počas dvoch dní zažijú sériu prednášok na aktuálne aj nadčasové témy. Peter Angelov vám v tomto článku prináša krátke poznámky  k niekoľkým prezentáciám, ktoré ho ako User Experience Designer-a zaujali.

WebExpo 2023 pohľadom UX-áka

WebExpo 2023 pohľadom UX-áka

Už 16 rokov sa v stovežatej Prahe koná konferencia WebExpo. Posledné roky sa profesionáli a profesionálky v obore webového biznisu, vývoja a dizajnu stretávajú v centre Prahy, v Paláci Lucerna, kde počas dvoch dní zažijú sériu prednášok na aktuálne aj nadčasové témy. Peter Angelov vám v tomto článku prináša krátke poznámky  k niekoľkým prezentáciám, ktoré ho ako User Experience Designer-a zaujali.

WebExpo 2023 pohľadom UX-áka

Caroline Jarrett: How to save money by fixing forms

Téma formulárov a ich (ne)použiteľnosti je evergreen (venovali sme sa im aj v našom blogu). Caroline Jarrett, špecialistka na formuláre a autorka knihy Surveys That Work: A Practical Guide for Designing and Running Better Surveys vo svojej prezentácii hovorí, že zle nadizajnované formuláre môžu mať dopad nielen na reputáciu ale aj na peniaze. Napríklad až 70% nákupných košíkov je opustených, pričom často práve kvôli problémom s formulármi. Hlavné dôvody: nútenie vytvoriť si používateľský účet, dlhý a komplikovaný proces, neviditeľnosť či nemožnosť vypočítať si náklady na doručenie.

Ak sa jedná o príliš dlhé formuláre, je dobré zaviesť si pravidlá

  • aby sme si od používateľov pýtali iba údaje, ktoré naozaj potrebujeme,
  • vieme prečo sa danú otázku pýtame a ako s odpoveďou budeme pracovať,
  • v pravidelných intervaloch revidovať tieto pravidlá na existujúcich formulároch (niektoré otázky časom môžu stratiť zmysel).

Každá otázka navyše nás totiž stojí peniaze. V nákladoch na implemetáciu, v prípade opustenia formuláru strata konverzie a v prípade, že si používateľ nevie rady, kontaktuje nás a to sú tiež náklady navyše.

Pre ľudí, ktorí robia UX výskum, dala Caroline zaujímavé tipy: predtým, ako používateľovi*ke bude zobrazený nejaký formulár, spýtajme sa aké otázky očakáva, že sa v ňom budú nachádzať. A neskôr, pred samotným vyplnením, spýtajme sa aké odpovede by vyplnili (skôr, než zasiahne napr. autocomplete, validácia a pod.)

Prednáška Caroline Jarrett by vystačila na samostatný článok, ak máte záujem, môžete si ju pozrieť na https://slideslive.com/39000558.

Vitaly Friedman: Designing Better Closed Captions UX

Vitaly je stálicou medzi rečníkmi na Webexpo a tento rok bol tiež moderátorom prednášok vo veľkej sále pražskej Lucerny. Mali sme tú česť privítať ho aj na konferencii MastersGate, ktorú organizovalo ui42 a voľným pokračovaním je Website Story.

Tento rok Vitaly odprezentoval až dve prednášky (jedna bola náhradou za indisponovaného rečníka). Obe zamerané na zlepšenie použiteľnosti tém, ktoré sa možno zdajú jednoduché a priamočiare, ale ako obvykle to tak nie je.

Prvá prednáška sa zamerala na titulky (closed captions). Tie mnohí vnímame len ako nástroj, ktorým sa prekladá obsah filmov či seriálov do iného jazyka. Dôvodov, pre ktoré si ľudia zapínajú titulky, je však omnoho viac a mnohokrát sú titulky nástrojom "accessibility" než "internationalization". Podľa prieskumu v USA majú titulky zapnuté ľudia z generácie Z až 70% času a polovica populácie ich má zapnuté stále.

Keď hovoríme o prístupnosti (accessibility), mnohí si predstavia, že sa týka iba cieľovej skupiny ľudí s telesným postihnutím. Nie je to však pravda. Disability (postihnutie, ale doslovne ne-schopnosť) je často o tom, že nemôžeme používať naše zmysly k interakcii (s človekom či s počítačom) a potrebujeme pomoc.

Navyše, takáto ne-schopnosť môže byť trvalá, dočasná, alebo situačná. Príklad: ak nepočujeme zvuk vo videu, môže to byť spôsobené trvalým sluchovým postihnutím, dočasnou infekciou ucha, alebo situáciou, v ktorej sa nachádzame, napríklad hlučné prostredie (alebo naopak veľmi tiché, v ktorom nechceme ostatných rušiť).

Vitaly ďalej rozobral rôzne aspekty implementácie a možností nastavovania titulkov k videu, s mnohými odporúčaniami pre zlepšenie. Jeho prezentáciu si môžete pozrieť na https://slideslive.com/39000627. 

 

Vitaly Friedman: Designing Better Authentication UX

 

Vo svojej druhej prednáške tohto ročníku Webexpo si Vitaly posvietil na UX autentifikácie v digitálnom prostredí. Použiteľnosť a bezpečnosť zvádzajú spolu krutý boj, to isto pozná každý/á UX designer/ka z firiem (korporátov), ktoré majú oddelenie pre bezpečnosť. No ako je spomenuté v prednáške, ak nejaký produkt nie je použiteľný, stane sa aj menej bezpečným. Napríklad vtedy, keď ste nutení si často meniť heslo a začnete si ho písať na lístoček prilepený na monitor svojho počítača.

S bezpečnosťou často prichádza aj metóda Captcha, kedy sa snažíme zamedziť prístupu robotov do aplikácií - a tu prichádza fun fact: umelá inteligencia dokáže prečíťať text z obrázku s presnosťou 99,8%, zatiaľčo človek iba s 33%. Znie to použiteľne?

A čo bezpečnostné otázky? Vedeli ste, že veľa ľudí používa jednu univerzálnu odpoveď na všetky tieto otázky, aby sa predišlo možnosti uhádnutia odpovede. Je to krásny príklad techniky, ktorá nie je použiteľna, evidentne ani nie je veľmi bezpečná, no napriek tomu ju tak veľa systémov stále používa ako jednu z úrovní ochrany.

V ďalších častiach sa Vitaly zameral aj na fungovanie viac-faktorového prihlasovania či nezmyselné pravidlá pre tvorbu hesiel. Celá prednáška je veľmi zaujímavá a odporúčam pozrieť si ju: https://slideslive.com/39000625

 

Romana Trusinová, Michal Pour: Product & Research as partners in crime

Romana a Michal sú reseaercherka a product manager vo firme Heureka, ktorú určite netreba predstavovať. Dostali však úlohu: nech Heureka nie je iba cenový porovnávač, ale hlavne nákupný poradca.

Vo svojej prednáške nám povedali ako zapojením produktového manažmentu či developerov, a vďaka demokratizácii celého výskumu, sa im podarilo zlepšiť ich produkt. 

Poučenie: UX ľudia by nemali fungovať oddelene od zvyšku firmy, ale práve naopak - zapájať ich do výskumu.

 

Daniel Valčík: Streaming app UX and the challenge of designing for Africa

Viete prečo v niektorých afrických domácnostiach nájdete televízor priemernej veľkosti ale k tomu obrovskú reproduktorovú zostavu?

Ak by sme navrhovali video platformu určenú pre Afriku z pohodlia kancelárie či obývačky v strednej Európe, bez poznania miestnych ľudí a ich podmienok by to nešlo. Daniel, ktorý vedie dizajn tím platformy Showmax, nám priblížil niektoré nuansy používateľov streamovacích služieb v Afrike. Odpoveďou na úvodnú otázku o veľkých reproduktoroch je fakt, že v mnohých oblastiach sú časté výpadky v dodávke elektriny. V takých prípadoch si niektorí ľudia naštartujú domáce generátory, ktoré sú ale dosť hlučné - a tak ich treba "prekričať".

S výpadkom prúdu UX veľmi nepomôže (na hlučný generátor možno pomôžu titulky, viď prednášku Vitalyho Friedmana vyššie). Ale iné problémy sa vyriešiť dajú. Napríklad slabšie pokrytie signálom a vysoká cena dát, ktoré znamenajú, že ľudia si chcú manažovať kedy a v akej kvalite si stiahnu video obsah do svojho zariadenia, tak, aby to nezruinovalo rozpočet.

Alebo menšia dostupnosť platieb kartou, ktorú riešia partnerstvom s miestnymi službami, kde si ľudia "nabíjajú" kredit hotovosťou, a týmto kreditom potom môžu platiť napríklad za sledovanie video obsahu na internete.

Kontext a ľudia, pre ktorých dizajnujeme služby, sú nesmierne dôležité. Myslime na to, keď si najbližšie pustíme 4K video kedy sa nám len zachce a nebude nás to stáť žiadne plánovanie ani peniaze navyše.

Na záver

Zaujímavých prezentácií bolo samozrejme oveľa viac a všetky sú dostupné na platforme SlidesLive

Nebol by som UX-ák, ak by som nezhodnotil aj stránku "použiteľnosti" a používateľského zážitku z konferencie.

  • Hlavný dojem, ktorý sa opakuje každým rokom, je že informačná nálož je veľká, program je naplánovaný s relatívne krátkymi prestávkami, takže ten, kto chce toho veľa stihnúť, sa celý deň nezastaví.
  • Tento rok sa WebExpo konalo relatívne skoro a počasie bolo dosť chladné, čo bolo cítiť aj v niektorých priestoroch Lucerny. Človek by nečakal, že bude aj v interiéri vďačný za kabát. 
  • Rozhodne treba oceniť použiteľnosť konferenčnej visačky. Znie to ako malichernosť, ale vidno, že organizátori venujú pozornosť aj detailom. Napríklad tomu, že meno je umiestnené na oboch stranách, takže je jedno ako sa vám váš badge otočí, stále bude vidno kto ste. A heslo na wifi je tam vytlačené tiež, ale hore nohami - presne v polohe, akú potrebujete, ak sa na svoju visačku pozriete zhora (keďže ju máte na krku) a nie spredu. 

Som rád, že som sa aj tento rok mohol zúčastniť a ďakujem svojmu uičku za podporu. Vidíme sa v Prahe o rok (?)

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Prečítajte si tiež

Ďakujeme za odber!
Čoskoro dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrovaný
Email už máme v databáze, skontrolujte si schránku alebo použite iný mail
Ups! Tento email je nesprávny
Email nemá správny formát
Ups! Neznáma chyba
Prosím, skúste to neskôr

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.