Viete, ako merať konverziu a čo je to konverzný pomer?

Konverzia je kľúčový pojem pri sledovaní a vyhodnocovaní dát v e-shope alebo na webe. Nie ste si celkom istí, čo to vlastne konverzia a s ňou súvisiaci konverzný pomer je, prípadne ako konverzie vôbec merať? 

Viete, ako merať konverziu a čo je to konverzný pomer?

Viete, ako merať konverziu a čo je to konverzný pomer?

Konverzia je kľúčový pojem pri sledovaní a vyhodnocovaní dát v e-shope alebo na webe. Nie ste si celkom istí, čo to vlastne konverzia a s ňou súvisiaci konverzný pomer je, prípadne ako konverzie vôbec merať? 

Viete, ako merať konverziu a čo je to konverzný pomer?

Čo je to konverzia?

Konverzia v marketingu je cieľ, ktorý z pohľadu e-commerce sledujeme. Iným slovom, je to určitá akcia, ktorú návštevník na webstránke alebo v aplikácii vykoná. Príkladom konverzie pre e-shop je väčšinou objednávka, pre obsahový web napríklad kliknutie na tlačidlo odoberať newsletter. Podľa toho, na čo sa presne chceme z pohľadu sledovaných cieľov zamerať, rozlišujeme niekoľko druhov konverzií.

Druhy konverzií

Najčastejšie typy konverzií (akcií), ktoré návštevník na webe môže vykonať sú napríklad:

  • objednávka produktu,
  • objednávka služby,
  • prihlásenie sa na odber noviniek/newsletter-a,
  • prevzatie (stiahnutie) bonusového obsahu – napríklad e-book,
  • vyplnenie kontaktného formulára,
  • prihlásenie sa na notifikácie (v mobilnej aplikácii),
  • prihlásenie sa na online kurz alebo službu pomocou formulára,
  • prevzatie a spustenie free/trial verzie programu,
  • kliknutie na call-to-action prvok na niektorej z podstránok,
  • stiahnutie aplikácie,
  • kliknutie na hyperlinkový odkaz,
  • prechod z bezplatného konta na platené používateľské konto.

K dosiahnutiu konverzie často vedú aj menšie kroky – takzvané mikrokonverzie. Ide o kroky (akcie), ktoré používateľ vykoná pred samotnou konverziou. Ak je napríklad hlavným cieľom predaj bicykla, mikrokonverziou môže byť preklik z recenzie, ktorú si používateľ prečítal na sociálnej sieti. O tom, ako ich merať a vyhodnocovať vo svoj prospech, si môžete prečítať v článku v našom blogu.

Čo je to konverzný pomer?

Konverzný pomer je metrika, ktorá vyjadruje percento všetkých používateľov webu, ktorí konverziu dosiahnu. Na jeho výpočet sa používa jednoduchý vzorec:

konverzný pomer = počet používateľov, ktorí konverziu vykonali / počet všetkých návštevníkov webu * 100

Tak napríklad, ak má e-shop s topánkami 1000 návštevníkov a z toho si traja reálne aj produkty objednajú, konverzný pomer je 0,3.

Cieľom každého e-shopu alebo webu je dosiahnuť čo najvyšší konverzný pomer. Je to hlavný ukazovateľ toho, že je projekt úspešný a plní svoje hlavné ciele.

Ako merať konverzie?

Meranie konverzií môže prebiehať pomocou niekoľkých nástrojov. Pri ich výbere je dôležité hľadieť na konkrétny typ kampane alebo samotného projektu a vybrať si spôsob merania, ktorý poskytuje čo najpresnejšie údaje. 

Rôzne analytické nástroje totiž používajú odlišné atribučné modely, prípadne sa môže stať, že používateľ dokončí konverziu na inom zariadení a preruší sa tak sledovaná cesta. Rovnako je to v prípade neprepojených účtov jednotlivých nástrojov, cookies, ktoré používateľ nepovolí a napríklad aj objednávok s omnoho dlhším rámcom, než sledujú analytické nástroje. Ktoré sú to?

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Facebook Pixel
  • iné platené nástroje a aplikácie na meranie konverzií, prípadne ich pluginy

Ako zvýšiť konverzný pomer?

Možností, ako dosiahnuť viac konverzií, je niekoľko. V podstate ide o hlavný cieľ každého e-commerce projektu. Možno ho zvýšiť v prvom rade platenými kampaňami alebo optimalizáciou webu, aby vôbec návšetvník na jeho stránky prišiel a v druhom kroku úpravou obsahu na stránkach. Aké konkrétne chyby alebo problémy môžu na webe byť, odhaľuje UX testovanie. Na základe jeho výsledkov dokážu UX dizajnéri navrhnúť zlepšenia, ktoré priamo vedú k lepšej používateľskej skúsenosti s webom a zákonite aj zvyšujú počet konverzií. Príkladmi, ktoré prinášajú reálne zvýšenie konverzného pomer sú: 

  • CTA – call to action prvky/buttony 
  • prehľadné a stručné formuláre
  • recenzie zákazníkov a spokojných používateľov
  • A/B testovanie alebo iný z nástrojov, ktorý pomáha zlepšiť použiteľnosť webstránky
  • unikátny, relevantný a zaujímavý obsah
  • rýchlosť webu 
  • remarketing
  • responzívny dizajn
  • optimalizované stránky
  • automatizované odporúčania

UIČKOVSKÝ TIP: Viac o tom, čo sú automatizované odporúčania na báze umelej inteligencie a ako zvyšujú konverzný pomere na webe, sme písali v článku Automatizované odporúčania pre e-shopy. Prečo ich potrebujete?

Konverzia je v online marketingu dôležitá metrika, ktorá pomocou konverzného pomeru vyčísľuje úspešnosť e-shopu alebo webstránky. Radi by ste zvýšili konverzný pomer na tom vašej? Ozvite sa nám, v one – stop shop agentúre ui42 robíme všetko, vďaka čomu môžete dosiahnuť vyššie čísla.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.