Doba je aktuálne naozaj veľmi náročná. Každý z nás situáciu iste pozorne sleduje a vyhodnocuje.
My za ui42 by sme Vás radi ubezpečili, že fungujeme v rámci danej situácie takmer bez zmeny. Vzdialené prístupy, telefonáty, maily, videokonferencie, home offices atď. sú niečo, do čoho sme naskočili úplne prirodzene a v podstate okamžite bez toho, aby to malo vplyv na našu prácu. uičko nie je len o online-ových projektoch, ale hlavne o ľuďoch, ktorým záleží na spokojnosti klientov.
Neuveríte, ale túto filozofiu razíme už rovných 23 rokov. Áno, dnes 17. 3. 2020, má uičko svoje narodeniny.
Spolu s našimi zakladateľmi a konateľmi, Martinom Krupom a Róbertom Mrázom, sme sa pozreli na minulosť ui42, ale aj to, čo stálo v pozadí vyvíjajúcej sa webovej agentúry na výročie jej vzniku.
Čo bol prvý impulz k založeniu ui42?
Maťo: Tak tento príbeh je už viackrát spomenutý. Boli sme traja chalani na Ústave informatiky na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK, ktorí spolu sedeli v kabinete 42. Okrem toho, že sme prednášali a viedli cvičenia na tejto fakulte, tak sme aj programovali na zákazku pre firmy, lokalizovali sme softvér a robili sme rôzne výskumné projekty. Nakoľko sa ťažko sedí na viacerých stoličkách naraz, dostali sme radu od vtedajšieho dekana fakulty, aby sme sa pustili do podnikania. Rozhodli sme sa túto radu počúvnuť. Postupne sme prestali učiť a vrhli sa do toho po hlave. Hneď na začiatku sme sa však dohodli, že sa ideme pustiť do internetových a webových vecí. Web bol vtedy ešte v plienkach, rozširovať sa začal až okolo roku 1994. To bola naša profilácia. Tomuto sme sa chceli venovať.
V tom období ste mali veľa konkurencie?
Maťo: Nebola. Na Slovensku bola jedna max. dve firmy. Vtedy sa programovali samostatné aplikácie. Treba si uvedomiť, že v tej dobe nebol prístup na internet úplne bežný. Neboli mobily, wifi, nebolo bežné mať platobnú kartu. Internet v tej dobe bol sám osebe tak trochu rarita.
Robo: Dokonca keď sme vypustili do sveta náš webový CMS BUXUS, ktorý fungoval cez webové rozhranie, tak úplne bežnou požiadavkou bolo, či nemáme aj PC aplikáciu nášho CMS, aby ľudia mohli menežovať svoj web aj bez prístupu na Internet!? A nás hrýzli reálne pochybnosti, či by sme ju nemali vytvoriť. Našťastie sme ju ani nezačali vytvárať a vývoj ukázal, že to bola správna voľba.
Vo svojich začiatkoch ste pri svojom logu používali kozmonauta. Čo mal znázorňovať?
Maťo: Takpovediac bola to stručná charakteristika nášho podnikateľského prístupu. Vždy sme zastávali názor, že veci by mali robiť profíci. Preto sme od začiatku spolupracovali s vyštudovanými grafickými dizajnérmi, medzi ktorými bol aj napríklad Martin Šútovec. On nám v začiatkoch pomáhal s grafickými stránkami našich projektov a vytvoril nám aj logo, ktoré používame dodnes. Ten kozmonaut vznikol ako jeho nápad, ktorým nás v podstate vystihol, pretože my sme tí, čo sa snažia byť pioniermi v mnohých veciach. 23 rokov je síce dosť, ale my sa stále snažíme ísť viac a viac vpred.
Keď ste začínali, myslel si si, že to dotiahnete až na 23 rokov?
Maťo: Nie, rozhodne nie. Toto nikto nečaká. Keby si sa ma opýtala vtedy, tak by som ti povedal, že tomu dávam tak 5, maximálne 10 rokov. Ale aby som pravdu povedal, vôbec sme sa nad tým nezamýšľali a o to viac ma toto číslo teší.
Robo: Vtedajšie rozmýšľanie nebolo o tom, na koľko rokov firmu rozbiehame. Proste sme sa do toho pustili s tým, že chceme robiť niečo, na čo vieme mať reálny vplyv a čo nám dáva zmysel. A to keď budeme robiť zle, alebo budeme mať smolu, môže zakapať (hocikedy), alebo keď to budeme robiť dobre a budeme lucky, môže dlho pokračovať a prežiť aj nás :-)
Čo vidíš ako vaše najväčšie míľniky?
Maťo: Míľniky. Keď sa na to pozrieme z hľadiska rokov, tak je to jednoznačne rok 1997, kedy sme vytvorili náš úvodný “biznis plán.” Vtedy sme aj začali s naším úplne prvým projektom ako ui42, a to www.yeti.sk. V tom istom roku sme aj začali s projektom profesia.sk, ktorého výsledky môžeme vidieť dodnes.
V roku 1999 sme si kvôli stretnutiam s firmou WorldCom zriadili prvé kancelárie. WorldCom bol vtedy jeden z najväčších poskytovateľov internetu v USA. Po úspešnom pilotnom projekte sme pre nich niekoľko rokov rozvíjali intranet pre obchodníkov. Aj z hľadiska mnohých iných projektov, napríklad vytvorenie CMS BUXUS, bol rok 1999 pre nás veľmi kľúčový.
Ďalším prelomovým rokom bol pre nás rok 2008, kedy sme na Slovensko priniesli UX, vtedy ešte Usability, ktorému sa venujeme dodnes. K dnešnému dňu máme za sebou viac ako 80 UX testovaní za viac ako 120 testovacích dní a naším UX Labom prešlo viac ako 700 respondentov.
Čo vnímaš ako najväčší úspech ui42?
Maťo: Jednoznačne to, že vždy, keď prídem do našich kancelárií, prípadne v situácii, akú máme teraz, keď sa stretávame online, tak stretnem partiu skvelých ľudí. Je to niečo, čo je u nás stabilné a to ma veľmi teší.
Robo: Že sa zväčša :-) teším do práce a baví ma to, čo robím a čo robia ľudia okolo mňa a že to navyše dáva aj biznis zmysel = generuje to zisk.
Za toľké roky si ui42 muselo určite prejsť aj problémami a ťažkostiami.
Robo: Samozrejme že si ui42 prešlo aj neľahkými obdobiami.
Prvé naše ťažké obdobie bolo spojené so spľasnutím dot.com bubliny v roku 2002, keď bola veľká časť našej práce naviazaná na toho času druhú najväčšiu telekomunikačnú spoločnosť v USA - WorldCom. WorldCom skrachoval a zo dňa na deň nielenže prestali byť našim klientom, ale nám ostali dlžní celkom dosť peňazí za prácu, ktorú sme pre nich urobili.
Ustáli sme to a jedným z nepriamych side efektov bolo osamostatnenie dovtedy našej internej služby profesia.sk. Avšak tiež nám to dalo poučenie nenaväzovať sa iba na jedného klienta a donútilo nás rozbehnúť výrobu webov ako ziskový biznis. Komplikované obdobie zabolelo, ale v konečnom dôsledku nás to nakoplo k ďalšiemu rozvoju.
Druhá naša ťažká etapa bola spojená s finančnou krízou 2008/2009, na základe ktorej sa viacero našich väčších klientov, ktorým sme robili vývoj webov, dostalo do problémov a postupne prestali byť našimi klientmi. V danom období sme začali masívnejšie riešiť UX a začali sme s prvými lastovičkami v online marketingu, pričom sme nezanevreli ani na programovanie webov a nášho CMS BUXUS. Toto postavenie sa na nohy nás tiež veľmi posilnilo a zastabilizovalo, aj keď sme si pri tom užili nemálo turbulencií a slepých ciest.
Pri každej z kríz sme niečo stratili, ale aj nás to niekam posunulo a dalo nám to neoceniteľné skúsenosti.
Ako ste sa dostali práve k tomuto zameraniu, ktoré teraz uičko má?
Maťo: Doniesli veľa nových technológií na Slovensko. Keď sme ešte na začiatku vyrábali tie stránky, bolo cítiť, že by si ich chceli klienti editovať sami, pretože aj tie najmenšie zmeny sme museli robiť jedine my, alebo nejaký špeciálne vyškolený zamestnanec. Zistili sme, že vo svete fungujú takzvané publishing systémy. Tie však boli veľmi drahé. Tak sme sa rozhodli, že skúsime niečo vyrobiť, ale spravíme to inak. Spravíme ľuďom online systém na publikovanie webových stránok s jednoduchým používateľským rozhraním na editáciu. Robo Mráz pripravil databázovú štruktúru a potom sme presvedčili jedného nášho kamaráta, aby nám to prišiel naprogramovať. Začali sme používať pojem “redakčný systém” a nakoniec sa to na Slovensku na roky udomácnilo. Nakoniec z tohto celého vznikol dnes už známy BUXUS.
Čo sa týka UX, v tej dobe sa to volalo len usability, sme boli reálne prví, kto to priniesol na Slovensko. Testovanie použiteľnosti webov, mobilné testovanie, to všetko sme robili prví. Vo svete sa to už robilo a nám to prišlo ako dôležitá súčasť našej práce.
Ďalšou našou aktivitou, s ktorou sme prišli medzi prvými, bol práve výkonnostný online marketing. Tento projekt sa nakoniec, tak ako predtým Profesia, oddelil od ui42 a vznikla z neho samostatná životaschopná firma ui42 digital. Pritom v online marketingu už pracovalo veľa firiem, ale až my sme sa začali venovať naozaj len tomu výkonnostnému.
Robo: K nášmu zameraniu sme sa dostali, resp. stále sa k nemu dostávame, lebo naše zameranie nie je nemenná statická vec, tak, že máme radi technológie a ich previazanie na reálny svet a dávame voľnosť svojej intuícii a radi skúšame, ktorá technológia vie mať význam a prežiť v reálnom svete.
Nie všetko, čo sme vyskúšali aj prežilo a aj keď pri pohľade do minulosti vidno cestu úspešných rozhodnutí, tak v danej dobe pohľad do budúcnosti nebol taký jasný a prešli sme aj po slepých cestičkách, ktoré teraz už spätne nevidno.
Čo by si chcel pre ui42 do budúcna?
Maťo: Chcel by som, aby tam boli stále takýto skvelí ľudia, akých máme teraz, s ktorými sa stále vieme prispôsobiť novým situáciám. Môžeme to vidieť aj dnes. Všetci vieme, čo sa aktuálne deje a my stále pokračujeme v našej práci a stále tu sme pre našich klientov. Našu prácu vieme robiť online a práve preto vieme mnohým firmám, nakoľko sme B2B, pomôcť prekonať túto ťažkú situáciu.
Robo: Tak ako Maťo, aby to bola skupina ľudí s rovnakou krvnou skupinou, v ktorej je namiešaná profesionalita, tímový duch, orientácia na výsledok, ľudský férový prístup a snaha o spríjemňovanie práce a života. Navyše by som bol rád, aby aj väčšina našich klientov čo najviac ladila do tohto nastavenia, pretože v konečnom dôsledku naša práca je dosť aj o spolupráci s ľuďmi "u klienta", ale v podstate reálne tímy sú pomiešané.