Byť študentom na vysokej škole nie je ľahké. Veľa z nás si tým prešlo. Ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, aké je byť práve tým prednášajúcim, ktorý stojí pred študentami a snaží sa im posunúť čo najviac svojich vedomostí? Martin Krupa a Róbert Mráz, spoluzakladatelia webovej agentúry ui42, sa presne tejto úlohy zhostili a už niekoľko rokov učia na bratislavskom MatFyze a FIITke.
A tak to všetko začalo…
Robo sa dostal k učeniu prirodzenou cestou, čo v skrate znamená, že po škole pokračoval vo svojej akademickej kariére na MatFyze. V tej dobe sa vo svojich prednáškach venoval hlavne programovaniu a umelej inteligencii.
Ako plynul čas, na Ústave informatiky v kancelárii číslo 42 sa stretli Robo, Martin a Dalibor Jakuš. Ako sami hovoria, akademická pôda nedokázala splniť ich ambície a sny, skrátka boli “chalanmi, čo chceli niečo iné”. Vzdali sa svojich rolí v Ústave, opustili posluchárne a založili spoločne ui42. Vytvoriť a viesť na Slovensku fungujúcu firmu nie je žiadna brnkačka. Prax prináša skúsenosti, ktoré sa v škole neučia.
Čas vrátiť sa pred študentov
Matematicko-fyzikálna fakulta UK v Bratislave (alebo klasicky MatFyz) je dodnes veľmi teoretická škola. Bol čas na zmenu. Zhruba pred 10 rokmi preto zástupcovia z MatFyzu oslovili Roba s Martinom, aby sa vrátili a pomohli nasmerovať fakultu tým správnym smerom. Martin s Robom, obohatení o nové informácie z praxe, nezaváhali a vrátili sa na svoju alma mater, kde svoje skúsenosti z praxe vniesli do prednášok, ktoré dodnes nájdete na MatFyze pod názvom: Pokročilé webové aplikácie. Čo ich k tomu viedlo? Pocit, že je čas niečo vrátiť škole, na ktorej vyrástli. Martin sa vďaka svojej komunikatívnosti postupne dostal aj na bratislavskú FIIT-ku, kde ho aj dnes nájdete precvičovať predmet Interakcia človeka s počítačom (human computer interaction).
Začiatky sú vždy ťažké
Pripravovať na prednášky sa nemusia len študenti, ale aj prednášajúci. No niekde treba začať. Prvá vec je pripraviť si, čo bude človek rozprávať, musí vedieť, čo chce svojím poslucháčom povedať a druhá vec je naozaj sa pred tých študentov postaviť. Nemyslite si však, že tu to všetko končí. Treba dať pozor na to, aby človek nespadol do rutiny. Keď danú tému (napr. ecommerce) prezentuje po x-týkrát, pravidelne ju treba aktualizovať. Aby prednášky boli čo najzáživnejšie, Robo s Martinom si na niektoré témy pozývajú ľudí z praxe, ako je napríklad Šimon Zámečník, čo má veľkú obľubu práve u študentov.
Že to nie je ľahké? Nie je. Ale prečo robiť veci len preto, že sú ľahké? Nebudete predsa prekladať papier zo stola na stôl len preto, že je to ľahké. Človek keď má chuť niečo robiť, tak to robí. V tom, že je to náročné, tkvie to potešenie a je to výzva niečo dokázať.
Študent a učiteľ
Martin s Robom nie sú povahovo práve autoritatívne typy, preto im vyhovuje, že ich predmet je výberový a nepatrí medzi “školské sitá”. Svoj vzťah k študentom sa snažia mať priateľský a byť im živým príkladom toho, čo sa dá dosiahnuť a kam sa dá dostať. Ako sami tvrdia, nechcú byť policajtami, ktorý riadia všetko. Musia však svojich študentov aj hodnotiť. Neporovnávajú ich navzájom v štýle horší a lepší, nastavujú im zrkadlo ich snahy a tým ich motivujú k lepším výsledkom. Nestavajú sa do pozície vševediacich. Každý študent môže do problematiky priniesť aj svoj názor a iný pohľad na vec. To je spôsob, ako žiak núti učiteľa pozrieť sa na vec z tej druhej strany.
Martin s Robom nie sú len prednášajúcimi. Stali sa tiež školiteľmi pre bakalárske práce. V hlave nosia veľa zaujímavých nápadov a keď sa ich nejaký študent správne chytí, vzniká z toho často výborný dlhoročný projekt. Medzi najúspešnejšie patria napríklad vizualizácia rozpočtu samospráv, odporúčanie produktov cez Machine learning, alebo sledovanie zreničky v stresových situáciách. Pri tomto projekte merali dilatáciu zreničky pomocou eye tracker a snažili sa zistiť, či konkrétny človek prežíva v danej chvíli stres.
Jedným z najaktuálnejších projektov (stále bežiacim) je projekt Chatbota pre e-shopy. Chatbot je výsledkom jednej z mnohých bakalárskych prác. Nakoľko ide o veľmi zaujímavú tému, dostali ju hneď štyria študenti, no len jeden ju dotiahol takmer do úspešného konca. Momentálne to už nie je ani bakalárska práca, je to plnohodnotný projekt, na ktorom daný študent dodnes pracuje za aktívnej podpory od Martina a Roba. Chatbot je v tejto chvíli testovaný tromi klientami ui42 a už čoskoro budeme mať z tohto testovania výsledky, na ktoré nedočkavo čakáme.
Čo sa stalo so študentmi?
Potom, čo doštudujú vysokú školu, nakoniec mnohí skončia v uplne inom odvetví, než čakali. Robo s Martinom dodnes mnoho svojích študentov stretávajú, avšak nie za školskými lavicami, ale ako rovnocenných partnerov v businesse. Mnohí z ich študentov sa stali úspešnými businessmanmi v obore a udržiavajú kamarátsko-partnerské vzťahy so svojimi učiteľmi.
Druhú skupinu tvoria študenti, ktorý sa priamo dostali do spoločnosti ui42 a dnes sú špičkou vo svojom odbore.
Prečo to všetko?
Martin aj Robo sa vyjadrili jednohlasne. “Baví nás to”. Obaja majú pocit, že svojim študentom aj po rokoch stále majú čo dať a budú to robiť, pokiaľ budú cítiť, že to má zmysel. Každý rok pred začatím semestra si spolu sadnú a rozmýšľajú, či pokračovať alebo nie. Predsa len je to časovo náročné a pokiaľ to nemá odozvu adekvátnu k vynaloženému úsiliu, nastáva otázka, či to stojí ešte za to.
Oboch však nabíja energiou kontakt s mladými, ktorí majú iný názor na veci a dokážu do problematiky vniesť nový pohľad. Každý rok sa teda navzájom namotivujú a opäť sa postavia do posluchárne.
Martin Krupa Martin sa venuje UX najmä v oblasti e-commerce. Napísal knihu E-shop od nápadu po úspech. Založil ui42 v roku 1997 spolu s dvomi kamarátmi na Matfyze. Odvtedy pomáha kolegom v ui42, aby sme boli stále lídrom vo webových technológiách a online podnikaní na Slovensku. Rozbehli sme pracovný portál Profesia.sk, redakčný systém BUXUS, e-commerce konferencia MastersGate. Martin získal titul Mgr. na MFF UK, odbor Teoretická kybernetika, matematická informatika a teória systémov v roku 1993. Absolvoval študijný pobyt na Sheffield Hallam University, kde študoval paralelné programovanie. Internetu a webom sa venuje profesionálne od roku 1996. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX). Propaguje UX na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy. Od roku 2011 organizuje World usability day Slovensko na Slovensku. Je spoluzakladateľom Slovenskej user experience asociácie (SUXA). Prednáša a vedie bakalárske práce na FIIT STU a FMFI UK v oblastiach UX a e-commerce. |
ROBERT MRÁZ Robert je technický a eCommerce riaditeľ, ako aj spolumajiteľ spoločnosti ui42. Internetovým technológiám sa venuje od prvej polovice deväťdesiatych rokov. Je architektom ekosystému firiem ui42. Technický architekt aplikácie pre manažment ľudí, procesov a firiem Takman. V posledných rokoch, okrem technologických aspektov vývoja a prevádzky webov a Content Management Systému Buxus, sa zaoberá aj e-commerce rozvojom pre klientov. Okrem hlavnej pracovnej činnosti sa venuje aj vzdelávaniu študentov na FMFI UK spoluorganizovaním seminára Návrh, vývoj a prevádzka komplexných web aplikácií. |