Ako prebieha UX testovanie?

Pri vývoji produktu alebo služby je dôležité počúvať hlas zákazníka. UX testovanie vám pomôže pochopiť, ako používatelia interagujú s vašim produktom alebo službou a identifikovať problémy s použiteľnosťou, ktoré môžu brániť úspešnému používaniu. Ako však také UX testovanie prebieha?

Ako prebieha UX testovanie?

Ako prebieha UX testovanie?

Pri vývoji produktu alebo služby je dôležité počúvať hlas zákazníka. UX testovanie vám pomôže pochopiť, ako používatelia interagujú s vašim produktom alebo službou a identifikovať problémy s použiteľnosťou, ktoré môžu brániť úspešnému používaniu. Ako však také UX testovanie prebieha?

Ako prebieha UX testovanie?

AKTUALIZOVANÉ: Blogový článok sme pôvodne publikovali 26.02.2020 a aktualizovali 03.01.2024. 

Čo je to UX testovanie?

UX testovanie je proces testovania použiteľnosti webu pod vedením odborníkov (agentúry) za prítomnosti klienta. Sleduje používateľa pri práci s webom/eshopom za účelom zistiť, čo zákazníkom pomáha. A naopak čo im pri plnení úloh testovania prekáža. UX testovanie prebieha v tzv. UX laboratóriu.

Podľa našich dlhoročných skúseností je UX testovanie zážitkom, ktorý zmení váš prístup k ďalšiemu vývoju produktov.

Vďaka dobre miereným radám z oblasti UX firmy ui42 sme schopní stále vylepšovať naše online služby. UX testovania a konzultácie prispievajú k tomu, aby bol náš produkt ľahko použiteľný pre našich zákazníkov. Nie len partnerský prístup, ale aj vysoký stupeň profesionality a odbornosti v danej problematike prispeli k absolútnej spokojnosti a preto ui42 odporúčame všetkými desiatimi.

Tomáš Sakáč, 4ka

Čo je to UX laboratórium?

UX laboratórium, alebo skrátene UX lab je priestor, ktorý sa skladá z dvoch samostatných miestností oddelených nepriehľadným sklom a prebieha v ňom testovanie webu. Základným pravidlom je udržiavať v priestore, v ktorom sa testovanie vykonáva, pokoj. A teda neprichádza k narúšaniu kvality testovania. V pozorovacej miestnosti odporúčame sústrediť čo najviac ľudí z tímu klienta. Prečo? Je to skutočne výnimočná situácia, kedy máte možnosť naživo sledovať užívateľské správanie vášho webu/eshopu.

Ako prebieha UX testovanie?

Vopred sa spolu s klientom pripraví zoznam vhodne zvolených otázok. Tie postupne moderátor (odborník z agentúry) kladie respondentovi (potenciálny zákazník). Kladenie otázok prebieha bez akéhokoľvek nabádania k správnej odpovedi, či ovplyvňovania danej odpovedi.

Počas testovania sa pri moderátorovi vystrieda minimálne 5 účastníkov s tým istým zadaním. Celý tento proces sleduje tzv. pozorovateľ (ďalší odborník z agentúry) za nepriehľadným sklom v inej miestnosti. Pozorovateľ zapisuje všetky podstatné informácie z odpovedí respondenta. V ideálnom prípade sedí pri pozorovateľovi aj klient, ktorý má možnosť celé testovanie pozorovať spolu s agentúrou.

UX testovanie je nahrávané na video a audio záznam, a teda klient sa vie kedykoľvek k nahrávkam vrátiť. Po samotnom testovaní v UX labe sa spracujú výsledky. Tie agentúra vyhodnotí a spolu s odporúčaniami odprezentuje klientovi. Výsledky a odporúčania budú tým účinnejšie, čím skôr ich zapracujete.

Regrutácia participantov - alebo kto tie weby vlastne testuje?

Môže sa zdať, že testovať môže každý, napríklad náhodní či skôr ochotní známi z friendlistu na Facebooku. Uvedomte si, že predpokladom dobre odvedeného testovania použiteľnosti je mať relevantných používateľov z vašej cieľovej skupiny. Bez kvalitných participantov sa nedostanete k očakávaným zisteniam. To však neznamená, že títo používatelia sú "profesionáli", naopak aj pri výbere participantov platia určité pravidlá.

Koľko používateľov je potrebných na UX testovanie?

Na kvalitatívny výskum, ktorým je testovanie použiteľnosti, stačí 5 účastníkov testovania. Samotné testovanie prebieha naraz len s 1 účastníkom, ktorý pred tým nedostal žiadne školenie. Ani nebol inak oboznámený s fungovaním webu/eshopu.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.