Ako prebieha UX testovanie?

Ako prebieha UX testovanie?

Čo je to UX testovanie?

UX testovanie je proces testovania použiteľnosti webu pod vedením odborníkov (agentúry) za prítomnosti klienta. Sleduje používateľa pri práci s webom/eshopom za účelom zistiť, čo zákazníkom pomáha. A naopak čo im pri plnení úloh testovania prekáža. UX testovanie prebieha v tzv. UX laboratóriu.

Podľa našich dlhoročných skúseností je UX testovanie zážitkom, ktorý zmení váš prístup k ďalšiemu vývoju produktov.

"Vďaka dobre miereným radám z oblasti UX firmy ui42 sme schopní stále vylepšovať naše online služby. UX testovania a konzultácie prispievajú k tomu, aby bol náš produkt ľahko použiteľný pre našich zákazníkov. Nie len partnerský prístup, ale aj vysoký stupeň profesionality a odbornosti v danej problematike prispeli k absolútnej spokojnosti a preto ui42 odporúčame všetkými desiatimi." Tomáš Sakáč, 4ka

Čo je to UX laboratórium?

Je priestor kam môžu vstúpiť aj bežní smrteľníci, bez bielych plášťov. :)

UX laboratórium, alebo skrátene UX lab je priestor, ktorý sa skladá z dvoch samostatných miestností oddelených nepriehľadným sklom a prebieha v ňom testovanie webu. Základným pravidlom je udržiavať v priestore, v ktorom sa testovanie vykonáva, pokoj. A teda neprichádza k narúšaniu kvality testovania. V pozorovacej miestnosti odporúčame sústrediť čo najviac ľudí z tímu klienta. Prečo? Je to skutočne výnimočná situácia, kedy máte možnosť naživo sledovať užívateľské správanie vášho webu/eshopu.

Ako prebieha UX testovanie?

Vopred sa spolu s klientom pripraví zoznam vhodne zvolených otázok. Tie postupne moderátor (odborník z agentúry) kladie respondentovi (potenciálny zákazník). Kladenie otázok prebieha bez akéhokoľvek nabádania k správnej odpovedi, či ovplyvňovania danej odpovedi.

Počas testovania sa pri moderátorovi vystrieda minimálne 5 účastníkov s tým istým zadaním. Celý tento proces sleduje tzv. pozorovateľ (ďalší odborník z agentúry) za nepriehľadným sklom v inej miestnosti. Pozorovateľ zapisuje všetky podstatné informácie z odpovedí respondenta. V ideálnom prípade sedí pri pozorovateľovi aj klient, ktorý má možnosť celé testovanie pozorovať spolu s agentúrou.

UX testovanie je nahrávané na video a audio záznam, a teda klient sa vie kedykoľvek k nahrávkam vrátiť. Po samotnom testovaní v UX labe sa spracujú výsledky. Tie agentúra vyhodnotí a spolu s odporúčaniami odprezentuje klientovi. Výsledky a odporúčania budú tým účinnejšie, čím skôr ich zapracujete.

Regrutácia participantov - alebo kto tie weby vlastne testuje?

Môže sa zdať, že testovať môže každý, napríklad náhodní či skôr ochotní známi z friendlistu na Facebooku. Uvedomte si, že predpokladom dobre odvedeného testovania použiteľnosti je mať relevantných používateľov z vašej cieľovej skupiny. Bez kvalitných participantov sa nedostanete k očakávaným zisteniam. To však neznamená, že títo používatelia sú "profesionáli", naopak aj pri výbere participantov platia určité pravidlá.

Koľko používateľov je potrebných na UX testovanie?

Na kvalitatívny výskum, ktorým je testovanie použiteľnosti, stačí 5 účastníkov testovania. Samotné testovanie prebieha naraz len s 1 účastníkom, ktorý pred tým nedostal žiadne školenie. Ani nebol inak oboznámený s fungovaním webu/eshopu.

Je ešte niečo čo by ste mali o UX testovaní vedieť?

Ak chcete vedieť kam sa presne pri UX testovaní váš respondent pozerá a teda vidieť výsledok pozorovania v podobe farebných krúžkov, vyskúšajte eye tracker (sledovač pohľadu). Ako funguje takéto meranie očí, vám spolu s našou konzultantkou Carolinou, priblížime pri dobrej káve u nás v ui42. Ak si pred stretnutím ešte čo to o eye trackingu prečítate v našom ďalšom blogu - určite to oceníme.