WebExpo 2019 z pohľadu nováčika

Uičkári, ako si familiárne zvykneme hovoriť, pravidelne zvyknú navštevovať rôzne konferencie.

Lebo ako všetci múdri ľudia na tejto planéte hovoria - investícia do vzdelávania zamestnancov prispieva k zásadnému zlepšeniu výkonu vo firme. Alebo si určite všetci pamätáte ako nám zvykli učiteľky v školách opakovať, že vedomosti sú bohatstvo, ktoré nám nikdy nikto neukradne. A my predsa chceme byť bohatí.. či?

WebExpo má už niekoľko ročnú históriu a je známa tým, že spája programátorov, dizajnérov, marketérov a skrátka všetkých nadšencov online sveta dokopy. No a keďže to bolo moje “poprvé”, prinášam svoj uhol pohľadu ako nováčik.

Jednotlivé časti pražskej Lucerny dodávali spíkrom šmrc. Tieto krásne priestory dýchajú kultúrou aj bez toho, aby tam mal zrovna vystúpenie Karel Gott (česť jeho pamiatke).

Ja ako neprogramátor, ale zástupca obchodno-marketingového oddelenia firmy a latentný UX nadšenec som volila prednášky tohto druhu.

DON’T DO PERSONAS. START WITH UNDERSTANDING PEOPLE, Petr Štědrý

Petr na tejto prednáške vyvracia štandardný postup vytvorenia fiktívneho profilu nášho používateľa. Samozrejme, že tento postup sa nedá vždy obísť, no to, že ste si vytvorili persónu ešte zďaleka neznamená, že ste pochopili reálneho koncového používateľa. A prečo?

Pretože v realite sa rozliční ľudia identifikovaní ako rovnaká persóna môžu správať úplne rozdielne práve vtedy, keď sa majú rozhodnúť či si daný produkt alebo službu zakúpia. To, na čom záleží, je účel produktu/služby, ktorý je motiváciou k ich zakúpeniu. Preto namiesto toho, aby ste kategorizovali ľudí sa ich snažte pochopiť a dať im produkt/službu, s ktorou budú vedieť uspokojiť svoju potrebu.

THE LOVE AND HATE OF BRAND AND DESIGN, Jan Šrůtek a Christian Barnett

Forma tejto prednášky bola výborná v tom, že chalani viedli proti sebe boj, kde Christian zastával brand s presvedčením, že sa musíte líšiť od ostatných a doslova vytŕčať z davu. Na druhej strane Jan razil teóriu konzistentnosti, zaužívaných zvyklostí a štandardnom, na ktoré sú používatelia zvyknutí.

Opäť sa potvrdilo aká tenká hranica (rozumej žiadna) je medzi láskou a nenávisťou. Rovnako platilo aj v tomto prípade a je jasné, že brand bez dizajnu a vice versa jednoducho nevie existovať.

BRINGING PERSONALITY BACK TO THE WEB, Vitaly Friedman

Musím sa priznať, túto prednášku som už zažila v máji. Vitaly bol totiž headlinerom na najdôležitejšej e-commerce konferencii na Slovensku @Mastersgate. Opakovanie je však matka múdrosti.

Ako som vyššie spomínala, konzistentnosť je to, čo robí dizajn použiteľným. Ale aj z bežne používaných vzorcov vieme nuansami prelomiť nudný a predvídateľný dizajn tak, aby sme nenarušili použiteľnosť, no vytvorili príjemný zážitok.

Vitaly ukončil piatkový program a nám neostávalo nič iné ako sa presunúť do miestnych podnikov. Nalejme si čistého, všetci sa vždy tešia do Prahy na českú kuchyňu a vychladenú Plzničku. Nám sa do hry zamotala aj Zelená, ale ustáli sme to.

V sobotu sme sa po kontinentálnych raňajkách sprevádzaných pohárom sektu v hoteli Falkenstainer Maria Prag presunuli opäť do Lucerny absolvovať druhú sériu prednášok.

MAKE YOUR MARKETING MEMORABLE WITH VISUAL STORYTELLING, Jessica Gioglio

Ako ľudské bytosti sme hovorili príbehy od samého počiatku z jednoduchého dôvodu. Príbehy “iskria” s našimi emóciami. Pomáhajú nám lepšie rozumieť, vcítiť sa a rozsvietia našu zmyslovú kôru v mozgu. Štatistiky hovoria, že vizuálny obsah spracovávame o 90% efektívnejšie (60 000 krát rýchlejšie ako samotný text). Preto tvorme vizuálne príbehy a výsledkom bude virál a ďaleko väčší dosah.

V poslednom čase ma veľmi fascinuje umelá inteligencia a jej dopad na spoločnosť. A to bola téma nasledujúcej prednášky.

Na Expe rozprávalo niekoľko spíkrov o AI. No samozrejme mne, ako neprogramátorovi, zostali na výber len tie, ktoré v názve obsahovali slovíčka, ktorým rozumiem.

HOW AI IS CHANGIng ADVERTISING IN CHINA, Bessie Lee

Túto prednášku by som nazvala skôr čínska propaganda, ktorá sa diala v priamom prenose.

Čínska vláda značnú časť štátneho rozpočtu investuje práve do AI. Čína má aj najväčší počet absolventov v AI a STEM. Do roku 2030 plánuje vedúcu pozíciu a stať sa tak najväčším AI inovačným centrom na svete s hrubou produkciou 1,6 trilióna USD.

Bessie hovorila aj o konkrétnom príklade a to o aplikácii WeChat, ktorá ma v sebe všetko - písanie správ, videohovory, fotenie, rezervácie v reštauráciách či možnosť platenia a čokoľvek si viete predstaviť s cieľom udržania používateľa iba na jednej platforme. A keďže v Číne neexistujú regulácie na ochranu osobných údajov, čo tam po tvorení cieľových skupín, persón a zastaraných foriem segmentácie. Aplikácia si od vás vytiahne potrebné dáta nd here comes the magic! Radosť robiť marketing. :)

Počas prednášky sme sa aj obzerali po sále, či v javisku nesedia príslušníci čínskej vojenskej služby, ale nikoho sme nenašli. Vedia sa dobre maskovať.

Musím však priznať, že od WebExpo som čakala trochu viac. Zúčastnila som sa ešte niekoľko salesovo - marketingových preslovov, ale nič nové som sa nedozvedela. Nakoľko som študovala international sales and marketing, väčšinu týchto informácii som obsiahla už na škole. Na druhú stranu som sa utvrdila v tom, že si moji učitelia nevymýšľali.

Bol to však príjemný čas strávený s kolegami mimo známych priestorov firmy a Bratislavy, preto to určite stálo za to.

Módna polícia nechýbala ani v Lucerne a padli jej do očka dvaja fešáci, ktorý nič nenechali na náhodu a výkonný riaditeľ Andrej spolu s produktovým manažérom Peťom spolu perfektne ladili. Veď zhodnoťte to sami. :)

Ak by ste mali záujem si niektorú z prednášok pozrieť, na tomto linku nájdete všetok obsah z konferencie.