E-shop od nápadu po úspech: E-commerce manažér, čiže vedúci predajne

Ak ste sa rozhodli rozbehnúť e-shop, tak prvý krok má byť výber zodpovedného človeka. Rovnako, ako je za kamennú predajňu zodpovedný jej vedúci, za e-shop má byť zodpovedný e-commerce manažér.

Rozdiely v prevádzke kamennej a online predajne

Činnosti, ktoré e-commerce manažér vykonáva, sú iné než v prípade vedúceho kamennej predajne. Samozrejme, obidvaja musia zabezpečiť, aby:

  • bol tovar atraktívny, aktuálny a aby ho bolo dostatok,
  • sa ľudia o jeho predajni a tovare dozvedeli,
  • ľudí ich predajňa alebo tovar niečím zaujali,
  • sa v nej cítili príjemne, aby bol tovar prehľadne uložený,
  • na prípadné otázky odpovedal skúsený predavač,
  • platba, balenie, prípadne doprava tovaru prebehli bez problémov,
  • prípadná výmena alebo reklamácia tovaru boli tiež bezproblémové,
  • zákazník mal motiváciu sa znovu vrátiť.


Rozdiel je v konkrétných aktivitách, ktoré sú v online svete iné. Vedúci kamennej predajne zabezpečuje veľa na prvý pohľad bežných záležitostí, napríklad, aby bol obchod otvorený v stanovený čas, aby v ňom boli fyzicky prítomné predavačky alebo predavači, aby bol dostatok tovaru v regáloch aj na sklade, aby bol vystavený tovar čerstvý, aby bolo v predajni čisto, aby bol vo výklade tovar, ktorý priláka okoloidúcich, aby bol dostatok baliaceho papiera, aby boli letáky s akciami predajne v poštových schránkach obyvateľov okolitých ulíc atď.

E-commerce manažér má obchod otvorený síce 24 hodín denne, no len v prípade, že funguje webový server a na ňom bežiaci softvér, ktorý nazývame e-shop.

  • Webová stránka e-shopu sa musí otvoriť v prehliadači rýchlo, ináč používatelia odídu.
  • Predavači v e-shope na prvý pohľad nemusia byť, no ak chcete poskytnúť online poradenstvo napríklad cez čet, musíte zorganizovať ľudí, ktorí sedia pri počítačoch a komunikujú s návštevníkmi e-shopu.
  • E-shop musí mať dostatok tovaru na sklade a zvyčajne viac než v kamennej predajni.
  • Produkty musia byť v e-shope usporiadané ináč, lebo predajnej plochy na obrazovke je oveľa menej než v regáloch v predajni.
  • Produkty musia byť kvalitne nafotené, aby si ich mohli návštevníci pozrieť z viacerých strán a zblízka.
  • Objednávky musia byť zabalené bezchybne, rýchlo a úhľadne.
  • Odber a doručenie tovaru zákazníkom musí byť v sľúbenom čase.
  • Internetová reklama musí efektívne zasiahnuť správnych používateľov.
  • Opakovaný e-mail nesmie otravovať ľudí svojou frekvenciou ani obsahom.

Pracovná náplň e-commerce manažéra si vyžaduje iné znalosti a skúsenosti než pracovná náplň vedúceho klasickej predajne. Sú to viac technické a organizačné znalosti a skúsenosti. Práca s ľuďmi, vedenie ľudí sú v obidvoch prípadoch dôležité zručnosti.

Kde zobrať e-commerce manažéra?

E-commerce sa zatiaľ na Slovensku nikde komplexne nevyučuje. Mnohé predmety, ktoré sú súčasťou náplne e-commerce manažmentu, sa vyučujú na vysokých školách ekonomického, obchodného, manažérskeho, ale aj technického zamerania. Veľa potrebných informácií je dostupných online alebo prostredníctvom kurzov a školení. Odporúčame hľadať potenciálneho e-commerce manažéra medzi vlastnými pracovníkmi. Ak máte šikovnú a spoľahlivú vedúcu predajne, ktorá má chuť sa učiť, je šanca, že z nej bude šikovná e-commerce manažérka. Ak máte šikovného a spoľahlivého ítečkára bez obchodných skúseností, jeho prerod na e-commerce manažéra môže byť náročnejší. Vedúca predajne je zvyčajne zručnejšia s vedením ľudí a rozumie obchodu z praktickej stránky. Ítečkári často preferujú prácu osamote a obchodné záležitosti ich veľmi nezaujímajú. Ítečkár však má byť súčasťou e-commerce tímu.

(Detailný popis pracovnej pozície e-commerce manažér Vám na vyžiadanie radi pošleme)

E -commerce tím

Podobne ako v kamennej predajni aj v online e-shope pracuje viac ľudí a len výnimočne môže všetko zabezpečiť jeden človek. Okrem interných pracovníkov má e-shop veľa partnerov a dodávateľov.

  • Napríklad v IT oblasti je partnerom spoločnosť, ktorá programuje e-shop alebo nastavuje e-commerce CMS,
  • dodávateľom je napríklad webhostingová alebo serverhostingová firma, ktorá vlastní a prevádzkuje servery vo svojom dátovom centre.
  • V oblasti marketingu partnerom môže byť PPC agentúra alebo SEO agentúra.
  • V oblasti logistky to môžu byť dve-tri kuriérske spoločnosti.
  • Vo finančnej oblasti banka alebo platobná brána.

Pre každú oblasť potrebujete niekoho, kto jej rozumie a vie zabezpečiť, aby efektívne fungovala.

Rozbeh e-shopu potrebuje projektového manažéra

Keď pri rozbehu e-shopu nemáte ešte e-commerce manažéra, nevadí to. Potrebujete však človeka, ktorý sa postará o rozbeh e-shopu od jeho návrhu až po realizáciu, dokončenie a spustenie. Realizácia e-shopu je rovnako ako stavba domu projekt, ktorý si vyžaduje svojho manažéra, ktorý dohliada na výber dodávateľov a partnerov, koordináciu prác, plnenie plánov, termínov a cien. Ideálny je človek so skúsenosťami s podobnými projektmi. Bez neho sa často riziká zmenia na realitu a výsledkom býva nedokončený e-shop alebo e-shop dokončený ďaleko po termíne s prekročeným rozpočtom a rozhádanými partnermi a dodávateľmi.

Majiteľ, e-commerce manažér, e-commerce tím a projektový manažér v jednom?

Je bežné, hlavne v prípade rozbehu malého e-shopu, že sa všetky spomínané role kumulujú a robí ich len jeden človek. Navyše často popri svojej bežnej práci. Keď sa ocitnete v takejto situácii prvýkrát, počítajte s tým, že vám to zaberie veľa času, oveľa viac, než očakávate. Pripravte sa na kompromisy v záležitostiach, ktorým nebude celkom rozumieť. Nájdite si ľudí, ktorým dôverujete a pomôžu vám aspoň dobrou radou. Zvážte, či vlastný čas na príprave e-shopu nie je lepšie venovať radšej jeho prevádzke a či predsa len neinvestujete viac peňazí do jeho výroby, aby bol e-shop rýchlejšie hotový.

Sme radi, že ste si článok dočítali až do konca. V prípade otázok nielen ohľadom e-commerce managera sme vám k dispozícii