E-shop od nápadu po úspech: Sledovanie pohľadu (eyetracking)

Sledovače pohľadu (eye trackers) sú vo svete relatívne nové, no čoraz viac dostupné zariadenia na testovanie použiteľnosti.


Tobii TX300 je súčasťou obrazovky

Sledovač pohľadu je zariadenie, ktoré slúži na meranie pohybu očí. Sledovač je pripevnený k monitoru počítača či notebooku a slúži na monitorovanie očí participanta pri interakcii s týmto zariadením. Sledovač pohľadu sa na prvý pohľad podobá na obyčajnú kameru. Pozostáva však aj zo zdroja infračerveného svetla vytvárajúceho odraz v oku a kamery, ktorá je citlivá na toto infračervené svetlo. Táto kamera oči sníma a softvér vyhodnotí pozíciu pohľadu.
Výsledok sa zobrazuje v podobe farebných krúžkov, ktoré označujú miesta, kam sa participant pozeral.

Podľa toho, akú analýzu potrebujeme, sa dajú exportovať rôzne typy výstupov:

  • porovnanie správania viacerých participantov na jednej stránke,
  • analýzu každého participanta zvlášť,
  • heatmapy,
  • videá so záznamom pohľadu participanta atď.

Pohyb pohľadu participanta môžeme na stránke sledovať aj v priamom prenose pri testovaní.

Testovanie eyetrackerom pomáha ešte lepšie pochopiť správanie používateľov ako pri bežnom testovaní. Dostaneme z neho detailné informácie o tom, na ktoré miesta a ako dlho sa participant pozerá, ktoré prvky pútajú jeho pozornosť, ktoré prehliada a akým spôsobom sa na stránke vizuálne orientuje.

Je to veľmi dobrá pomôcka, keď nevieme zistiť, prečo sa používatelia v nejakom procese zaseknú, keď chceme názorne ukázať, že na farebný animovaný baner sa už nikto nepozerá, alebo vypichnúť problémové miesto, ktoré sa niekomu inému zdá byť v poriadku.

Na nasledujúcom obrázku môžeme napríklad vidieť, ako sa participant snažil orientovať na stránke cestovnej kancelárie, na ktorej chýba hlavné menu. Pohľad sa fixuje v prvom prípade na breadcrumb.

A v druhom prípade na zoznam liniek vpravo od hlavného textu – oba prvky pripomínajú navigáciu.

Ako môžeme vidieť, stránka je síce na prvý pohľad graficky pekne spracovaná, ale keď sa na nej používateľ stráca kvôli chýbajúcej navigačnej štruktúre, nezachráni to ani grafika a pekné obrázky. Záznam zo sledovača pohľadu potvrdil aj hypotézu, že dlhé modré tlačidlá si používatelia nevšimli.

S "okuliarovým" sledovačom pohľadu - eye trackerom - ste sa mohli stretnúť aj počas tohtoročného MastersGate-u priamo na stánku ui42, kde ho prezentovali naši UX kolegovia (Dušan Vereš na fotke).

Pred nejakým časom sme vám priniesli článok o profesnionálnom eye tracking zariadení Tobii Pro X2-60.

Chcete vedieť viac o eye trackingu, UX testovaní? Radi by ste posunuli váš web vpred? Neváhajte nás kontaktovať. 

Článok je z knihy Martina Krupu "E-shop: od nápadu po úspech"