Slovenské e-shopy vsádzajú na customer care a otvárajú predajne

Slovenské e-shopy vsádzajú na customer care a otvárajú predajne

Každoročný prieskum E-shop Barometer, pod taktovkou ui42 a KPMG Slovensko, prináša už po šiestykrát sondu do prostredia slovenskej e-commerce scény. V predvianočnom období, počas ktorého 83 respondentov odpovedalo na otázky formou online dotazníka, sa nám potvrdilo, že e-shopy napredujú aj počas stále prebiehajúcej pandémie Covid-19. 

Čo považujú za dôležitú konkurenčnú výhodu a aký osud čaká kamenné predajne?

Predvianočné očakávania v pozitívnom duchu 

O tom, že sú Vianoce spolu s nákupným sviatkom Black Friday, a celým štvrtým kvartálom roka, tým najsilnejším obdobím pre obchodníkov, niet pochýb. Podobne, ako v minulom roku, aj tentokrát prevádzkovatelia e-shopov očakávajú nárast obratu práve v tomto období. Takmer polovica opýtaných odhaduje, že priemerná výška nákupu vzrastie približne do 15 %.  

Trend vzniku nových e-shopov pokračuje, e-commerce rastie 

Aj v dôsledku pandémie neustále vznikajú nové internetové obchody. Dokazuje to fakt, že podľa prieskumu až štvrtina e-shopov vznikla práve v poslednom roku. Etablovaní hráči (6 z 10-tich opýtaných), ktorí sa v online pohybujú viac než 3 roky, považujú za silnú konkurenčnú výhodu starostlivosť o zákazníka. Práve na nej si totiž dáva záležať až 78 % z opýtaných respondentov. I to je jeden z dôvodov, prečo prevažná väčšina e-shopov pracuje na neustálom vývoji svojho riešenia, prípadne sa rozhodne pre e-shop na mieru, pri ktorom nehrozí, že by narazili na nejaké limity alebo obmedzenia. 

Viac ako tri štvrtiny e-commerce obchodníkov deklaruje, že za uplynulý rok najviac investovali do skvalitňovania funkcionality ich e-shopu. Presne v tomto duchu to z praxe vnímame aj my. Naši zákazníci kontinuálne investujú do technológií s cieľom zlepšovania funkcionality, dostupnosti, rýchlosti a user experience ich e-shopov.

Robert Háger, marketingový riaditeľ ui42

E-shopy kamenné predajne nepochovajú 

Hoci by sa v počiatkoch e-commerce rozmachu mohlo zdať, že pohodlné nakupovanie cez internet poznačí kamenné predajne natoľko, že dôjde k ich masívnemu zániku, výsledok je tak trochu iný. Dnes mnohé veľké značky, ktoré vyrástli práve v online, otvárajú kamenné predajne z jedného dôvodu. A tým je možnosť, ako sa dostať k zákazníkovi bližšie

Kombinácia e-shopu a kamenného obchodu vytvára pozitívnu zákaznícku skúsenosť 

Podľa Adriána Dvorského, e-commerce managera značky Najšport, sú kamenné prevádzky skvelým spôsobom, ako posilniť vzťah so zákazníkom, prípadne mu ponúknuť služby navyše. Vďaka unikátnemu zážitku spojenému s jedinečným konceptom predajne sa naskytuje skvelá príležitosť, ako možno premeniť návštevníka predajne na zákazníka. Pravdou však ostáva, že aktuálna situácia v súvislosti s neutíchajúcimi obmedzeniami klasickým kamenným obchodom nepraje. 

O niečo opatrnejšie vzhliada preto k novootvoreným predajniam s veselým oblečením a doplnkami značka Dedoles. Podľa Patrika Paňka, Sales Retail Directora Dedoles-u, však nápad vystúpiť z online aj do offline prostredia prirodzene vyplynul z potreby po užšom kontakte zákazníka s produktmi, a taktiež možnosťou vyskúšať ich pred samotným nákupom. 

Dobre zastrešený omnichannel marketing, ktorý prepája internetový obchod a kamennú predajňu, dokáže vytvoriť pozitívnu zákaznícku skúsenosť. A práve tá je kľúčom k úspechu, ako získať verných zákazníkov. 

V prospech toho hovoria i čísla z prieskumu E-shop Barometer. Vďaka nim sme zistili, že hoci viac ako polovica respondentov kamenné prevádzky má, v nasledujúcom roku by k nim chcelo pribudnúť ďalších 15 % prevádzkovateľov e-shopov, ktorí dosiaľ pôsobia len v e-commerce. Impulzom môže byť i fakt, že väčšine predajcov z prvej skupiny generujú práve kamenné predajne väčšie obraty, než internetové obchody.

E-shopy nemyslia len na obrat, podnikajú udržateľn

Internetovým obchodom sa v konečnom dôsledku i napriek koronakríze darilo v roku 2020 z pohľadu čísel nasledovne: Viac ako 50 % vygenerovalo v období uplynulého finančného roka obrat do 250 tisíc eur, a dokonca každý štvrtý slovenský e-shop deklaruje viac než miliónový obrat. Čerešničkou na záver je potešujúca informácia, ktorá prispieva k aktuálnemu trendu udržateľnosti v podnikaní. Viac než polovica opýtaných zvažuje svoje business aktivity v súlade s čo najmenším dopadom na životné prostredie. 

O prieskume E-shop Barometer

Tohtoročný šiesty ročník prieskumu E-shop Barometer 2021 sa opäť raz uskutočnil na základe spolupráce one-stop-shop agentúry ui42 a spoločnosti KPMG na Slovensku. Výsledky boli vyhodnotené z odpovedí 83 respondentov. Tí zahŕňajú rôznorodé portfólio produktov a služieb, nielen pre koncového B2C zákazníka, ale taktiež s pôsobnosťou vo firemnom B2B sektore. Počas mesiaca november sa tak vyjadrili zástupcovia novovzniknutých, ale taktiež už etablovaných e-shopov k vybraným otázkam prostredníctvom online dotazníka.