Pre koho je vhodný moderný dizajn a prečo nemôže fungovať pre každého

Veľké redizajny a modernizácie webov sú v súčasnosti v kurze. Mnohé stránky menia od základov svoju štruktúru a prispôsobujú ju novému modernému grafickému výrazu. Takéto redizajny však nemusia byť pre každého najšťastnejším krokom. Pri každej zmene vizuálu je potrebné brať ohľad na to, aký vplyv bude mať redizajn na "použiteľnosť" stránky. V ideálnom prípade je vhodné prejsť si prípadné pozitíva a negatíva redizajnu ešte pred začatím celého procesu. Nasledujúci článok vám poslúži ako pomôcka pri takejto úvodnej analýze.

Samozrejme, nikto nechce ostať pozadu a snaha dať používateľovi najavo, že sme nezaspali dobu je pochopiteľná. Najmä keď zistíme, že konkurencia už má svoj "veľký redizajn" za sebou, alebo pri browsovaní stále častejšie navštevujeme weby, ktorých grafická úroveň je o niekoľko levelov vyššia, ako dizajn našej stránky. Uvedomíme si, že latka sa posúva veľmi rýchlo a ľahko tak získame pocit, že na redizajn "už včera bolo neskoro".

Ja som nedávno narazila napríklad na takýto web:

Krásny e-shop, s minimálnym množstvom textov a „zbytočných“ informácií, s profesionálnymi fotkami a moderným „kartovým“ flat dizajnom. Čo stojí v ceste tomu, aby sa aj z nášho webu stalo takéto dielo?

Odpovede nájdeme, keď sa zamyslíme nad nasledujúcimi otázkami:

  1. Akých zákazníkov chcem osloviť? Je moderný dizajn naozaj to, čo na stránke hľadá môj zákazník?
  2. Aký obsiahly je môj web?
  3. Ako často plánujem aktualizovať obsah a koľko reklamy chcem zverejňovať?
  4. Predáva môj e-shop produkty, ktoré sú vizuálne príťažlivé, prípadne mám k dispozíciií profesionálne fotografie produktov?
  5. Ako často plánujem redizajnovať stránku?

Rozoberme si to postupne:

1. Akých zákazníkov chcem osloviť? Je moderný dizajn naozaj to, čo na stránke hľadá môj zákazník?

Moderný štýl je vhodná voľba predovšetkým pre rozsahovo menšie stránky, ktoré majú informačný, alebo prezentačný charakter. Tým sa myslia stránky s jednoduchou vnútornou štruktúrou, ktorých úspešnosť závisí z veľkej časti od prvého dojmu a estetického spracovania. Sú to stránky, ktoré samy o sebe nič nepredávajú, ale slúžia ako informácia, alebo reklama. Vhodný môže byť aj pre menšie e-shopy, hlavne také, ktoré priamo oslovujú umelecké a dizajnérske komunity (tj. e-shopy predávajúce vizuálne umenie). Ani v tomto prípade by ale použiteľnosť nemala ustupovať dizajnu.

Pri väčších e-shopoch a e-shopoch oslovujúcich bežného používateľa je už prioritou číslo jeden bezproblémový a jednoduchý nákup. Pre lepšie pochopenie si stačí predstaviť ako nakupujúcich starších členov rodiny, alebo sa rovno pozrieť na celý proces z pohľadu nakupujúceho. "Čo nás na e-shope počas nákupu  vie viac nahnevať? Keď sa nedopátrame potrebnej informácie a nevieme jednoducho dokončiť nákup, alebo keď dizajn webu nejde s dobou?" A na druhej strane: "Koľkokrát sa nám stalo, že nové usporiadanie na webe, ktorý dobre poznáme nás zmiatol a skomplikoval nám život?" Samozrejme je možné v niektorých prípadoch dosiahnuť kompromis, ale v prípade, že je kompromis zložitý, povoliť by sme mali vo vlastnom záujme (a v záujme zisku) z dizajnu.

Ďaľšou otázkou, ktorú si každý grafik nerád pokladá je: "Koľko ľudí je schopných dobrý dizajn oceniť?" Na každom kroku sa stretávame s odlišnými názormi na všetko. Estetické cítenie a vkus je jedna z najsubjektívnejších vecí. Mení sa s vekom, s pohlavím, s kultúrou a s osobnostnými danosťami. Rôzne názory na jednu vec nájdeme aj v najmenších komunitách. Nehovoriac o silnej skupine prakticky založených ľudí, ktorých estetická stránka vecí a moderné výstrelky neoslovia vôbec. Vychádzajúc z tohto faktu je dobré odpovedať si na ďalšiu otázku: "Koľko percent zákazníkov z mojej cieľovej skupiny by sa dalo zaradiť medzi esteticky založených ľudí, u ktorých moderný dizajn tzv. padne na úrodbnú pôdu? Je to také veľké percento, že sa oplatí implementovať ho aj na úkor použiteľnosti, ktorú ocenia všetci?"

 

2. Aký obsiahly je môj web?

Keď sa zameriame na e-shopy, obsahom sa rozumie v prvom rade množstvo ponúkaných produktov, počet kategórií a podkategórií, do ktorých treba produkty logicky rozčleniť, zložitosť objednávacieho procesu, ďalšie ponúkané služby popri predaji a podobne. Pre e-shopy ktoré majú rozsiahly sortiment typu alza, je moderný look nielen ťažko dosiahnuteľný, ale hlavne druhoradý ak nie treťoradý. Pri zložitej a rozsiahlej vnútornej štruktúre je prvoradé správne vyriešenie navigácie a prevedenie návštevníka všetkými krokmi nákupu bez prekážok. Vytvoriť vzdušný a uhladený dizajn pri tisícoch produktov, je takmer nereálne. Dôkaz vidíme na všetkých veľkých e-shopoch, ktoré väčšina z nás pravidelne navštevuje a nad ich dizajnom sa pritom vôbec nepozastavuje (napr. amazon, mall, alza).

Tu je jeden menej vhodný príklad za všetky:

Aj takto môže dopadnúť web, ktorý predáva veľké množstvo produktov a nekompromisne sa snaží zachovať dizajnovú vzdušnosť a čistotou. To čo ponúka tento e-shop sú predovšetkým veľké obrázky a pekný dizajn. Doležité elementy, ako hlavné menu, vyhľadávanie, popisy s cenami produktov, akciové popisky atď. sú takmer nečitateľné.  

3.  Ako často plánujem aktualizovať obsah a koľko reklamy chcem zverejňovať?

Časté aktualizácie a zverejňovanie externých reklám výrazne zasahujú do celkového vizuálu stránky. Je treba mať na pamäti, že aj keď je e-shop malý a jeho prvý návrh v modernom looku môže vyzerať pekne, po pár aktualizáciách, alebo pridaním niekoľkých reklám sa môže celý výraz rozsypať. Takisto treba zohľadniť plánované rozširovanie ponuky, alebo iné navyšovanie obsahovej časti webu.

 

4. Predáva môj e-shop produkty ktoré sú vizuálne príťažlivé, prípadne mám k dispozícií profesionálne fotografie produktov?

Čistý a profesionálny vzhľad stránky je častokrát dosiahnutý použitím veľkých profesionálnych fotografií. Fotky majú vo webdizajne veľkú moc a v prípade, že e-shop nedisponuje profesionálne nafoteným sortimentom, alebo si nemôže dovoliť profesionálneho fotografa, nebude mať stránka nikdy taký efekt, ako diktujú moderné trendy.

 

5. Ako často plánujem redizajnovať stránku?

Moderné trendy sa menia veľmi rýchlo, a to čo je moderné dnes, nemusí byť moderné o rok. Kto chce byť stále „in“ musí sa stále dynamicky prispôsobovať trendom. Takže v prípade, že neuvažujem o častých redizajnoch do budúcnosti, bolo by lepšie sa najmodernejším vychytávkam vyhnúť. Často je výhodnejšie staviť na tzv. „nadčasovú eleganciu“, ktorá vydrží dlhšie a používa overené prvky nevyhnutné pre dobrú použiteľnosť. Nielen to, čo je práve moderné, musí vyzerať dobre.

Zodpovedaním si predošlých otázok si už každý majiteľ e-shopu musí sám zhodnotiť, či mu implementácia moderných trendov prinesie to, čo očakáva. Či je to väčší obrat, zvýšenie prestíže, alebo uznanie dizajnérskych komunít.

Samozrejme, pri troche snahy sa častokrát dá nájsť kompromis, s ktorým môžete osloviť grafických gurmánov a nestratiť pri tom na kvalitnom a použiteľnom obsahu. K tomu je ale potrebné konzultovať každý konkrétny prípad s odborníkmi na použiteľnosť. UX odborníci majú skúsenosti podložené dlhoročným testovaním, štúdiami a radi Vám pomôžu zorientovať sa v záplave dizajnových vychytávok a vybrať si pre svoj biznis to najlepšie, bez toho, aby ste sa museli učiť na vlastných chybách.

V nasledujúcom článku sa pozrieme na niektoré moderné trendy konkrétnejšie a rozoberieme si, v čom sú pre oblasť použiteľnosti prínosom a v čom sú nevhodné.