E-SHOP OD NÁPADU PO ÚSPECH: Checklist pri výbere e-commerce CMS

E-SHOP OD NÁPADU PO ÚSPECH: Checklist pri výbere e-commerce CMS

Pekne po poriadku. Čo je to CMS?

CMS (Content Management System) je softvér na publikovanie a editovanie obsahu webových stránok. V slovenčine je pre to zaužívaný názov redakčný systém.

V súčasnosti je najznámejším a najrozšírenejším CMS na svete WordPress, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 2001. Prvé online redakčné systémy sa objavili o rok skôr, no odvtedy sa hlavné požiadavky na ich funkčnosť nezmenili. Musia podporovať decentralizovanú správu obsahu, efektívne publikovanie bez znalosti HTML/CSS, správu viacerých používateľov CMS a ich autentifikáciu, jednotný grafický dizajn, oddelenie obsahu a grafického dizajnu, proces publikovania a možnosť náhľadu.

Vo svete boli CMS od začiatku svojej existencie základným prvkom e-commerce riešení. U nás, vzhľadom na pomalší nástup online predaja, poskytovali redakčné systémy podporu pre e-shopy len ojedinele. Zmena nastala okolo roku 2005, kedy začali redakčné systémy umožňovať funkčnosť e-shopov a začali sa tak objavovať prvé špecializované redakčné e-shopy zamerané len na e-shopy. V súčasnosti ich nazývame e-commerce CMS alebo e-shop systém.

Čo poskytuje e-commerce CMS?

Oproti bežným CMS musia e-commerce CMS poskytovať oveľa širšiu škálu funkčnosti pre bežného návštevníka e-shopu, ale aj pre správcu e-shopu a jeho marketingový tím. Prinášame vám zoznam funkcionalít, ktoré má vedieť dobrý e-commerce CMS zabezpečiť. Checklist sme rozdelili podľa potrieb zákazníkov e-shopu aj tímu jeho prevádzkovateľov. Treba však vziať do úvahy, že zoznam nie je úplný, keďže e-commerce sa vyvíja a pribúdajú nové požiadavky na fungovanie e-shopov.

Funkčnosť, dizajn, frontend a UX e-shopu

  • Správa e-shopu
  • Správa objednávok
  • Online marketing e-shopu
  • Podpora pre zákazníkov a opakované nákupy.

Funkcie, dizajn, frontend a UX e-shopu

  • Grafický dizajn na mieru alebo podľa šablóny, ktoré však môžu používať aj iné e-shopy
  • Responzívna verzia pre smartfóny a iné mobilné zariadenia
  • Megamenu a fat footer
  • Vyladený nákupný košík a nákupný proces
  • Platobné brány a nákup na splátky (napr. CardPay, TatraPay, Paypal, Quatro, Wplatba, Homecredit, GP webpay, ČSOB, Besteron, B-Payment, 24pay, TrustPay, GoPay, SporoPay)
  • Doručovatelia a odberné miesta (UPS, Zásielkovňa, DPD, GEIS, DEPO, Slovak Parcel Service, PickPackPont, Balík na poštu, GLS, Slovenská Pošta + Elektronický podací hárok)
  • Fulltextové vyhľadávanie s podporou pre slovenčinu
  • Fazetové vyhľadávanie (angl. faceted search)
  • Nástroje pre produkty (napríklad strážny pes, wishlist, recenzie, hodnotenia alebo porovnávač)
  • Odporúčané a podobné produkty
  • Podpora pre externé nástroje (Exponea, Persoo)
  • Rýchlosť (pomocou cacheovania)
  • Generovanie AMP stránok
  • Bezpečnosť  (vrátane SSL certifikátov)
  • Podpora pre prístupnosť e-shopu pre hendikepovaných

Správa e-shopu

  • Možnosť vytvárať e-shopy v iných krajinách s jazykovými verziami a vlastnou cenotvorbou vrátane cudzokrajných mien.
  • Podpora pre preklad a lokalizáciu do iných jazykov, napríklad vrátane prepojenia na GoogleTranslate.
  • Multidoménové weby
  • Produktový katalóg s ľubovoľným množstvom kategórií (varianty produktov, jeden produkt do viacerých kategórií alebo možnosť dynamických kategórií)
  • Editovanie viacerých stránok a vlastností naraz
  • Používateľské rozhranie pre správcu e-shopu musí byť použiteľné a musí podporovať efektívnu správu obsahu aj objednávok
  • Hierarchická štruktúra na prehľadnú správu e-shopu (aj pre desaťtisíce produktov)
  • Dedenie vlastností (zmena vlastnosti v celej kategórii produktov)
  • Nástroj hľadať a nahradiť na zmenu textov aj pre veľa produktov naraz
  • Prepojenie eshopu na skladový systém, prípadne na externý produktový katalóg a externý systém na správu cien a zliav
  • Automatická úprava cien produktov podľa monitoringu konkurencie
  • Prepojenie na skladové systémy
  • Reporty marží a obratu
  • Podpora pre webovú analytiku (Google Analytics vrátane Enhanced E-commerce, Google Tag Manager, Hotjar)
  • Škálovateľnosť (príprava na rast zo stoviek na desaťtisíce produktov, resp. aj stotisíce a príprava na niekoľkonásobný rast návštevnosti)
  • Flexibilný import/export stránok z/do CSV/XLS/XML
  • Prístupové práva pre používateľov podľa ich rolí pre samostatné časti e-shopu.
  • Možnosť nastaviť si user interface pre používateľov v rôznych jazykových verziách
  • Nechcené zmeny sa dajú vrátiť späť do pôvodného stavu.

Obrázok:  E-commerce CMS BUXUS (odkaz na www.buxus.sk)

Správa objednávok

  • Pokročilá správa objednávok (notifikačné e-mail správcovi e-shopu, notifikácie zákazníkovi cez e-mail alebo sms, rozdelenie objednávky)
  • Rýchla správa objednávok cez smartfón
  • Automatické generovanie faktúr a zálohových faktúr
  • Menovky zákazníkov a objednávok (vrátane označenia tých, ktorí si objednávky nevyzdvihli a ich zaradenia do blacklistu)
  • Prepojenie na fakturačné a účtovné systémy (Abra, Money, Kros, MRP, Pohoda, Profit365, Superfaktúra)
  • Prepojenie na kuriérske spoločnosti

Online marketing e-shopu

  • Integrované SEO nástroje na pokročilé SEO nastavenia bez programovania
  • Export a synchronizácia s porovnávačmi (automatická zmena promo textov alebo inteligentný bidding - Heureka, Pricemania alebo Najnakup)
  • XML exporty pre Google AdWords (podpora pre PPC kampane a ich nástroje: Ad Boost, MagicScript a Google AdWords remarketing)
  • Zjednodušené SQL (vytváranie ad-hoc dotazy do databázy) pre potreby marketingových pracovníkov bez znalosti SQL
  • Dynamické kategórie a fazetový filter na presné cielenie PPC kampaní a SEO
  • Cieľové stránky (angl. landing pages), flexibilné vytváranie cieľových stránok
  • Blog
  • A/B testovanie

Podpora pre zákazníkov a opakované nákupy

  • Newslettre s cielením na rôzne skupiny zákazníkov
  • Online chat, integrácia s Facebook Messengerom
  • Reklamné bannery
  • E-mail o nedokončenom nákupe
  • Zákaznícka zóna (prihlásenie cez Google alebo Facebook, skupiny zákazníkov a cenové hladiny)
  • Vernostný program, zľavy a poukážky (množstevné zľavy, zľavy podľa hodnoty nákupu alebo cena dopravy podľa dodacej adresy, darček k produktu)
  • B2B predaj
  • Prepojenie na CRM
  • Hodnotenie produktov, otázky k produktom, našiel som lepšiu cenu
  • Predpredaj

Každý e-shop je trochu iný. Ak niečo funguje pre Amazon, nemusí to fungovať pre ten váš. Ujasnite si svoje potreby, nad ktorými ste rozmýšľali pri príprave informačnej architektúry. Zistite si, v čom sú zvažované systémy dobré pre váš postup práce a spôsob fungovania.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.