Newsletter je jedným z najrozšírenejších nástrojov e-mail marketingu. Pre každého prevádzkovateľa eshopu tak predstavuje dôležitý prvok, na ktorý by nemal zabúdať v oblasti propagácie. Newslettre vytvárajú priamy komunikačný kanál medzi predávajúcim a kupujúcim. Ich hlavným cieľom je osloviť potenciálnych a existujúcich zákazníkov. Personalizované newslettre a e-maily sú efektívne nástroje, pomocou ktorých dokážeme osloviť zákazníkov s obsahom ušitým na mieru.

Ako si pripraviť personalizovaný newsletter

Na začiatku vždy stojí základná myšlienka, ktorou plánujeme osloviť určitú cieľovú skupinu. V prvom kroku si pripravíme zoznam zákazníkov a vytvoríme newsletter s pútavou ponuku. Hotový materiál zašleme vybraným zákazníkom. Takýto postup možno označiť aj za tradičný alebo klasický proces tvorby propagačného newslettera. V súčasnosti sa však do popredia dostáva pojem personalizácia a tento trend sa nevyhýba ani oblasti e-mail marketingu. Hlavné výhody personalizovaných newsletterov si priblížime aj v nasledujúcich riadkoch.

Niekedy stačí len zjemniť rétoriku, vložiť do textu príjemné oslovenie a výsledkom je výrazná zmena správania na strane osloveného.

Z uvedeného konceptu vychádzame aj pri tvorbe personalizovaných newsletterov. Každý z nás má rád, keď nás ľudia oslovujú vlastným menom. Ak chceme zákazníkovi ukázať, že nám na ňom záleží, oslovíme ho menom aj v pripravovanom newsletteri. V prípade, že ho poznáme dôvernejšie, môžeme do textu zakomponovať aj určité posolstvo, ktoré mu chceme predať.

Ak vieme, že chceme osloviť len jedno pohlavie, môžeme text tvoriť priamo v mužskom alebo ženskom rode. Výsledkom takejto stratégie je oveľa osobnejší prístup k zákazníkovi a jeho potrebám. Každého z nás viac zaujme správa, ktorá sa začína príjemný osobným oslovením: "Milá Andrea" alebo "Ahoj Peter", ako keď otvoríme e-mail s nasledovným textom: "Vážený pán/pani". 

Personalizácia obsahu

Moderné eshopy združujú rôzne informácie, ktoré pomáhajú obchodníkom presnejšie nastaviť obsahovú stránku newslettera. Dokážeme z nich napríklad vyčítať, ktoré produkty si zákazník prezeral počas nákupného procesu a vložil do košíka, a to aj v prípade, že nákup nedokončil. Na základe týchto informácií mu môžeme pri najbližšej príležitosti ponúknuť špeciálnu cenu na takýto produkt alebo iné tovary v rovnakej kategórii. V prípade, že zákazník využíva funkcionalitu obľúbených produktov, v pripravovanom newsletteri mu môžeme ponúknuť zľavu na tieto produkty.

Pri tvorbe personalizovaného newsletteru môžeme využívať aj špecifickú doménovú logiku. V prípade, že disponujeme informáciou o tom, že zákazník si u nás kúpil napríklad letné pneumatiky s rozmerom 155/65 R14, existuje vysoká pravdepodobnosť, že rovnaké pneumatiky bude potrebovať aj na zimnú sezónu. V tomto prípade by tak bolo stratou času posielať mu v newsletteri tip na nákup pneumatík s rozmerom R17. Radšej mu môžeme poslať ponuku s rozmerom R14 a upozorniť ho na disky dostupné s rovnakým rozmerom.

Každá doménová oblasť je unikátna. Vo väčšine oblastí nám však dokáže personalizácia výrazným spôsobom pomôcť pri oslovovaní vybraných skupín zákazníkov. Stačí len zmiešať štipku kreativity s dlhoročnými skúsenosťami priamo v CMS BUXUS a víťazný kokteil je hotový.

V prípade spomínaných pneumatík zároveň dokážeme pracovať s informáciou, že zákazníci si väčšinou kupujú nové pneumatiky maximálne raz za sezónu. Nie je preto efektívne vnucovať pneumatiky tým, ktorí už v obchode v príslušnej sezóne nakúpili. Týmto zákazníkom je vhodnejšie zaslať newsletter obsahujúci aktuálnu ponuku pneumatík až v nadchádzajúcej sezóne.

TIP NA ZÁVER: Pri tvorbe obsahu personalizovaného newslettera je dôležité pozerať sa na text očami nášho zákazníka a jeho potrieb. 

Ak vás téma zaujala a máte záujem dozvedieť sa o nej viac, neváhajte nás kontaktovať. Radi vám so všetkým poradíme.