E-shop Barometer 2023: Eshopy v prieskume odhalili pozitívne očakávania

Každoročný prieskum E-shop Barometer v realizácii ui42 a KPMG Slovensko priniesol aj tento, v poradí už ôsmy ročník, pohľad do zákulisia e-commerce na Slovensku. Tentokrát sa aj vďaka spoluúčasti partnerov Ecommerce Bridge a Shoptet zapojilo 107 respondentov. Ako hodnotia e-shopy uplynulý rok 2023 a čo očakávajú od toho nasledujúceho?

E-shop Barometer 2023: Eshopy v prieskume odhalili pozitívne očakávania

E-shop Barometer 2023: Eshopy v prieskume odhalili pozitívne očakávania

Každoročný prieskum E-shop Barometer v realizácii ui42 a KPMG Slovensko priniesol aj tento, v poradí už ôsmy ročník, pohľad do zákulisia e-commerce na Slovensku. Tentokrát sa aj vďaka spoluúčasti partnerov Ecommerce Bridge a Shoptet zapojilo 107 respondentov. Ako hodnotia e-shopy uplynulý rok 2023 a čo očakávajú od toho nasledujúceho?

E-shop Barometer 2023: Eshopy v prieskume odhalili pozitívne očakávania

Problémy s cashflow a výrazné investície do reklamy

Po uplynulom roku, kedy e-commerce z veľkej časti zasahovala inflácia, nedostatok tovaru a rastúce ceny za energie, vstupovali v roku 2023 do hry aj iné faktory. V najväčšej miere, v takmer 40 % zastúpení, označili e-shopy za najväčšiu výzvu cashflow. V tesnom závese sa potýkali s nedostatočným záujmom o svoje predajné portfólio. V tomto smere však v porovnaní s predošlým rokom nastal pozitívny obrat, keďže v roku 2022 považovalo za najväčší problém pokles záujmu o produkty/služby až 53 % e-shopov. 

To však neznamená, že e-shoperi neinvestovali. V najväčšej miere to bolo, ako už býva zvykom, do reklamy a komunikácie. Hovoríme o vyše 75 % respondentoch. Ďalšou veľkou položkou v poradí boli ľudský kapitál, zmeny v predajnom portfóliu a investície do CMS (redakčného systému e-shopového riešenia), všetky v približne tretinovom zastúpení. Takmer každý štvrtý respondent označil ako veľkú výzvu konkurenčný boj a pretrvávajúcu infláciu.

Aby si e-shopy svojich zákazníkov udržali i naďalej, takmer 62 % z nich si zakladá najmä na kvalitných produktoch. Viac než polovica sa snaží vyladiť svoj zákaznícky servis, vrátane reklamácií a takmer polovica samotné riešenie – prehľadný a funkčný e-shop. Skoro každý desiaty e-shop však spätnú väzbu od svojho zákazníka nijako ďalej neskúma. Tí, ktorí tak robia, používajú Heuréka dotazník spokojnosti (37,4 %) alebo svoj vlastný dotazník (19,6 %).

V medziročnom porovnaní cítiť závan optimizmu 

Po konzervatívnych očakávaniach z predošlého ročníka, kedy len málo cez 10 % e-shopov zaznamenalo podľa vtedajšieho vývoja medziročný rast tržieb a 36 % stagnáciu, prichádza pre e-commerce dobrá správa. Viac než trištvrtina respondentov už v tejto chvíli vie, že zaznamenali rast alebo sú na tom porovnateľne lepšie ako v predchádzajúci rok. Výraznejší nárast tržieb (26 % – 50 %) hlási 17 % eshoperov a o niečo nižší (menej ako 25 % rast) takmer polovica z nich. Dôvodom, prečo e-shopy rastú, sú podľa prieskumu efektívnejšie kampane, vyšší záujem o produkty a služby a taktiež vyššia priemerná hodnota nákupu. Tie e-shopy, ktoré zaznamenali medziročný pokles tržieb, označili, že išlo o menej ako 25 %.

Čo odrážajú prípravy na TOP sezónu v roku a Black Friday?

Posledný kvartál v roku je v e-commerce náročný. Aj v tomto smere z prieskumu vyplynulo, že tento rok e-shopy očakávajú vyšší nárast tržieb, než v prípade toho predošlého. Kým v roku 2022 očakával najväčší podiel opýtaných mierny pokles obratu, v roku 2023 sa misky váh naklonili v prospech mierneho nárastu. V miere do 25 % ho očakáva štvrtina opýtaných a takmer 17 % odhaduje dokonca viac než 25 % rast. 

Z prieskumu vzišiel aj prekvapivý fakt, že len polovica respondentov sa na Vianoce a Black Friday či Cyber Monday pripravuje špeciálnymi akciami alebo kampaňou. Ako vrchol roka ho označilo menej ako desatina opýtaných. 28 % e-shopov sa zameriava na celoročný chod biznisu, ktorému prispôsobujú aj akcie a kampane vo svojej réžii. 

Viac než trištvrtina e-shopov využíva alebo plánuje nasadiť umelú inteligenciu

V najväčšej miere je zastúpený nástroj Chat GPT, ktorý označilo vyše 46 % respondentov. E-shopy používajú AI najčastejšie na generovanie obsahu (popiskov, článkov, textového obsahu, obrázkov a videonávodov). Viac než polovica opýtaných zhodnotila, že vďaka umelej inteligencii fungujú efektívnejšie a 15 % potvrdilo nižšie náklady a optimalizáciu zdrojov v rámci fungovania e-shopu. 

Potenciál AI a jej nástrojov stále nevyužíva 23 % opýtaných respondentov, ktorí v nej nevidia pridanú hodnotu. Na druhej strane je tu 42 % e-shopov, ktoré označili ľudské zdroje ako jednu z najväčších investícií v roku 2023. Podľa desatiny e-shopov je to však práve umelá inteligencia, čo im pomohlo zautomatizovať procesy a pokryť ľudské zdroje. Preto je na mieste zistiť, ako presne dokáže AI pomôcť práve konkrétnemu e-shopu a optimalizovať procesy na mieru. Nepresné a neobjektívne výsledky, ktorých sa väčšina e-shopov v súvislosti s umelou inteligenciou obáva, sú odbúrateľným predsudkom. Stačí si zvoliť a naladiť ten správny nástroj.

Robo Háger, Marketing Director ui42

Pozitívne výsledky sa odrážajú aj na ambíciách expandovať do zahraničia

Viac ako 60 % e-shopov vyjadrilo v prieskume ambíciu rozšíriť svoje podnikanie aj na zahraničné trhy, pričom cez 33 % z nich to má v pláne už v budúcom roku. Druhá polovica z nich ešte zatiaľ nemá konkrétnu predstavu.

 V porovnaní s minulým rokom klesla aj miera tých, ktorí uvažujú nad predajom alebo nástupníctvom (približne 25 % opýtaných).

Ambície rozširovať sa do zahraničia a očakávania rastu tržieb odzrkadľujú pozitívny rok v e-commerce. Napriek tomu, že e-shopy mali pre tento rok konzervatívne očakávania, takmer 80 % zaznamenalo rast alebo sú na tom medziročne rovnako. Ani vysoká miera inflácie v uplynulom roku výrazne neoslabila dopyt spotrebiteľov a taktiež neodradila e-shopy od investícií do reklamy, ľudských zdrojov či technológií.

Ivana Mazániková, partnerka zodpovedná za sektor maloobchodu, KPMG na Slovensku


Prieskumu E-shop Barometer sa v roku 2023 zúčastnili e-shopy zamerané prevažne na B2C alebo kombináciu B2C aj B2B sféry. Etablované na slovenskom trhu viac než 5 rokov (približne 50 % z nich), ale aj tie mladšie. Plány expandovať alebo aspoň úvahy o nich v blízkej budúcnosti odhalila väčšia polovica respondentov. V porovnaní s minulým rokom dokonca klesla aj miera tých, ktorí uvažujú nad predajom alebo nástupníctvom (približne 25 % opýtaných). 

Stiahnite si výsledky prieskumu v komplexnom dokumente (.pdf)

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.