Chceš byť klientom ui42, len o tom možno ešte nevieš

Katarína Tallová je živel. Mladá dáma, ktorá niekedy zdanlivo pôsobí ako neriadená strela. Hneď druhý dojem vás ale okamžite vyvedie z omylu. V uičku sedí na dôležitej obchodníckej stoličke už 5 rokov. Jej primárna rola je kontakt so zákazníkmi, príprava ponúk, konzultácie a poradenstvo pre potenciálnych klientov ui42. Odborne a obchodne zastrešuje hlavne oblasti web developmentu, CMS-ka s našou vlajkovou loďou BUXUS, ako aj UX. Prichádza na dennej báze do kontaktu s korporátnymi klientami, e-commerce klientami, malými a strednými podnikateľmi, verejnými inštitúciami a samosprávnymi krajmi.  

Športuješ?

Čože, to čo ideme riešiť?! Jasné! Behám. Aj včera som bola 7 km a dala som to za 35 minút. Úplne super sa ráno išlo. Ale poďme k veci. Snáď sa ma nebudeš pýtať takéto "hovadiny" :-).

Súhlas. To bola taká zahrievacia otázka :-) Katka, kto sú bežní zákazníci, s ktorými prichádzaš do kontaktu?

Klientela je, samozrejme, rôznorodá, ale najčastejšie sú to majitelia, prevádzkovatelia eshopov, ktorí majú šablónové CMS-ko, ich eshop sa zväčšuje a produkty im pribúdajú. Alebo sa na rast pripravujú. A šablónový eshop ich technologicky obmedzuje, takže hľadajú riešenie na mieru. Čiže zjednodušene povedané - naši typickí klienti sú tí, ktorí prerástli šablónu. Prípadne tí, ktorí chápu výhody eshopu na mieru hneď od začiatku podnikania a majú predstavu mať eshop na mieru, aj keď je to na začiatku výrazne nákladnejšie ako šablónové (tzv. krabicové) riešenie.  

Prečo sa zákazníci obracajú na ui42? 

Okrem odborných kvalít našich zamestnancov, ktoré sú vyhľadávané, je to náš CMS systém na mieru, ktorý si inhouse vyvíjame (pozn.: kontinuálne už od roku 2000). To znamená, že nie je nutné, aby sme my komunikovali s akoukoľvek treťou stranou, pretože neohýbame open-source pre potreby customizácie, ale vyvíjame sami náš vlastný systém. Naše CMS BUXUS robia naši programátori.

Nejaká ďalšia výhoda pre napr. váhavého zákazníka?  

Klient sa hneď v úvode nemusí rozhodovať, akú konkrétnu funkcionalitu potrebuje od momentu spustenia eshopu. Zo skúsenosti vieme, že to na začiatku ani nie vždy presne vie. Klient je najmä odborníkom v tom svojom dennom biznise a môže sa stať, že mu nejaká požiadavka na funkcionalitu v úvode vypadne, alebo skrátka v dôsledku napríklad menšieho počtu výrobkov alebo zákazníkov nie je hneď od spustenia potrebná. Časom však vždy konkrétne požiadavky a potreby vyvstanú a pre nás nie je problém kedykoľvek akúkoľvek funkcionalitu doprogramovať a to práve vďaka vlastnému systému na mieru.

Keby si spontánne mala vypichnúť nejaký rozdiel medzi open source a našim CMS, čo by to bolo?  

Pri väčšine tzv. open source riešení sa napr. môže stať, že pri naťahovaní aktualizácie systému samotná aktualizácia rozbije lay-out webstránky a funkcie, ktoré má klient na objednávku dorobené (napr. prepojenie na účtovný a skladový systém). V našom BUXUSe prebieha akákoľvek aktualizácia vždy per case pre konkrétneho klienta, je robená našimi programátormi a ku každej webstránke majú naši programátori individuálny prístup. Podľa toho, ktorú verziu BUXUSu majú a na ktorú sa idú aktualizovať. Nestane sa teda, že by naša aktualizácia rozbila akýmkoľvek spôsobom lay-out webstránky. Klienti ďalej potrebujú reponzívny dizajn. To je dnes už must-have. Už nestačí šablónový dizajn, ale chcú web na mieru v plnej responzivite.

Vráťme sa ešte krátko k tej klientele. Ako veľkí sú naši typickí klienti?

Hm, to je samozrejme rôzne. Ako sú to rôzne veľké nadnárodné korporácie, tak z nášho primárneho e-commerce segmentu sú to fakt klienti, ktorí majú od 10 do snáď až 1,5 milióna produktov vo svojom e-shope. Sme predsa ecommerce akcelerátor - náš CMS systém zvláda veľké množstvo položiek a samozrejme transakcií. 

Gro nášho businessu a našej cieľovej skupiny tvoria klienti, ktorí vedia, čo potrebujú, v akej kvalite a za akú primeranú cenu to chcú. Čiže inak povedané klienti, ktorí si vedia vypočítať návratnosť investície a sú ochotní v danom období investovať.   

Ako dlho trvá implementácia CMSka, resp. migrácia zo spomínaného šablónového do BUXUSu?  

Je to rôzne od klienta, rozsahu prác, portfólia, špecifických požiadaviek, atď. Ale zjednodušene by sa dalo povedať, že je to cca 3 až 6 mesiacov. Čo je aj taký štandard na trhu. Zároveň je v procese dôležité, ako rýchlo a promptne reaguje samotný klient. Ako zodpovedá na naše otázky, ako rýchlo vie web otestovať. Lebo chápeme, že popri vývoji stránky rieši aj svoj daily business.

Ako prebieha rozhodovací proces? Ako rýchlo od prvej ponuky sa napríklad klient vie rozhodnúť?  

Rozhodnutie klienta nie je samozrejme na prvom stretnutí. Je to niekoľko stretnutí, dodefinovania požiadaviek - a v tomto sme fakt dobrí! Záleží nám na tom, aby si klient bol istý, že dostane to, čo žiada. V neposlednom rade je určite dôležité, aby to ľudsky fungovalo medzi nami a klientom. Kúpa webu je zároveň dlhodobé partnerstvo. A tam proste chémia musí byť.

Aj keď si obchodní partneri rozumejú, stane sa, že klient sa vyvinie, transformuje a partnerstvo sa musí prispôsobiť alebo skončiť. Čo sa deje v tom prípade s webom? Musí ho klient zahodiť a robiť odznova, keďže bol postavený na CMS, ktoré vyvíja ui42 a nie je open-source?

To určite nie. BUXUS je náš produkt, ale to neznamená, že do neho nepustíme iných programátorov. Napríklad minulý rok sme vyvinuli nový eshop pre Dedoles, absolovali sme s nimi mimoriadne úspešnú vianočnú sezónu, ale teraz už sa posunuli natoľko, že sa rozhodli vybudovať vlastný programátorský tím. Web už si programujú sami, my im pomôžeme keď treba a posúvame nové veľké veci, ktoré vrámci BUXUSu vyvinieme. A nie je to len výnimka potvrdzujúca pravidlo, okrem Dedolesu sú napríklad aj weby Slovenskej Technickej Univerzity postavené na Buxuse, pričom ich programuje ich interný IT tím a máme tiež oficiálnu partnerskú agentúru E-GO, ktorá vie robiť weby v BUXUSe. Otvorenosť nášho CMS stále rozvíjame, v budúcnosti nevylučujeme ani vydanie open-source verzie.

Kde vidíš hlavné výhody ui42, resp. v čom ich môžu vidieť naši klienti? 

Sme fullservice webová agentúra, sme na trhu 20 rokov. Know-how je založené na mnohých skúsenostiach, či už v oblasti developmentu, testovaní použiteľnosti, ecommerce alebo online marketingu. Od roku 2008, kedy sme začali s UX testovaním použiteľnosti, premietame celé know-how z testovaní do našich dizajnov.  Hľadáme zlatú strednú cestu medzi tým, čo je dizajnovo pekné (lebo aj to býva častá prvotná požiadavka zadaní našich klientov), ale hlavne použiteľné. Po niekoľkoročných skúsenostiach už presne vieme, že nepredáva krása webu, ale hlavne jeho použitelnosť, to znamená, ako sa zákazník na konkrétnej stránke dokáže orientovať. Za dizajnmi a stránkami z našej dielne vždy vidíme konkrétne čísla, ktoré má klient s novým webom dosiahnuť a tomu sa pri práci prispôsobujeme. Testovanie použitelnosti vykonávame vo vlastnom UX laboratóriu. Okrem klasického testovania robíme aj testovanie pomocou očnej kamery. Od roku 2008 sme mali v našom laboratóriu na testovanie použiteľnosti viac ako 500 respondentov, čo je cez 100 testovacích dní pre viac ako 35 klientov. A to už je skutočne dostatok skúseností a vedomostí.

Do našich webov vkladáme zásady a pravidlá prístupnosti, týka sa to najmä štátnych inštitúcií. V ich prípade riešime prístupnosť podľa výnosu Ministerstva financií o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy. Zaujímavosťou je, že náš kolega (projektový manažér Milan Kurečko) je zároveň členom takejto komisie, ktorá tento výnos posudzuje.  

No a potom tu máme samozrejme celý ui42 digital, ktorí sú full servisom pre oblasť e-commerce a online marketing. Takže sme fullservice agency - čo je nepochybne skvelá konkurenčná výhoda.  

Ak máte otázky k téme, pýtajte sa priamo Katky na katarina.tallova@ui42.com alebo nás kontaktujte cez náš kontaktný formulár. 

Rozhovor pripravil Robo Hager.