B2B E-shopy, ERP, CMS - 1011 vecí, na ktoré by ste mali pamätať

V ui42 portfóliu máme veľké množstvo rôznych e-shopov, ktoré by sme mohli rozdeliť z pohľadu rôznych segmentačných kritérií. Jedno z nich je frekventované B2C vs. B2B členenie. Na trhu viac a viac vnímame dopyt po tzv. B2B (Business to Business) riešeniach, ktoré majú s B2C (Business to Customer) prirodzene množstvo spoločného, ale zároveň nesú so sebou mnohé špecifiká. 

Stručne, čo je B2B a prečo je to teraz trend

Doteraz veľkoobchod funguje cez obchodných zástupcov, ktorý navštevujú svojich obchodných partnerov alebo s nimi telefonujú či e-mailujú. Internet a web však umožňuje objednávať priamo cez B2B e-shop, ktorý má trochu inú funkčnosť prispôsobenú práve veľkoobchodu. Cieľom je zjednodušiť, zrýchliť a zefektívniť online nákup svojim obchodným partnerom.

B2B e-shop

Prv, než sa pustíte do toho vášho B2B e-shopu – či už jeho tvorby, alebo napr. migrácie platformy, treba si uvedomiť množstvo skutočností (niekto mi minule k tejto téme vtipne povedal, že to je “tisíc menších a väčších vecí, na ktoré treba pamätať!”). Tak k tým “tisíc” pridám ešte z môjho pohľadu 11 základných myšlienok, s ktorými máme v ui42 reálne skúsenosti:

  1. Je potrebné si si hneď na úvod dôkladne uvedomiť, že B2B online e-shop sa skladá z dvoch častí - webovej (CMS – napríklad náš CMS BUXUS) a ERP
  2. ERP používa zákazník aj interne, tzn. predáva telefonicky, napriamo, "uberá" zásoby aj pre WEB
  3. Webová časť sa stará o proces nákupu - košík, katalóg, filtrovanie, vyhľadávanie, registráciu atď.
  4. Pre B2B je zásadný, dokonca si dovolím podčiarknuť, že extrémne dôležitý správny výber ERP skladového a ekonomického software, ktorý musí minimálne:
    • umožňovať riadiť skladovú dostupnosť (ideálne LIVE)
    • umožňovať určovať rôzne cenové hladiny pre rôznych B2B
    • mať kvalitné rozhranie na prepojenie s WEBom - API, databázu niečo
  5. Ideálne ak ERP zároveň podporuje PUSH notifikácie o zmene stavov - LIVE synchronizácia skladových zásob, cien.
  6. Je potrebné presne a jednoznačne zadefinovať zodpovednosti ERP na jednej strane a WEB systému na strane druhej, aby bol v tom jasný poriadok:
    • Kto a ako určuje ceny? Vždy musí existovať jeden pôvodca cien (najčastejšie je to ERP) a ceny by takto mali byť zobrazované na webe, bez úprav, zaokrúhľovaní, prepočtov DPH, prepočtov mien. Pri dodatočných prepočtoch totiž vzniká množstvo chýb.
    • Kto a ako definuje dostupnosť produktov? (najčastejšie ERP) - buď online počet kusov a na základe toho WEB rozhoduje o dostupnosti alebo (ideálnejšie) rovno dostávať od ERP stav - dostupný, nedostupný, predobjednávka, rezervácia
    • Kto a ako definuje obrázky, popisy, kategorizáciu produktov, aký je proces pridávania a akutalizácie produktov?
    • Kto a ako spracováva objednávky, čo je potrebné urobiť pre zápis objednávky, jej odoslanie, zrušenie atď.?
  7. Registrácia B2B
    • Nadefinovať celý proces registrácie, kto kde a ako musí zákazníka založiť, čo sa dá zautomatizovať - tak zautomatizovať (základné údaje atď.)
  8. Cenové hladiny, ceny presne pre prihláseneho B2B - podporuje ERP? Vieme to efektívne a rýchlo preniesť na web?
    Ak má napríklad e-shop 10tis. položiek a hoci len 100 B2B zákazníkov, hneď napr. pracujeme s 1miliónom(!) cien, čo si mnohí na prvú ani neuvedomujú..
  9. Prípadne dodatkové služby
    • faktúry online, dodacie listy online, hromadné objednávky, online rezervácie a notifikácie…
  10. B2B systém je ideálne budovať postupne, tzn. najprv základné veci ako ceny, zásoby a objednávky. Keď toto beží tak potom postupne pridávať nové online služby pre B2B zákazníkov - rezervácie, hromadné objednávky a pod. Ak sa robí veľa vecí naraz, prevádzkovateľ B2B často nevie určiť, čo je TOP priorita.
  11. Ideálne je všetky doplnkové veci a rozvoj B2B zóny robiť na základe reálnych požiadaviek od existujúcich B2B zákazníkov, ktorí už nakupujú

V prípade záujmu o konzultácie ohľadom B2B e-shopov nás neváhajte osloviť.

P.S.: Naši referenční B2B klienti, s ktorými spolupracujeme: abw.sk, edsi.sk, krpa.sk, pneucom.sk, predeti.sk, slovart.sk, zlatnickestudio.sk.