Využitie četu v e-commerce má rastúci trend najmä pri komunikácii so zákazníckou podporou, čo je klasické využitie chatbota. Chatbot od ui42 pomáha priamo pri predaji a nahrádza dialóg so živým pracovníkom e-shopu pri výbere produktov. Je určený najmä pre novú generáciu používateľov, ktorí vyrastali na četovaní cez smartfóny.

Ako vie byť chatbot nápomocný

V mnohých e-shopoch majú návštevníci problém vybrať si vhodný produkt. Vedia typ či kategóriu produktu, ktorý hľadajú. Napríklad čerpadlo na vodu, nepremokavá bunda na cyklistiku alebo dámsky horský bicykel. Ponuka je však často veľmi široká, môžu to byť stovky až tisíce produktov. Vtedy si návštevníci pomáhajú filtrovaním produktov cez ich parametre, ktorých je zvyčajne tiež veľa. Stáva sa, že potenciálny zákazník sa nesprávnym výberom parametrov dostane do slepej uličky a nenájde produkty, ktoré mu vyhovujú. Pritom e-shop ich ponúka, akurát návštevník ich nenašiel. 

Martin Krupa: "Chatbot od ui42 má v sebe naprogramované know-how odborného predavača z kamenného obchodu, ktorý vie aké otázky sa treba pýtať a v akom poradí na to, aby si zákazník vybral, čo potrebuje. Do chatbota sme pretavili naše skúsenosti s vývojom e-shopov a nasadením fazetového vyhľadávania, kde patríme medzi priekopníkov na Slovensku. Prvé fazetové vyhľadávanie sme nasadili na pracovnom portáli už v roku 2009." 

Chatbot si okrem dôsledne navrhnutého, spoľahlivého a rýchleho backendu vyžaduje aj precízny návrh a realizáciu používateľského rozhrania, čiže UX, čo je ďalšia silná stránka ui42. Aj pri jeho vývoji sa "uičko" spolieha na časté a pravidelné usability testovanie, v ktorom patríme medzi priekopníkov na Slovensku už od roku 2008. Návrh konverzačného používateľského rozhrania je špecifická a relatívne nová oblasť, pre ktorú existuje zatiaľ len málo podkladov a odporúčaní.

Chatbot v beta verzii 

Aktuálne je chatbot od ui42 v beta verzii, ktorú už niekoľko mesiacov testuje (a dnes je aj na mobiloch v živej prevádzke cez sviatky a víkendy, resp. od 17:00 do 09:00 počas pracovných dní) prvý e-shop - Holokolo.sk

Andrea Podstrelencová, majiteľka e-shopu s cyklistickým oblečením a doplnkami: Chatbot od ui42 je pre nás príležitosť podporiť online predaj cez inovatívne technológie, hlavne u nových návštevníkov. Zatiaľ je chatbot zapnutý pre návštevníkov so smartfónmi na slovenskom e-shope mimo pracovných hodín, kedy nie sú k dispozícii na čete naši pracovníci zákazníckej podpory. Vďaka chatbotu zaznamenáme aj dopyty od nerozhodných návštevníkov, ktoré vybavíme hneď nasledujúci deň. Pripravujeme nasadenie chatbota na naše e-shopy v ďalších krajinách. Po úspešnom vyhodnotení testovacieho obdobia sme pripravení nasadiť chatbota aj počas pracovnej doby namiesto klasického četu.

Nasadenie a ďalší rozvoj chatbota

Chatbot od ui42 je vhodný pre e-shopy so širokou ponukou produktov s veľkým množstvom parametrov, ktoré sú implementované vo fazetovom vyhľadávaní. Nasadiť chatbota do e-shopu znamená nastaviť API pre fazetové vyhľadávanie a pripraviť pravidlá a texty pre jednotlivé typy a kategórie produktov e-shopu. Aktuálne je chatbot prepojený cez API s e-shopmi, ktoré bežia v e-commerce CMS BUXUS.

Beta verzia beží v živej prevádzke v slovenčine. Pripravená je už aj maďarská verzia. Dá sa ľahko rozšíriť do ďalších jazykov, keďže pri konverzácii využíva NLP (natural language processing) platformu Wit.ai od Facebooku, ktorá podporuje všetky európske jazyky. Chatbot od ui42 je preto pripravený pomôcť e-shopom aj pri expanzii do zahraničia.

E-shop má prirodzene k dispozícii podrobnú analytiku všetkých konverzácií chatbota s návštevníkmi cez Google Analytics. Na základe údajov z analytiky sa dajú priebežne upravovať pravidlá a texty chatbota, aby bola konverzácia s návštevníkom e-shopu prirodzená so správnym výberom produktov. Cez Google Analytics sa dajú ľahko zobraziť aj konverzie a nákupy v e-shope, pri ktorých asistoval chatbot.

Chatbot je v beta verzii dostupný ako samostatná webová aplikácia. Plánujeme ho sprístupniť aj cez štandardné četovacie platformy ako je Facebook Messenger a WhatsApp.

V ui42 zároveň už dnes pracujeme na ďalšom rozšírení chatbota o nákupný košík vrátane platby. Bude tak plne funkčným rozhraním pre e-shopy, ideálne pre novú generáciu používateľov zvyknutých na četovanie cez smartfóny. 

Chatbot je pripravený na ďalšie pilotné nasadenia. Kto bude po holokolo.sk ďalší? :-)

V prípade záujmu kontaktujte:

Carolina Cardoso

Sales Manager

Carolina Cardoso

O ui42

Spoločnosť ui42 je od roku 1997 one-stop-shop pre rozvoj online biznisu: poskytuje UX, programovanie, e-commerce a redakčné systémy, výkonnostný online marketing a konzultácie k rozbehu a rastu online podnikania. Zároveň podporuje rozvoj inovatívnych online produktov a služieb na Slovensku. V ui42 vznikol najväčší pracovný portál Profesia.sk ako aj súťaž a konferencia MastersGate na podporu rozvoja e-shopov a ich expanzie do zahraničia.