Veľa blogov je plných rád a návodov ako má váš webe fungovať a čo naň pridať, aby ste boli úspešnejší v získavaní zákazníkov. 


Treba si ale uvedomiť, že pridaním každej veci (fičúry), robíte vašu web stránku veľakrát zbytočne zložitou. A čím je vaša stránka zložitejšia, tým je väčšia šanda, že na nej ľudia nájdu nejaký problém. Každý takýto problém potom automaticky znižuje úspešnosť (mieru konverzie), s akou ľudia na nej urobia želanú akciu.

Preto zažnime z úplne opačného konca a pozrime sa najprv na veci, ktoré na vašom webe nemajú čo robiť.



1    

Odborný žargón

Odborný žargón v podobe vami používaných cudzích slov, odbornej terminológie a slovných skratiek je prvou veľkou prekážkou vášho úspechu na webe. Jazyk, ktorým sa vyjadrujete vo vašom odvetví, nemusí byť rovnako zrozumiteľný aj pre okruh vašich zákazníkov. Ak vaši potenciálni zákazníci nerozumejú vašim webovým stránkam, pre koho sú potom písané? 

Poviete si: “Ak sa naozaj zaujímajú o to, čo ponúkam, budú mi rozumieť a ak nie, tak nevedia čo chcú a sú pre mňa stratou času”. To je veľká CHYBA. Ak sú texty na webe písané zrozumiteľne, zabezpečíte, že vám porozumie nie len odborná verejnosť ale aj veľa zákazníkov z radov laikov, ktorých ste pred tým svojim webom nezaujali.

Iná situácia nastáva, keď je pre vašu úspešnú spoluprácu so zákazníkom nevyhnutné porozumenie určitej terminológie. V tom prípade by každé odborné slovo malo byť vysvetlené  a každá skratka sprevádzaná jej plným znením.
 

2    

Dlhé bloky textu

Dlhé strany plné neštrukturovaného textu predstavujú jednu z najväčších hrozieb úspešného webu. Dlhé bloky textu ľudí jednoducho strašia. Vaša produktová stránka musí byť jasná, stručná a bez zbytočných informácií. Človek, ktorý ju číta chce kľúčové informácie jednoducho a rýchlo. nechce sa mu skrolovať a skenovať očami hŕbu balastu kým sa dostane k veci. Skúste sa pri písaní zamyslieť, ktoré informácie by ste chceli vedieť vy, keby ste boli v koži vášho zákazníka a začnite tým.

Nekonečné strany textu na vašej web stránke môžu naznačovať, že sa snažíte povedať príliš veľa vecí naraz. Zamyslite sa nad textami na vašom webe. Pojednáva jedna web stránka len o jednej téme? Ak nie, je najvyšší čas rozdeliť ju na kratšie stránky, zamerané na jednu konkrétnu tému. Takto štrukturovaný web uľahčuje zrozumiteľnosť webu pre jeho návštevníkov a pomáha dosiahnuť vami želanú konverziu. Tematicky prehľadné web stránky, ktoré smerujú návštevníkov k uskutočneniu jednej želanej akcie, prinášajú vyššiu mieru konverzie. Zároveň zjednodušujú prácu vyhľadávačom a tým prinášajú lepšie SEO (Search Engine Optimization) výsledky.

     

    3    

    Zložité animácie a Flash

    Zložité Animácie vo Flashi sú vo všeobecnosti komplikáciou dobrej optimalizácie pre vyhľadávače. Ak ste sa nedajbože rozhodli urobť celý váš web vo flashi, počítajte s tým, že dosiahnuť popredné pozície vo výsledkoch vyhľadávania Google, bude oveľa ťažšie. Je mimoriadne dôležité, abý vás ľudia pri vyhľadávaní na webe našli na vami blízke frázy (kľúčové slová opisujúce váš produk alebo službu). Ako chceté získať nových zákazníkov, keď vás na webe nebudú ani vedieť násjť...


    Čas potrebný na načítanie flashových animácii, alebo celých stránok, je tiež nezanedbateľným faktorom určujúcim použiteľnosť vášho webu. Takéto na prvý pohľad velmi elegantné a štýlové animácie a efekty sa musia dopredu načítať a to trva nejaký čas. Uvedomte si pri tom to, že vaši zákazníci nemusia mať

    • také rýchle pripojenie na internet ako vy, 
    • ani najnovšiu verziu vami podporovaného prehliadača, 
    • ani dosť výkonný počítač ako taký
    • a možno ani všetci zákazníci nevstupujú na váš web zpoza stola, ale z mobilu pripojený len na sieť operátora. Čo potom? Uvidia to, čo chcete, aby videli? Zobrazí sa im vaša stránka vôbec? :)

    Uvedomme si jednuduchú vec. Každá sekunda čakania a frustrácie, ktorá oddeľuje človeka od naplnenia jeho cieľa na webe, može byť dôvod, aby daný web opustil. Ľudia su stále viac zvyknutí, že veci na webe fungujú rýchlo a ak na konkrétnej stránke práve nie, určite niekde inde áno. Čím priamočiarejšia a jednoduchšia  a rýchlejšia cesta do cieľa, tým väčšia úspešnosť jeho dosiahnutia.

     

    4    

    Obrázky

    Obrázky sú dôležité. Obrázky pomáhajú vyrozprávať váš príbeh. Avšak niektoré internetové stránky ich s odstupom času môžu mať príliš veľa a to je opäť problém pre rýchle načítanie a plynulé prehliadanie vašich webstránok.

    Dlhé načítavanie vašej stránky vám nepridá ani na použiteľnosti v očiach vaších návštevníkov, ani na dobrých pozíciach vo vyhľadávaní Google, ktorý citlivo vníma a vo svojich výsledkoch zohľadnuje čas potrebný na načítanie stránky.

    Veľké množstvo obrázkov môže spôsobiť nemalé problémy aj pre váš redakčný systém. Častokrát je práve veľké množstvo dát na spracovanie dôvodom, prečo sa administratíva stránok vo vašom redakčnom systéme stáva zdĺhavou až nemožnou. 

    Optimalizácia obrázkov a fotiek je preto skôr či neskôr nevyhnutná. Zbavte sa tých nepotrebných a upravte veľkosť tých nevyhnutných.

    5    

    Kontaktné formuláre

    Zatiaľ čo uniformný "Kontaktujte nás" formulár ostáva pre niektoré spoločnosti naďalej slušným zdrojom dopytov, pre drvivú väčšinu firiem tento spôsob získavania nových zákazníkov vôbec nefunguje. Namiesto prinášania kvalifikovaných dopytov, priťahuje väčšinou len spam. 

    Detailné kontaktné informácie ako súčasť vašich webových stránok sú dôležité. Avšak, pokiaľ vám ide o čím efektívnejšie získavanie dopytov (leadov), používajte radšej účelovo dedikované vstupné stránky a na mieru šité výzvy ("call to actions"). Ideálne je pripojiť k vstupným stránkam s formulárom aj primeranú motiváciou prečo by ho daný prospekt mal určite vyplniť. Počet získanych dopytov sa takýmto spôsobom dá podstatne zvýšiť, ako dokazujú aj skúsenosti nášho eCommerce tímu.

    6

    "Pop up" čokoľvek

    Predpokladám, že so mnou budete súhlasiť, ak poviem, že “Pop up” stránky, ktoré sa z ničoho nič otvárajú pred vašimi očami, sú tou najotravnejšou cestou ako si na webe získať pozornosť. O to viac človeka zarazí, že niektoré spoločnosti touto formou prezentujú rozne kontaktné formuláre, ankety, akcie a špeciálne ponuky. 
    Vyrušením človeka, ktorý si možno práve so záujmom prehliada vašu ponuku na webe, ho môžete skôr podráždiť ako motivovať, aby si prečítal, čo mu chcete povedať. "Pop up okno" je dnes skôr hra "nájdi čo najrýchlejšie krížik = zrušiť" ako úspešný marketingový nástroj.
     

    7

    Sprievodné zvuky a video

    Stretli ste sa už s webom, ktorý vás okamžite po vašom príchode začal “stimulovať” zapnutím hudby alebo videa? Ak intuitívne nestlačíte tlačidlo SPÄŤ, prvé čo pravdepodobne hľadáte je, ako tú hudbu, intro, video vypnúť. A Možno práve preto, že ste na to neboli pripravení a ste niekde, kde vyrušovanie okolia je nežiaduce. No na tom nezáleží.
    Ak chceme, aby si človek so záujmom niečo pozrel alebo vypočul, musíme ho najprv presvedčiť, že to stojí za to. Inak to nemá zmysel a daný multimediálny obsah neprinesie žiadne ovocie.

     

    A na záver to najdôležitejšie. Pozerajte sa na váš web, jeho obsah, funkčnosť, jednoducho všetko očami vašich zákaznikov. Určite si teraz pomyslíte, že to predsa robíte každý deň :), ale nie je to skôr tak, že už ste tak trochu na to profesionálne slepí? Otestujete si váš web s nezainteresovaným človekom a budete veľmi prekvapení.

    Aký je váš názor na to čo by malo zmiznúť z úspešného zákaznícky orientovaného webu?
    Súhlasíte s mojimi siedmimi návrhmi? Vedeli by ste ešte niečo pridať?
    Neváhajte pridať svoje komentáre.