Najprv musím pochváliť lokalitu, kde sa konferencia WebExpo 2010 konala. Je to nádherný areál Českej zemědělskej univerzity v Prahe, vlastne botanická záhrada s príjemnými a skvele zariadenými budovami (fotka na homepage neklame).  Keď som si večer v MF Dnes prečítal, že Masarykova univerzita otvorila v Brne nový kampus za 5 miliárd českých korún, závidel som ešte viac. Vôbec sa nedivím, prečo tak veľa Slovákov študuje v Čechách a na Morave.

Prejdem len prezentácie, na ktorých som bol a súčasne ma niečím zaujali:

Piatok - Doing what works OVER doing what you're told.

Opening Keynote, Laurence Moroney (Web Development Strategist, Microsoft)
Jedna z hviezd programu. Je to odvaha byť z Microsoftu a postaviť sa pred stovky web developerov, ktorí žijú open sourcom. Povedal, čo Microsoft chystá pre web developerov. Nejaký webstack, kde sa bude môcť prevádzkovať aj MySQL, aj Apache, aj PHP. Nahlas povedal, že nemá rád .NET. A ako si Robo všimol, Javu nespomenul. Bolo to technické, viacej k tomu povie Robo vo svojom príspevku.

 

Products and People over Process and Dogma, David Hussman (DevJam)
Ďalší ostrieľaný prednášateľ. V sekcii Agile. Nebola to našťastie žiadna evanjelizácia agilného vývoja. Jeho posolstvo vystihuje názov inej jeho prednášky ”Doing what works OVER doing what you're told.” (Radšej robiť, čo funguje, než robiť, čo kážu iní.) Často sa zbytočne venujeme radám, čítaním odporúčaní, premýšľaním o tom, ako by sme to mali robiť, namiesto toho, aby sme to robili, ako to najlepšie vieme.

Bola to skvelá prednáška, pripravená, bol zábavný, zapojil aj nás, publikum, na konci prednášky bola aj pointa - jeho vlastný “objav” Dude’s Law. Tváril sa aj vyzeral ako Big Lebovski, rozdával nálepky. 

 

Analytika + optimalizace = data-driven website, Jiří Brázda (Optimics)
Optimalizácia konverzií na weboch je relatívne novinka v našich končinách. Príležitostí na jej realizáciu je tým pádom málo a tak vyzerajú aj prípadové štúdie. Bolo to skôr o možnostiach a prísľuboch. Spomenul aj ďalší krok za optimalizáciou, ktorým je dlhodobé zvyšovanie hodnoty klienta. Skvele sa to počúva, žiaľ zatiaľ je to o budúcnosti. No bez takýchto prednášok to realitou nikdy nebude. Držím im palce!  

 

Optimize your business: Unleash the force!, Michael Riha (Adobe)
Toto som minul, očakával som, že to bude prezentácia analytického nástroja Omniture, čo kúpil Adobe. Uvádzam to však, lebo to vraj bolo super - praktické príklady optimalizácie webov. Skvelý bol nielen obsah ale aj samotné prezentácia, Američania to skrátka robia perfektne. V Robovom príspevku bude o tom viacej, teším sa na videozáznam.  

 

Seed Capital in Practice — A Guide for You to Start-up, George Tziralis, Miro Solanka
Najprv zástupca gréckeho investičného fondu Openfund propagoval svoj fond a práve prebiehajúci výber projektov. Pekne sformuloval, akú hodnotu majú nápady: “Hodnota myšlienky sa rovná času, ktorý venujete jej realizácii.” To je odkaz aj pre tých, čo si myslia, že majú úžasný nápad a nikomu ho nechcu prezradiť. Nakoniec jasne do reči investora pretlmočil zvyčajné frázy začínajúceho podnikateľa.

Druhú časť prezentácia robil Miro Solanka z Prešova, ktorý prezentoval svoj projekt Sportmeets, ktorého rozbeh peniazmi aj know-how zabezpečuje práve Openfund.

Znovu, skvelá prezentácia obidvoch, Mirov start-up mal príbeh. Motivujúce. Oporúčam - kompletná prezentácia je na Slideshare.  

 

DISKUZE,  Spolupráce s webovou agenturou - Jak se vyhnout tomu, aby se sen změnil v noční můru
Za webové agentúry tam boli z firiem Symbio a ebrana.cz, za klientov z Kooperatívy a Mediatelu. Na úvod všetkých šokoval zástupca ebrány, vraj spúšťajú 20-30 projektov mesačne, majú 2000 realizovaných projektov. Neskutočné. Podobný údiv vyvolala poznámka z Kooperatívy, že milión českých korún na web nie je pre nich výrazná položka.

Debata bola svižná, korektná. Zrejme najbežnejší zdroj problémov vo vzťahu agentúra-klient sú očakávania - obidve strany ich majú jednoducho iné. Pokúsiť sa porozumieť druhej strane trvá dlho a zvyčajne na to nie je čas. Výsledkom sú sem-tam pobabrané projekty aj vzťahy. Ako aj inde v živote :-) Osviežujúci bol citát zo Symbia: “Klient je tiež len človek.”

Strana klientov sa zhodla na tom, že po zopár rokoch treba agentúru jednoducho vymeniť. Strana agentúr sa s tým nevedela zmieriť.

Sobota - Big business doesn't want good things.

Pixmac aneb užíváme si první mezinárodní projekt Mitonu - Ondřej Raška, Vítězslav Válka (Pixmac, Miton)
Prezentácia pre mňa doteraz neznámej pôvodnej českej fotobanky Pixmac. A súčasne aj finančného investora projektu. Kvalitne urobený projekt, pozitívne odprezentovaný úspešný príbeh.

Dve dôležité poznámky pre webové projekty, ktoré sa chcú rozšíriť do zahraničia:     “Preklad nie je lokalizácia.” a “Platby vždy lokálne.”  Kuriózna bola informácia o zmena platobného systému, ktorá zvýšila konverzie o 447%! 

 

Startup v roce 1: Mýty a realita slovy vítěze Startup Show 2009, Miloš Lenoch (Nejremeslnici.cz)
Projekt, ktorý rozbehli programátori, zatiaľ bez investora. Oproti predchádzajúcemu to bol veľký rozdiel vo výsledkoch a hlavne v ich prezentácii, môj pocit bol negatívny.

Zmienili sa o user testovaní, robili ho na kolene, aj tak mali s ním výborné skúsenosti - za deň testovania našli vyše sto vecí na zlepšenie. Podľa mňa by v tom mali pokračovať, zažiť to do pravidelného rozvoja webu. Alebo aspoň otestovať nový dizajn, ktorý chystajú.  

 

Testování použitelnosti – LIVE!, Petr Douša, Lukáš Marvan
Veľkolepá šou. Na začiatku princípy usability testovania, no skôr to bolo o tom, ako to robia v Sezname. Potom predstavenie mladej sympatickej testerky a následne testovanie naživo webu www.fler.cz. Po testovaní identifikácia problémov na uvedenom webe za pomoci publika. A na koniec trápne grupovanie a prioritizácia problémov.

Podľa mňa to nebolo dobré, porušili tam mnohé princípy testovanie použiteľnosti. Škoda, mohli to lepšie spopularizovať. Detaily napíše Palo vo svojom príspevku. 

 

Jak vybudovat úspěšný start-up aneb 2M uživatelů za dva roky, Vít Vrba (Webnode)
Pre mňa najsympatickejšia prezentácia. Aj prednášateľ. Najviac ma zaujal tým, že na rozdiel od nás v ui42 mali odvahu a pustili sa do produktu “CMS pre všetkých” a hlavne sa im to podarilo spropagovať doslova po celom svete. Sami priznali, že bez šťastia by to nebolo, no je v tom kus skvelej práce. Držím im palce a ich Webnode si niekedy večer vyskúšam. 

 

DISKUZE, Startup Show 2010
Predstavili sa štyri vybrané start-upy v 5-minutových prezentáciach:

  • Superscout (UK) - ďalšia Profesia,
  • Nicereply (SK) - dotazník kvality v e-maile,
  • HotGloo (DE)  - online aplikácia na kreslenie wireframe,
  • Bijk (CZ) - online server monitoring

Hlasoval som za HotGloo. V hlasovaní obecenstva vyhrala česká firma, aj keď moderátor obecenstvo prosil, aby mysleli na produkt a nie krajinu, odkiaľ pochádza. Na Slovensku by isto vyhrala slovenská firma :-)

Zaujalo ma, že všetky start-upy mali na prvý pohľad skvelé weby.  

 

Designing from start to finish, Ryan Singer (37signals)
Najväčšia hviezda konferencie, hlavný UI dizajnér z legendárnej firmy. Na prvý pohľad nie bombastická prezentácia, no predsa si ju len zrejme zapamätám nadlho. Praktická ukážka, ako súčasne programovať a dizajnovať webovú aplikáciu tak, ako to robia v 37signals. Od modelu, cez skicu a  prepínanie medzi vim-om a Photoshopom po výslednú jednoduchú aplikáciu.

Zaujímavé, no v bežnom svete nepoužiteľné. Koľko ľudí súčasne a špičkovo ovláda nasledujúce zručnosti v týchto 3 oblastiach?  

  1. Programovanie - navrhnúť aplikáciu, programovať v Ruby/PHP/..., ovládať vi editor, ovládať SQL, ovládať HTML a CSS a Javascript
  2. Dizajn - mať vkus a prehľad, rozumieť typografii, ovládať Photoshop
  3. Soft skills - komunikovať s klientom, prezentovať výsledky

Osobne takého nepoznám a tipujem ich na zopár desiatok na svete. Na virtuózoch nemôže byť postavený celý priemysel.  Podozrievam 37signals, že ich podnikanie je do veľkej miery stojí na tom, že sú (a hlavne pre nás webovú komunitu) zaujímaví.

Úspechy im neberiem, ich blog budem čítať naďalej. Skvelé bolo konštatovanie, že “Big business doesn't want good things.”  A myšlienka večera pre mňa bola: “Data are not equal.” - Hádajte, čo tým Ryan myslel? Čoskoro to bude vidno vo výsledkoch z ui42...

Nebolo to tip-top a prídem aj o rok

To je všetko o mojom programe na WebExpo 2010. Pohľad kamarátov z ui42 si prečítajte v ich príspevkoch. Na webe je mrte ďalších blogov o konferencii.

Súhlasím s tým, že organizácia konferencie mala zopár slabín (nezvládli registráciu, nebol k dispozícii vytlačený program, obedy v menze nestáli za veľa, neboli materiály ku prednáškam, na webe zatiaľ nie sú videozáznamy), no celkovo to hodnotím veľmi dobre a o rok som tam znovu. Dá sa tu získať prehľad o dianí na webe v Čechách.

Mnohé prednášky by mali byť na Slideshare.net a na webe konferencie by sa mali objaviť videoprezentácie.

Doplnok z marca 2011: Konečne sú na Vimeo dostupné videozáznamy prednášok.