Je dnes ťažké založiť si internetový obchod? S akými legislatívnymi problémami treba počítať? Ako sa dá na tomto trhu uspieť? Dozviete sa v aktuálnom čísle časopisu PROFIT č.22 v článku Peniaze visia na webe na str.46 ale aj v tomto príspevku s odpoveďami, ktorými sme do článku prispeli.
1. Je dnes ťažké založiť si internetový obchod? Je na to ešte na trhu priestor? Pre koho?
Na prvý pohľad to vyzerá čoraz ľahšie, veď existujú aj e-shopy "zadarmo," kde sa "stačí" registrovať, nahodiť zopár produktov a čakať na prvú objednávku v novom internetovom obchode. Rozbehnúť však ziskový online obchod je v skutočnosti oveľa náročnejšie. Rozdiel je zhruba taký, ako medzi vyložením košíka s marhuľami vedľa cesty a zelovocom, kam chodí nakupovať pravidelne a s radosťou veľa zákazníkov, lebo okrem širokej ponuky čerstvého ovocia a zeleniny je tam aj usmiata predavačka. Neverím, že sa dá vyžiť z predaja zopár košíkov marhulí a viem, že mať dlhodobo úspešnú kamennú predajňu je náročné. Na internete to platí rovnako.
Na trhu bude vždy priestor pre nové a určite aj ziskové e-shopy. Otázne je, na aký trh a s akým produktom sa nový e-shop chce zamerať. Drumble a fujary sa dajú predávať aj do celého sveta. Na druhej strane pre elektroniku a knihy je už aj na slovenskom trhu priestor minimálny. Vždy treba myslieť na konkurenciu zo zahraničia, lebo internet skutočne nepozná hranice.
Odvážni by mali skúšať predaj inovatívnych produktov, napríklad ovsené vločky namiešané podľa vlastného výberu, alebo hľadať "niche" trhy, napríklad originálne hračky z Kinder vajíčok. Vždy je tu možnosť preraziť internetovým obchodom so štandardným tovarom ale s kvalitnými službami, kam sa budú zákazníci stále radi vracať.
2. S akými legislatívnymi problémami treba počítať? Je založenie internetového obchodu zložitejšie ako založenie firmy?
Na každý internetový obchod sa okrem občianskeho zákonníka vzťahuje aj zákon o zásielkovom predaji a zákon o elektronickom obchode. V prípade špecifických produktov je to ešte zložitejšie, ako napríklad u liekov je to zákon o liekoch a vyhlášky Ministerstva zdravotníctva. V prípade predaja do zahraničia treba poznať často aj zákony krajín, kam tovar dodávate, ako napríklad pravidlá o vykazovaní DPH. Rozbehnúť seriózny e-shop bez konzultácie s právnikom je riziko.
3. Ako sa dá na tomto trhu uspieť?
Rovnako ako kamenná predajňa aj e-shop musí mať svojho "vedúceho predajne." Zvyčajne je to e-commerce manažér, ktorý musí zabezpečiť množstvo každodennej rutiny: aktualizovať obsah, produkty, spracovávať objednávky, reagovať na otázky zákazníkov, vybavovať reklamácie, sledovať webové analytiky, komunikovať s veľkoobchodom, starať sa o skladové zásoby, zabezpečiť logistiku atď. Okrem toho sa musí venovať aj marketingu, aby prichádzali noví zákazníci a starí sa vracali: propagovať web, zlepšovať SEO, spravovať PPC kampane, komunikovať na sociálnych sieťach atď. Zvyčajne je to práca pre viacerých ľudí.
Spustením internetového obchodu práca nekončí. V priebehu 2 rokov treba investovať do e-shopu zhruba také isté množstvo prostriedkov, ako sa vloží do jeho výroby.
Viacej užitočných informácií o prevádzke internetového obchodu nájdete v kolegovom príspevku 15 základných kameňov pre úspešný web.