Prečo je dôležité UX - používateľská skúsenosť?

Nároky na webové stránky sa posúvajú míľovými krokmi. Dôvodom sú trendy v online marketingu a najmä používateľ. Ten si vyberá z množstva e-shopov, kde nakúpi alebo webov, na ktorých si prečíta, vypočuje alebo pozrie obsah. Drvivá väčšina potenciálnych zákazníkov si vyberá ten, ktorý sa mu páči a vyhovuje mu. Inak povedané – ten, s ktorým má pozitívnu používateľskú skúsenosť. V krátkom článku sme vám zhrnuli, čo to vlastne UX alebo UX dizajn je a prečo je aj pre váš web dôležitý.

Prečo je dôležité UX - používateľská skúsenosť?

Prečo je dôležité UX - používateľská skúsenosť?

Nároky na webové stránky sa posúvajú míľovými krokmi. Dôvodom sú trendy v online marketingu a najmä používateľ. Ten si vyberá z množstva e-shopov, kde nakúpi alebo webov, na ktorých si prečíta, vypočuje alebo pozrie obsah. Drvivá väčšina potenciálnych zákazníkov si vyberá ten, ktorý sa mu páči a vyhovuje mu. Inak povedané – ten, s ktorým má pozitívnu používateľskú skúsenosť. V krátkom článku sme vám zhrnuli, čo to vlastne UX alebo UX dizajn je a prečo je aj pre váš web dôležitý.

Prečo je dôležité UX - používateľská skúsenosť?

Čo je UX? 

UX – user experience je používateľská skúsenosť. Ide o sumár dojmov a výstupov, ktoré používateľ pri návšteve webstránky/e-shopu/aplikácie nadobudne. Používateľskú skúsenosť ovplyvňuje množstvo faktorov. Dôležitý je UX design, ale taktiež rôzne iné parametre, ako napríklad rýchlosť stránky, jej funkčnosť, použiteľnosť alebo jej obsah. 

Aby majiteľ webu zistil, aké sú očakávania jeho cieľovej skupiny a potenciálnych zákazníkov, pomôže mu UX výskum, ktorý zastrešuje skúsený UX researcher. Ak už projekt reálne existuje, je vhodné podrobiť ho UX auditu alebo profesionálnemu UX testovaniu, ktoré dokáže odhaliť až 80 % chýb na webe. 

Na zapracovanie zistení auditu alebo návrh nových prvkov na webe je tu UI/UX dizajn. UX dizajnér navrhne funkčný a pútavý web, v ktorom sa vedia používatelia intuitívne orientovať. Cieľom každého e-commerce projektu je vyladiť UX tak, aby bola používateľská skúsenosť s webstránkou alebo aplikáciou čo najlepšia.

UIČKOVSKÝ TIP: Strácate sa v pojmoch UI a UX? Kým UI (user interface) predstavuje rozhranie, s ktorým používateľ interaguje, UX (user experience) je skúsenosť, ktorú pri tom nadobúda. Ako spolu súvisia a v čom sú tieto dva pojmy ešte rozdielne, sme zhrnuli v tomto článku.

Prečo je UX dôležité? 

UX je dôležité, pretože v centre jeho záujmu stojí používateľ, jeho potreby a nároky. Pozitívna alebo, naopak, negatívna používateľská skúsenosť vplýva na viacero metrík a ďalších dôležitých parametrov, ktoré majitelia webstránok sledujú a považujú za významné. 

UX/UI dizajn uľahčuje cestu webom 

Prehľadná navigácia, zrozumiteľné menu, výrazné call-to-action prvky či jednoduché formuláre – to všetko a mnoho ďalších významných detailov ovplyvňuje, ako používateľ interaguje so stránkou. Ak sú vytvorené podľa pravidiel UX/UI dizajnu, je veľkým predpokladom, že počas preklikávania pomedzi jednotlivé stránky nenarazí návštevník webu na nejaké problémy.

UX mení návštevníkov na zákazníkov 

Platená reklama alebo optimalizácia webu pre vyhľadávače – SEO, stojí nemalé časové a finančné náklady. To, aby bol web medzi konkurenciou viditeľný, je jedna strana mince. Tou druhou je, čo sa stane, ak sa naň návštevník preklikne. Práve používateľská skúsenosť a vyladená webstránka pomôžu konvertovať návštevníka na zákazníka.

Používateľská skúsenosť pomáha budovať lojalitu zákazníkov  

Ak je zákazník s nákupom v e-shope spokojný, je veľký predpoklad, že nakúpi opäť. Podobne je to aj v prípade informačných webov, kde nájde prehľadné a relevantné odpovede na svoje otázky. Bez toho, aby hodiny bezvýsledne preklikával medzi stránkami. 

Spokojní zákazníci odporúčajú a píšu recenzie 

Ak je používateľská skúsenosť s webstránkou pozitívna, jednoduchšie od zákazníka získate spätnú väzbu formou referencie. Dobrá referencia je potom skvelým nástrojom, ktorý dokážete použiť na presvedčenie iných, možno ešte váhajúcich potenciálnych zákazníkov. Síce nemerateľnou, no veľmi významnou výhodou je, že si zákazníci user-friendly webstránky odporúčajú aj medzi sebou, napríklad v diskusiách alebo pokojne i v rámci súkromných konverzácií.

UX pomáha budovať brand 

Ak prichádzate na trh s novou značkou, prípadne potrebujete posunúť v budovaní už existujúceho brandu, stavte na vyladené UX. Každá značka dnes už potrebuje priestor v online prostredí. Či už je to prezentačný web, alebo intuitívny e-shop, či aplikácia, brand je zapamätateľnejší, ak si ho potenciálny zákazník spája s pozitívnou používateľskou skúsenosťou.

Zvýšte konverzie vďaka UX 

Konverzie sú ciele, ktoré majiteľ alebo prevádzkovateľ webu sleduje. Najčastejšie je to objednávka produktu, služby alebo pokojne i vyplnenie formulára. Riešením problému, keď ich používatelia na stránkach nedotiahnu do konca, je práve UX. Vďaka nemu odstránite napríklad zdĺhavý nákupný proces, neprehľadné menu, nefunkčné vyhľadávanie, formuláre s dvadsiatimi kolonkami a podobne.

Vyladený UX dizajn pomáha znižovať bounce rate 

Miera okamžitých odchodov zo stránky – bounce rate, je dôležitou metrikou, ktorú sleduje Google. Ak je webstránka pre návštevníka používateľsky prívetivá, prirodzene interaguje s jej obsahom a neopustí ju po pár sekundách. Čím dlhší čas používateľ na stránke strávi, tým lepší signál pre vyhľadávač web vysiela.

UX zlepšuje SEO 

Google už dávnejšie avizoval, že v centre jeho záujmov je najmä používateľ. Preto nie je prekvapením, že v rámci optimalizácie pre vyhľadávač prihliada na používateľskú prívetivosť vo vysokej miere. Jednoducho povedané, ak je web pre používateľa prínosný a použiteľný, vyhodnocuje ho vyhľadávač za relevantný a posúva ho vo výsledkoch vyhľadávania na vyššie priečky

UX znižuje nápor na zákaznícku podporu 

Ak zákazník nevie dokončiť objednávku na stránke, často kontaktuje customer care oddelenie. Rovnako je to v prípade, ak nevie vyplniť formulár, vyhľadať doplnkový tovar, informovať sa o dodaní alebo napríklad o procese reklamácie alebo vrátenia tovaru. Pomocou UX však väčšinu týchto nástrah možno odstrániť a tým aj znížiť množstvo dopytov na zákaznícke centrum.

UIČKOVSKÝ TIP: V ui42 zbierame UX faily, na ktoré na webstránkach narazíme. Pozrite si niektoré UX faux pas a naše tipy, ako ich vylepšiť.


Alebo máte pocit, že by aj váš web potreboval vylepšiť z pohľadu používateľskej skúsenosti? Kontaktujte nás, UX je jednou z najvýznamnejších aktivít, ktorým sa v rámci našej one – stop shop agentúry venujeme.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Ďakujeme za odber!
Čoskoro dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrovaný
Email už máme v databáze, skontrolujte si schránku alebo použite iný mail
Ups! Tento email je nesprávny
Email nemá správny formát
Ups! Neznáma chyba
Prosím, skúste to neskôr

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.