E-shop od nápadu po úspech: Optimalizácia konverzií

Cesta k nákupu alebo k inej konverzii v e-shope vedie zvyčajne cez niekoľko stránok, cez ktoré návštevník postupuje kliknutím na zopár liniek alebo tlačidiel. Hovorí sa im aj CTA (Call To Action) prvky, čím sa zdôrazňuje ich výnimočnosť voči ostatným prvkom na stránke. Optimalizácia konverzií v e-shope je úprava stránok, ktoré vedú ku konverzii, a zvlášť CTA prvkov. Optimalizácii konverzií sa odborne hovorí optimalizácia konverzného pomeru (CRO – Conversion Rate Optimisation).

Optimalizácia konverzií je pekný príklad UX postupu, v ktorom je dôležitý súlad úvodného výskumu, prototypovania, testovania a výsledného vyhodnocovania pomocou webovej analytiky.

Možno ste počuli o tlačidle DAROVAŤ (DONATE) na webe prezidentskej kampane Baracka Obamu v roku 2007, ktorý po optimalizácii zarobil navyše 57 miliónov dolárov. Je to asi najznámejší príklad optimalizácie konverzie na webe pomocou A/B testovania.

Po mnohých analýzach, testoch a ich vyhodnotení autori webu prezidentskej kampane upravili web s CTA tlačidlami do optimálnej podoby:

  • Pre návštevníkov, ktorí prišli na web prvýkrát, malo najlepšiu konverziu tlačidlo DONATE AND GET A GIFT (DARUJTE A DOSTANETE DARČEK).
  • Pre dlhodobých odoberateľov e-mailového newslettra najlepšie fungovalo tlačidlo PLEASE DONATE (PROSÍM DARUJTE).
  • Na získanie ďalších príspevkov od stálych prívržencov bolo ideálne tlačidlo CONTRIBUTE (PRISPEJTE).

A pre všetkých bola najlepšia jednoduchá čiernobiela fotografia Obamovej rodiny v porovnaní s inými fotkami a videami, čo prekvapilo celý tím kampane. Celkový výsledok týchto navzájom nezávislých zlepšení bol úžasný.

Posledných desať rokov je internet plný podobných testov a nevedomky sme ich súčasťou. Veľké technologické firmy, ako napríklad Amazon a Google, začali A/B testovanie v roku 2000 a odvtedy je internet jedným veľkým experimentom, v ktorom sa firmy snažia optimalizovať, aby zarobili čo najviac.

Ako dosiahnuť podobný výsledok vo vašom e-shope? Môžete skúsiť cestu zlepšovaní podľa odporúčaní z rôznych webov a postupným tréningom bude váš e-shop dosahovať vyššie konverzie. Trochu náročnejšou cestou s istejším výsledkom je A/B testovanie.

Radi Vám s optimalizáciou konverzií pomôžeme - napíšte nám