Case Study

Dedoles Case Study

Ako škrečkovia z Dedoles-u Black Friday na pevných základoch pretancovali

Posledný kvartál v roku je pre e-commerce odvetvie TOP sezóna. Aby všetko klapalo ako má a predaje dosiahli, či dokonca predčili očakávania, je kľúčová práve príprava. V prípade obchodu s veselým oblečením Dedoles sme začali pojem Vianoce skloňovať už na jar 2020

Tak, aby sme na konci roka mohli zhodnotiť medziročný 230%-ný nárast návštevníkov stránky a viac než 300%-né zvýšenie počtu objednávok počas Black Friday v porovnaní s predošlým rokom.

E-shop Dedoles, ktorý obslúžil už miliónteho zákazníka a v online pôsobí vo vyše 20 európskych krajinách, zahviezdil aj počas vrcholnej sezóny roka. Avšak bez pevných základov v podobe spoľahlivého CMS BUXUS a dôkladnej prípravy na strane Dedoles-ákov a programátorov z ui42, by škrečkovia až tak rezko netancovali. 

Vianoce sú v e-shope v plnom prúde už na jar

Akokoľvek skvelá reklamná kampaň nemá zmysel, ak nefunguje nástroj predaja. V prípade Dedoles-u ním je práve e-shop. Stačí niekoľko negatívnych recenzií či nahnevaných zákazníkov, ktorí si ponožky s pivom alebo trenky s jazvečíkom chcú, no z nejakého dôvodu nevedia nakúpiť, a všetka snaha je márna. 

Preto platí, že tak, ako príprava na hlavnú sezónu, aj budovanie úspešného a fungujúceho e-shopu je vždy výsledkom dlhodobej práce. Tá naša, v spolupráci s Dedoles tímom, vyzerala takto:

Prípravy na Black Friday a 4Q krok za krokom

Jar 2020

Ako prvý sme spustili detailný monitoring serverovej infraštruktúry prostredníctvom webovej aplikácie Grafana.

Okrem základných vecí sme sledovali queues, cache a pomocou Google Analytics aj rýchlosť. Výstupný bod bol, okrem iného, lepší alerting.

júl 2020

Dôležitým krokom začiatkom leta bol prechod vyrovnávacej pamäte z Memcache na Redis.

august 2020

Kým slnko hrialo na naše klávesnice, my sme neotáľali a zefektívnili sme vývoj pomocou preview inštalácie pre každú novú feature v platforme Kubernetes. Vďaka tomu sme vývoj posunuli míľovými krokmi a navyše nám to umožnilo jednoduchšie testovať. Pridali sme aj ďalšie Selenium testy, ktoré boli spúšťané po každom deploy, ale taktiež na pravidelnej báze.

september 2020

Okrem navýšenia hardware-u pomocou rýchlejších AMD EPYC serverov, sme optimalizovali aj software. V queues sme znížili počet job-ov a okrem snahy prepisovať, a nie mazať cache, sme inteligentne invalidovali len konkrétne časti stránok (varnish cache). Aby sme potlačili závislosť na databáze, údaje sme presúvali skôr do rýchlej vyrovnávacej pamäte.

október 2020

Jeseň sa nesie v znamení rýchlostných testov. V prvej fáze to bol jednoduchý záťažový test, ktorý nám pomohol preveriť priepustnosť varnish-u (test realizovaný cez VSHosting). V druhom bode sme v uičku naštartovali testy prostredníctvom nástroja Apache jMeter. Paralelne sme spúšťali kompletné scenáre nákupu, aby sme odhalili slabé miesta infraštruktúry (bottlenecky) a zistili, aký strop priepustnosti (koľko objednávok za hodinu) dokážeme ešte spracovať.

november 2020

Priamy prenos – Black Friday v plnej paráde, u nás znamenal pozorný monitoring pred, počas a aj po nákupnom ošiali. Vývojári boli k dispozícii, aby vedeli okamžite riešiť vzniknuté problémy. Okrem toho sme mali oči na stopkách vďaka alertom z Grafany (miera zaťaženia, zahltenie queques ai.), Selenium testom a jedným okom sme neustále sledovali aj vývoj online pomocou systému Nagios.

Dedoles ukážky

Dedoles Black Friday v číslach

A ako to vyzeralo počas najväčšieho náporu v e-shope Dedoles? Vďaka dostatočne skorému začiatku prinieslo testovanie, monitoring, navýšenie hardware-u či optimalizácia software-u očakávané výsledky. Sústavná práca a pohotová kooperácia tímov (za Dedoles bolo do prípravy zapojených X ľudí a v ui42 sa o tancujúcich škrečkoch vari už aj snívalo Y ľuďom), priniesla ovocie. Počas Black Friday sme v e-shope www.dedoles.sk zaznamenali až 500 tisíc návštevníkov.

60 tis.

Nárast návštev za 1 h

+230 %

Y2Y

52 tis.

Objednávky počas Black Friday

320 %

Y2Y

Dedoles ukážky

Porovnanie Q3 a Q4 pre rok 2020

Tretí a štvrtý kvartál v číslach nám jasne dokázali, že najväčšia sezóna roka ostáva pre tento segment v e-commerce jednoznačne v zimnom období (počnúc od Black Friday, cez vianočné sviatky, až po novoročné výpredaje). E-shop Dedoles zaznamenal počas celého roka 24 miliónov návštevníkov. Z toho však 50% práve počas posledného kvartálu.

+300 %

Nárast page views

+300 %

Nárast transakcií

+325 %

Nárast revenue

Spolupráca ui42 a Dedoles = 50-násobný rast za 5 rokov

Za skvelými výsledkami stojí stabilná spolupráca ui42 a Dedoles-u, dátovaná od roku 2015. Práve v tomto roku sa Dedoles-áci stali víťazmi v MastersGate, unikátnom e-commerce akcelerátore, ktorý nielen vzdeláva e-shoperov, ale aj vyberá tých najlepších z projektov, ktoré majú potenciál. A kontinuálny rast, až k aktuálne prezentovaným výsledkom, mohol začať... 

Flexibilný redakčný systém umožnil ten správny základ k tomu, aby e-shop Dedoles dosiahol v porovnaní medzi rokmi 2015 a 2020 až 50-násobné výnosy. Ostatné (nie menej podstatné) doladili profesionáli z oboch tímov. Všetko tak, aby e-shop bez problémov zvládol nielen dlhodobý rast, ale i záťažové obdobia ako napríklad Black Friday (v prípade veľkých projektov ešte o niečo ťažšie).

Porovnanie rýchlosti webu v číslach

Ak si porovnáme Black Friday medziročne, môžeme zhodnotiť rovnako stabilnú priemernú rýchlosť načítania stránky aj počas uplynulého roka a až 50% zlepšenie average response time. Pri vzájomnom porovnávaní výsledkov tretieho a štvrtého kvartálu čísla jednoznačne hovoria v progres. Najmä v prípade average page load time a average server response time.

3. kvartál

Avg. Page Load Time

2,39 %

Avg. Redirection Time

-68,27 %

Avg. Domain Lookup Time

-1,24 %

Avg. Server Connection Time

-19,19 %

Avg. Server Response Time

-46,88 %

4. kvartál

Avg. Page Load Time

-15,79 %

Avg. Redirection Time

-35,06 %

Avg. Domain Lookup Time

-26,30 %

Avg. Server Connection Time

-26,84 %

Avg. Server Response Time

-50,49 %

Na dennom grafe počas novembra možno jasne vidieť, že i napriek narastajúcemu náporu počas Black Friday vykazoval e-shop stabilné reakcie a čísla.

Grafy Dedoles

Výnosy

Zaujímajú vás čisto výnosy, ktoré Dedoles počas čierneho piatku dosiahol? Tento graf s krivkou v tvare “Kriváňa” hovorí za všetko.

Recept na úspech? Nielen reklama, ale aj včasná príprava a stabilné CMS, ktoré ustojí nápor

V uičku sme opäť raz dokázali, že našim klientom dokážeme zabezpečiť silnú oporu aj v časoch najväčšej záťaže. Stabilný a spoľahlivý redakčný systém BUXUS je zárukou pre neobmedzený rast a rozvoj, kamkoľvek sa projekt rozhodne smerovať (rast na domácom trhu alebo expanzia do zahraničia). 

Vďaka skvelej spolupráci dvoch tímov a včasnej príprave si tak mohlo pod vianočným stromčekom urobiť radosť neskutočné množstvo zákazníkov. A my sme ju, samozrejme, zdieľali tiež. Úspechy našich klientov vnímame s nadšením a plní energie pokoriť ďalšiu sezónu ešte krivkou smerujúcou nahor

Pretože platí, že keď my rastieme, všetko rastie s nami.

Ako ste boli spokojný so spoluprácou?

Iba málo externých partnerov zvláda naplno držať krok s tak rýchlym rastom, akému od začiatku minulého roka čelí Dedoles. ui42 našťastie zapadá medzi tých, ktorí toto tempo zvládajú a vedia sa prispôsobiť často rýchlo meniacim sa potrebám. Aj vďaka tejto spolupráci je práve webstránka, ktorá je kľúčovým zdrojom obratu, najstabilnejším prvkom v našej oblasti IT.

Ján Sárkozi